Te snel of teveel decibel op de A28.

Door Tento


Datum van foto's: zondag 29 mei 2005
Tijdstip: 10.15 uur


Vandaag stond er een controle aangekondigd op de N37. Die had ik reeds vastgelegd, maar je weet het maar nooit. Dus rond 10 uur begaf ik mij richting de N37.



Echter, t.h.v. Hoogeveen hoorde ik op de radio 151.8 op de A28 voorbij komen....Huh??? Een onbekende plek???

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ben bij Hollandscheveld gekeerd en op het klaverblad richting Groningen gereden.



Ik vermoedde dat ze de andere kant bedoelden (151.5) en door de dichte begroeiing was dit moeilijk te zien. Opeens kwam de Multanova voor mijn neus voorbij, hij stond in noordelijke richting......Ik keek op de teller en oh ooooh, wordt misschien een "Muldertje" van wel 5 te snel...



Kon nog net de afslag nemen en heb bij een boerderij gevraagd of ik over het land mocht lopen om bij de controle te komen. Ook het gebruik van het pad was geen probleem, mits ik de draden voor de koeien weer dicht deed. Uiteraard is alles weer netjes achter gelaten.
De controle stond dus in de middenberm t.h.v. 151.8 in noordelijke richting!!! Een doekje tegen de zon, de Multanova en IR-flitser erbij en de KLPD controleerde er weer op los. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Een overzichtje van de controlepost (rode cirkel) en het hectometerpaaltje.



Deze was direct aan het begin van de uitvoegstrook. Echt een rotplek, aangezien zelfs ik hem pas de laatste paar meter zag.... een drive-by is later gemaakt door Garfield.



Bovenaan de uitrit stonden 2 motoragenten. Ik vermoedde eerst dat die de uitschieters eruit zouden halen, maar dat bleek later niet zo te zijn.
I.v.m. een motortreffen op het TT-circuit hield men verderop bij het Shell-station o.a. een decibelmeeting.



Hier stonden een 4 tal KLPD-auto's en een aantal motoren die de controlerende eenheden van "verse motoren" en een enkele auto voorzagen.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Aanwezige overige fotografen en journalisten kregen ook een kopje koffie. Na de officier van dienst uitgelegd te hebben dat ik eigenlijk alleen foto's maakte van de snelheidscontrole eerder op de A28 en dit een mooie aanvulling van de reportage vond, was het maken van foto's geen probleem.



De aanvoer van motoren liep redelijk door. Bekeurd werd er o.a. op teveel geproduceerd geluid (vanaf 10 dB te hard = bekeuren), omgebogen kentekenplaten, te kleine platen.



Kreeg een duidelijke (gewenste) uitleg: van elke motor staat er in de papieren hoeveel geluid ze mogen produceren. Dit verschilt dus per motor. Weer wat geleerd dus deze ochtend ....
Rechts staat een agent een andere fotograaf te woord.



Op de achtergrond wordt een Ducati neergezet om gemeten te worden.



Van de motorrijder op de achtergrond zijn de papieren in beslag genomen, naar zeggen produceerde zijn motor teveel geluid om te mogen doorrijden..........
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Gemeten werd er met een bepaald toerental (dus niet voluit) en de microfoon op een gemeten afstand. Om de motor een vrije ruimte, afgezet met pionnen, zodat er geen geluids-reflectie op kon treden. Links en rechts van de motor werd er tegelijkertijd door een andere agent met een soort schermpje + microfoon gemeten ?!?!



Na een kwartiertje dit allemaal bekeken te hebben, zag ik dat er nog een controle gemeld was in Assen zelf, richting het circuit en besloot die ook maar eens te gaan bezoeken.
's Avonds na thuiskomst vernam ik op de site dat Garfield ook nog foto's gemaakt had en wel o.a. een gelukte drive-by.



Hierop is een agent te zien die polshoogte komt nemen bij de opstelling. Op dat moment ontfermen collega's zich over de motorrijder die t.h.v. de controle onderuit was gegaan en zich op de vluchtstrook bevond.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hoe één en ander afgelopen is hoop ik nog te vernemen. Garfield is ook nog een stukje het weggetje opgereden maar is door draadjes wat in de war geraakt en heeft toen maar vanaf dat punt een gelukte foto gemaakt.

Garfield, bedankt dat ik de 2 foto's in deze repo mocht gebruiken!!!



Al met al heeft men er weer een sneaky-plekje bij om de automobilist op dit mooie stukje vanuit de middenberm te bestoken.


Tekst en foto's: Tento & Garfield


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht