A28 - 153.0 vier maanden later...

Door Tento


Datum van foto's: dinsdag 31 mei 2005
Tijdstip: 18.00 uur


Op deze dag met grillige weersomslagen, zowel hagel als felle zonneschijn, was ik samen met een collega onderweg vanuit Assen richting Hoogeveen. Hij was diegene die me gisteren attent maakte op de dubbele controle bij hmp 155.1. Een eindje verder richting Spier zeg ik nog tegen hem: "Straks bij 153.0, een paar honderd meter voor v.d.Valk Hotel Spier, stonden ze eerder ook, maar sinds de repo op 27 januari heb ik ze er niet meer gezien".



En geloof het of niet, op dat moment (iets na 15 uur) was het KLPD bezig om de opstelling uit te lijnen. Onmiddelijk de melding doorgebeld en Smookey (één van de Flitsservice meldingverwerkers) nog even via de telefoon laten raden waar ze stonden...in één keer goed.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
We hadden nog een storing en ik kwam tegen half zes thuis. Na het eten besloot ik m'n zwager mee te nemen, want na de Gatso van gisteren was dit ook een interessant plekje. En hij kon zo gelijk een mooie (hangend uit het raam) drive-by maken. Bij Pesse zijn we de snelweg opgeschoten. Op de heenweg zag ik dat de opstelling een 10-tal meters zuidwaarts stond. Bij Beilen gekeerd en terwijl m'n zwager de foto nam, zag ik dat de Forrester naast de lage bossage stond i.p.v. erin.
De auto naast het wandelpad gezet en genietend van het weer zijn we richting de controle gelopen.



Het bordje wat we deze keer tegenkwamen, voorspelde niet veel goeds, maar als je af en toe op de randen liep, was het goed te doen. Deze keer geen sneeuw, maar een lekkere voorjaarslucht.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na ca 10 minuten lopen, kwamen we vlakbij de auto. Deze was nu wel vanaf het pad goed te zien. Ik ben er eerst alleen heen gelopen, aangezien ik vanmiddag al had gezien dat het om een mij nog onbekende agent ging.



De KLPD-er was druk bezig om de, door de camera digitaal aangeleverde foto's, direct te verwerken op de laptop. Na me voorgesteld te hebben (hij was bekend met FS), wenkte ik dat m'n zwager met een gerust hart ook kon komen.



Deze foto is schuin van voren gemaakt, rechts is vaag de snelweg te zien.
Foto's maken was geen probleem. Wel hield ik in de gaten dat ik niet te dicht bij de snelweg kwam, aangezien er geen vangrail stond. Het blijft een kwestie van de "spelregels" kennen.



De opstelling stond zo open vizier als je ze zelden tegen komt. Amper 20 cm vanaf de vluchtstrook.... dit was het andere uiterste in tegenstelling tot de gisteren geschoten reportage 2 kilometer verderop.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De agent had een goed zicht op de apparatuur. Hij stond er vanaf 15 uur en de apparatuur zou z'n uurtjes draaien tot 20 uur.



De meeste bestuurders die "te snel" reden gingen met waardes tussen de 128 en 135 op de foto. Niet echte uitschieters dus. De hoogst genoten "score" bedroeg 158 op dat moment.



De agent gaf aan dat als de spits voorbij was, zo tegen 19 uur, dat dan de snelheid merkbaar zou stijgen.
Aangezien m'n zwager zelf een Impreza heeft, was die benieuwd wat de Forrester zou moeten opbrengen als ze die in de bingo zouden doen en plaats zou maken voor een Transporter.



Ik begreep dat op den duur alle Subaru's, mede door de Arbo wetgeving, vervangen zullen worden door VW-Transporters. Omdat de controleurs nu zelf de foto's moeten beoordelen en verwerken op hun laptop, hebben ze volgens de arbo wet recht op een goede werkplek, vandaar dat er voor de ruime VW transporters is gekozen. Hiervan lopen er nu 2 uitvoeringen.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na het zien van het doorboorde panelen en het houtwerk, de gas-installatie etc. dacht hij er al anders over.
Mijn oog viel op de flitslampen aan de achterruit. Officieel moet men die aan doen als men de vluchtstrook op schiet en in de berm stuurt om de controle uit te laden. Dit om te voorkomen dat men de politie belt dat er een auto met pech de berm in vliegt.



Dit was de agent 1 keer overkomen. Nu weet de KLPD wel dat er op bepaalde stukken een controle gemeld staat. De agent was de lampen vergeten en prompt kwam toen de "regio" polshoogte nemen.....
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ik was wel eens benieuwd hoe men nu de foto's verwerkte, en de agent nam plaats in de auto om dat te demonstreren. Foto's nemen van de laptop + programma had de agent liever niet, maar nadat ik beloofd had alle (belangrijke) gegevens te blurren, was dit geen probleem. Het gaat toch om een stukje informatie naar buiten toe hoe men die foto's nu verwerkt!!!



Omringt door muggen en brandnetels volgden we de verrichtingen. Met een rood vakje links (zie volgende foto) wordt het kenteken ingezoomd, welke rechtsonder vergroot verschijnt.



Men klikt en de computer geeft het kenteken aan. Tegelijk verschijnt er voertuig, die aangeeft of het om een auto, bestelbus, vrachtauto of aanhanger gaat. Is verder alles ok, d.w.z. geen 2 auto's, of, zoals op de volgende foto, de auto buiten het gele raster...
..... dan kan er op "ok" geklikt worden en is de foto verwerkt.



In het geval van deze foto valt het voertuig dus buiten het gele raster en is deze ongeldig.



We volgden een 30 tal foto's.



We kwamen o.a. het volgende tegen: auto buiten het raster (afkeur), auto er wel op maar geen meting (te hard geremd?? = melding andere reden), 2 auto's in beeld, waarvan ook nog 1 buiten raster(= afkeur). Aan een buitenlandse auto wordt het kenmerk "buitenlander" gegeven.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Vandaag dus weer een controle op een plek waar weinig ongelukken door snelheid gebeuren. De opstelling stond, zoals geschreven, zeer open vizier. Wie oplette kon deze niet missen!!! Ben benieuwd of men hier weer vaker zal gaan staan. Dit jaar had deze agent er 1 keer eerder gestaan, rond 7 uur 's morgens.


Tekst en foto's: Tento


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht