Net op tijd maar wel een primeur op de A12 bij 37.2

Door Machiel


Datum van foto's: vrijdag 10 juni 2005
Tijdstip: 14:30 uur


In de lijst met aangekondigde controles stond op vrijdag 10 juni een controle aangekondigd op de A12 t.h.v. Bodegraven. Ik was in eerste instantie vrij vandaag, maar moest onverwacht toch 's ochtends naar school. Ik wilde graag weer een repo maken, dus hoopte dat de controle er vroeg in de middag zou staan, omdat anders vanwege het vrijdagmiddagverkeer de controle snel zou worden opgeheven. Dat ik maar net op tijd was, blijkt uit het vervolg van de repo.


In de FCM kwam om omgeveer 13:45 uur de volgende melding binnen:


radar zh a12 gouda ri utrecht thv hmp 37.2 na afslag bodegraven in middenberm


Een uitgelezen kans voor een repo. Omdat ik niet wist waar 37.2 precies was, ben ik eerst maar in de buurt van Woerden gaan kijken; maar geen 37.2 daar. Dan maar de A12 op richting Bodegraven en kijken waar 37.2 ongeveer ligt. Nou, dat was snel duidelijk, maar ik zag ook dat het verkeer langzaam reed richting Woerden. Dus vraag twee: Staat de controle er vanwege de drukte nog wel? Ik ben toch maar verder gereden, nooit geschoten is tenslotte altijd mis.


Maar dan vraag drie: Hoe kom ik bij de controle? Degenen die weleens op de A12 van Bodegraven richting Woerden rijden, weten dat er naast de snelweg een landweggetje loopt. En omdat de controle in de middenberm stond opgesteld moest de BOA via dat weggetje ernaartoe gereden zijn. Na een beetje logisch denken, kwam ik erachter dat er bij de Mc Donalds in Bodegraven een weggetje is die richting de snelweg gaat.


Aangekomen bij het viaduct bij 37.2 en na er onderdoor gereden te zijn, zag ik de nieuwe Transporter T5 in de middenberm staan. Lucky me, hij stond er nog, maar niet voor lang zo bleek. Nadat ik uitgestapt was, kwam er ineens beweging in de auto. De BOA had de controle opgedoekt en kwam de middenberm uit.
Toen de BOA de auto uit de berm/modder heb gereden ging het raampje open. Na me voorgesteld te hebben vroeg ik of hij nog even tijd had voor me. 'Natuurlijk, geen probleem' was het antwoord.


Omdat er tussen Bodegraven en Woerden iets van een ongeluk met een vrachtwagen was gebeurd en als gevolg daarvan een file ontstaan was, had de BOA van z'n chef te horen gekregen dat hij weg mocht.
Ik heb gelijk maar gevraagd of hij cijfers van de controle had. En die had hij. De controle was gestart om 10:30 uur tot 14:10 uur. Aantal passanten: 7380, aantal passanten die tussen de grenswaarden reden (en die dus geen bon krijgen): 656, Aantal daadwerkelijke overtredingen: 256, ongeveer 3,5 %.

Na dit genoteerd te hebben, heb ik gevraagd of hij nog meer tijd had en of ik dan foto's mocht maken van de bus en de apparatuur. Velen zullen het me niet in dank afnemen als ik zeg dat de BOA een aardige man was die ook met foto's maken en en uitleg geven geen problemen had, maar ik kan niet anders zeggen dan dat het zo was. Het bezoek aan de controle werd dus een ware primeur, dacht ik zo.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Dit zag ik toen ik naar de controle toe wilde lopen; de VW Transporter die net wegreed uit de berm.
Daar staat hij dan: de nieuwe Transporter 2.5 TDI , 96 kw 1.2 van 4motion, 5 cilinders, 130 PK sterk. De BOA was zeer goed te spreken over de auto en vooral over de 4Motion. Bijna geen berm is te slecht voor deze VW, behalve als het een paar dagen geregend heeft. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Overzicht van het dashboard met telefoon, zwaailicht en andere communicatieapparatuur.
Vervolgens ging de achterklep open. Op deze foto is de indeling van de laadruimte te zien met uiterst links de houder voor de regelcomputer van de Multanova 6F. Deze houder wordt op het statief gemonteerd. Verder zijn de verschillende haspels te zien. Tenslotte nog drie laden die op de volgende foto's één voor één open gingen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
In de bovenste lade lagen de regelcomputer, de radarmodule, de camera en de bijbehorende kabels opgeborgen. Links dus de regelcomputer, rechtsonder de radarmodule, en rechtsboven de camera.
Van dichtbij: de houder die op het statief geschroefd wordt. Linksonder in beeld verschillende statieven voor de IR-flitser, catcken en radar. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
In de lade rechtsonder lagen de catchken-apparatuur en de IR-flitser opgeborgen met ook hierbij de benodigde kabels, voedingsadapter, enz., enz.
De cabine waarin de BOA de foto's bekijkt en selecteert. Onderin is de laptop zichtbaar. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Overzicht van de cabine.
Door dit klepje te openen kunnen de datakabels naar buiten gevoerd worden. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De BOA vertrekt vanaf de controlestek.

Na het maken van de meeste foto's heb ik nog een kleine twintig minuten staan praten met de BOA over het nut van snelheidscontroles en alles wat daarmee samenhangt. De BOA vertelde dat hij graag de doelstelling van controleren zag veranderen, door bijvoorbeeld meer met de catcken te gaan werken. Ook zag hij liever dat er meer controles van vrachtwagens gehouden zouden worden, met alles wat daarbij hoort.
Toen ik hem vroeg of hij dacht dat snelheidscontroles de veiligheid vergroten, zei hij dat hij het daar niet mee eens was. Het is pure geldklopperij van Spee, beaamde hij.


Op de vraag of het fysiek zwaar werk was, antwoordde hij dat het fysiek niet vreselijk zwaar werk was, hoewel de temperaturen 's zomers in de auto's wel hoog kunnen zijn en de airco het bij stationair draaiende motor na een uur ook niet meer aan kan.
Hij vond dat het werk mentaal veel zwaarder was, omdat ze veel middelvingers en scheldwoorden naar hun hoofd krijgen als ze in de file staan bijvoorbeeld. Vandaar dat het verloop bij deze tak van de politie stijgt.

Op de vraag of men nog steeds een quota heeft, antwoordde hij dat daar niet meer naar gekeken wordt, maar naar het aantal gemaakte controle-uren. De duur van een controle is op dit moment 5 uren doordeweeks en 6 uren in het weekend.
Na deze leerzame 20 minuten hebben we afscheid van elkaar genomen.


Tekst en foto's: Machiel


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht