Op de A28 3x gefopt??? Toch nog de Catchken als troostprijs...

Door Tento


Datum van foto's: vrijdag 24 juni 2005
Tijdstip: 11.45 en 14.30 uur


Een dag die anders loopt dan verwacht. Met Team VW-speed.nl zouden we bij Sixflags staan op het Automaxx Summermaxx festival. Dat doen we dus ook. Alleen kreeg ik gisteren behoorlijk wat uitslag op m'n benen en de hitte werd me wat teveel. Gisteravond besloot ik om de zon niet opnieuw af te wachten en om 6 uur vanmorgen ben ik huiswaarts gereden. Onderweg al veel motoren gespot en ik verwachtte dat er vandaag op menig bermplekje gecontroleerd zou worden.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na een lekkere lauwe douche en de tent te drogen hebben gehangen, heb ik eerst maar eens een liter water naar binnen gegoten.



Even de laptop aan om de mail door te nemen en hey, een melding op de A28 thv 153.0 ri. Assen?????? Deze staat normaal aan de andere kant.....



Gauw een pet opgezocht en een langere korte broek aangedaan. Bij Spier de afslag genomen en de auto onderaan de carpoolplek geparkeerd. Boven op het viaduct kan men namelijk via een trapje mooi naar beneden. De agenten met de motoren had ik bij het uitvoegen reeds onder het viaduct zien staan.



Na een klein stukje omhoog gelopen te zijn, kon ik via dat trappetje beneden komen, een 30-tal meter van de agenten verwijderd.
Ze stonden (en gelijk hebben ze) lekker in de schaduw. Het waaide er waarachtig een beetje, zodat het nog enigszins uit te houden was.



Van een afstand gaf ik aan dat ik graag dichterbij wilde komen. De ene agent wees naar boven naar het viaduct, een andere wenkte dat het goed was. Na enkele stappen was ik bij de agenten. Het bleek om een geluidscontrole te gaan van motoren die op weg waren naar de TT in Assen. Op het gehoor (onder het viaduct) ging men er achter aan. Ze stonden t.h.v. hmp 152.4.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Bij het eerstvolgende tankstation (ca. 4 km verderop) werden ze van de weg gehaald (net als een paar weken geleden) om aan een uitvoerige controle onderworpen te worden. Hiervoor stonden er 2 trailers uitgestald. Aangezien dat gedeelte afgezet was met pilonnen en ik eigenlijk geen zin had om hier de auto te verlaten, besloot ik verder te rijden.



Jammer, geen controle gespot. Ben nog een poosje aan het toeren geweest, lekker de wind door de korte stoppels, maar niks kunnen vinden. Foto's eigenlijk voor niets gemaakt, maar wie weet, nog ergens bij een controle te gebruiken...



...dit bleek sneller dan ik op dat moment dacht...
's Middags komt er dan opeens een melding voorbij van een busje met radar t.h.v. hmp 150.0 richting Assen. Een plek waar ze nooit staan, midden op de vlakte......



Van afstand had ik het idee dat men op dezelfde manier als bij Groningen (auto op de vluchtstrook-statief ervoor) stonden te controleren. Maar het feit dat er een oranje waarschuwingsbalk op de auto en pilonnen aanwezig waren, wekten de indruk dat het toch om wat anders ging...
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Wederom afslag Spier genomen en parallel terug gereden. T.h.v. de boerderij, waar deze auto stond, gevraagd of ik vanuit hun weiland erbij mocht komen. Bleek dat het land van de buren er dwars achter ligt, dus ben een boerderij verder gereden.



Dat was geen probleem, mocht zo achteruit en via het weiland rijden.
Zo kon ik mooi naast de controle komen. Deze stond t.h.v. hmp 151.2. In de auto zat 1 bestuurder. Vage aan dit alles was, dat er een bedrijfsauto stond met een naam erop... De jongeman had mij nog niet in de gaten.



Na enig wachten, ben ik een stukje naar voren gelopen, totdat hij mij in de gaten kreeg. Maakt een gebaar dat ik graag even wilde babbelen om te vragen om wat voor controle dit ging.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Een paar meter voor de auto bevond zich een mast van ca 4 meter hoogte, kan er een metertje naast zitten...



Aan deze mast bevonden zich 3 microfoons op verschillende hoogte.
Nadat de jongeman zichzelf voorzien had van een veiligheidshesje, kwam hij uit de auto richting de (best wel brede...) sloot. Vanachter het prikkeldraad riep ik waar ik foto's van en voor maakte en of ik aan de andere kant van de sloot mocht komen.



Tja, daar sta je dan, het was geen agent of BOA, maar een medewerker van een bedrijf. Hij gaf al aan dat het voor m'n eigen risico was, aangezien ik er eigenlijk niet mocht komen. Ja, dat weet ik natuurlijk ook ;-)!!!! Maar als je een beetje mooie foto's wilt hebben, dan zou ik toch echt dichterbij moeten komen. Na een buiging door het prikkeldraad en een sprong over de sloot (wat prikte dat gras aan de blaren...!) stond ik aan de overkant.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Als de bedrijfsnaam op de auto niet in beeld zou komen had hij er verder geen moeite mee.



Het bleek inderdaad om een Gatso (type Junior) te gaan. Bestuurders gingen echter niet op de foto. Men deed hier geluidsmetingen om op dit type asfalt na te kunnen gaan in hoeverre snelheid effect heeft op het geproduceerde geluid door het wegcontact van de banden en asfalt. Vandaar dat men tegelijk met een geluids-meeting de snelheid registreert.
Aangegeven werd dat er van auto's al veel gegevens bekend waren en dat i.v.m. het vele motorverkeer richting de TT in Assen dit een uitgelezen kans was om hier veel informatie over te vergaren. Tijdens het foto's maken hoorde je dat veel automobilisten op de rem trapten om fanmail van Spee te voorkomen. Die hoeven niet bang te zijn, die komt er niet!!!!!



Na nog even nagekletst te hebben bleek dat ook hij regelmatig een middelvinger te verwerken kreeg. Na het bedanken dat ik bij de apparatuur mocht komen werd ikzelf en ook de auto op de foto gezet. Misschien verzamelt hij wel foto's van FS-sers die hem soms bezoeken????? Heb ik dus toch nog fans ;-)!!!



Aansluitend ben ik nog doorgereden naar Beilen. Het hele circus achter het tankstation was allemaal alweer opgebroken.



Tja, een dag zonder "echte" flitscontrole maar toch weer wat geleerd. Ik kan me voorstellen dat mensen schrokken van de opstelling, ikzelf had dat ook.Maar niet getreurd, deze controle leverde geen fanmail op.......
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Maar de volgende wel, tenminste, gedurende de tijd dat de Multanova wel draaide...:





Na vandaag al bovenstaande repo over vermeende controles gemaakt te hebben kwam op FS de melding 118.0 langs, ook op de A28. Ik had net het eten op, de zon was gelukkig wat minder fel en ik besloot om te gaan kijken of daar wat in de berm stond.

Dat was niet het geval en ik besloot in Staphorst te keren. Bij 112.8 was vanaf 's ochtends al een controle gaande welke tegen de avond in de "Q" , gezien de meldingen, al verlengd was.

Komende vanuit de richting Meppel zag ik een Multanova verschrikkelijk sneaky achter het scherm staan met de Catchken wel naast de rijbaan.

Het was niet mijn bedoeling om er te gaan kijken maar bij het zien van de Multanova besloot ik toch polshoogte te gaan nemen.



Aangekomen bij de Transporter (één van de oude serie welke nog een aantal jaren mee moet) trof ik een mij onbekende agent aan. De deur stond los en de temperatuur viel op dat moment mee. Hij was de aflossing van de ochtend-/middagploeg en had de Multanova uitgeschakeld. Het vermoeden bestaat dat er door het vele TT-verkeer teveel foto's gemaakt werden met 2 of meerdere voertuigen erop en die zijn niet rechtsgeldig.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De bus was wel degelijk voorzien van airco maar als je alles loszette was het middels "arko" ook goed uit te houden.



De Multanova dus uitgeschakeld, geen wonder, ik vond hem ( komende vanaf Meppel) al zo verdacht ver achter het scherm staan.



De Catchken stond vandaag voor de verandering opkomend. Een teken dat het in ieder geval niet om de motoren te doen was. De voertuigen die niet in orde waren werden verderop aan de kant gezet. De meeste meldingen van vandaag betrof het schorsen van auto's en er toch de weg mee op gaan......

Zo krijg je toch nog een repo met een uitgeflitste Multanova maar inclusief Catchken ;-)!!! Ik heb na thuiskomst nog even overlegd met een FS-ser, en besloten de foto's aan deze repo te plakken. A28 hmp 112.8 is een bekend plekje en zal dat nog heel lang zo blijven. Goed uitkijken dus. En als je de auto-papieren goed voor elkaar hebt hoef je je in ieder geval bij een Catchken geen zorgen te maken.



Op de terugweg naar de auto heb ik doorgegeven dat in principe alleen de Catchken nog ingeschakeld was waardoor de melding kon vervallen.


Tekst en foto's: Tento


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht