Laser en radar detector controle op de A35

Door Raymond


Datum van foto's: vrijdag 1 juli 2005
Tijdstip: 16.00 uur


Na op de Quick Chat gelezen te hebben dat er vermoedelijk gecontroleerd ging worden op de A35, besloot ik het "verdachte" stuk weg maar eens af te rijden. Met de cruisecontrol op 120 kon ik mooi rondkijken. Vooral viaducten zijn dan verdacht, en het duurde niet lang voor ik iemand met een licht overhemd op het hoekje van een viaduct zag staan, kijkend door een lasergun. 2 kilometer verder, aan het eind van de A35 in Almelo, werd je vervolgens staande gehouden. Na hier zonder te hoeven stoppen gepasseerd te zijn, reed ik richting Bornerbroek om het weggetje naar dit viaduct te zoeken. Vroeger ging dat op de gok, tegenwoordig hebben we TomTom :) 2 minuten later was ik ter plaatse.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Een persoon achter de lasergun, een persoon ernaast. De procedure ging als volgt:

- BOA meet snelheid van aankomend voertuig. Boven de 140 werd het type voertuig+kleur en kenteken door de BOA opgenoemd. Bij elke overtreding liep hij naar de andere kant van het viaduct om de achterkentekenplaat op te lezen. Dit gaf hij vervolgens door aan de motoragent.

- Motoragent noteert overtredingen op een papiertje, en meldt dit via de radio aan de agenten op de Henriette Roland Holstlaan, waar de algemene controle stond.

Op deze manier controleren is natuurlijk vragen om fouten. De BOA kan fout lezen, de motoragent het verkeerd verstaan boven het verkeerslawaai uit, om maar wat te noemen. Bovendien is de constaterende ambtenaar niet de schrijvende ambtenaar, wat verboden is!
Genoeg gronden voor een bezwaar dus, hoewel ik vermoed dat er enigszins gesjoemeld gaat worden met stamnummers. Dan is bovenstaande natuurlijk lastig te bewijzen.
En...wat hebben we hier? klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Toen ik hier langs reed met de auto en de RDD zag liggen, sloeg mijn hart een slag over en besloot ik de auto maar even 300 meter verder neer te zetten ;)
Ik was hem dus al een keer onder de brug gepasseerd. Volgens deze agent deed deze RDD het uitstekend.
Volgens mij niet zo, maar dat heb ik maar ingeslikt.
Op dik 600 meter een rake meting op een bestelbusje. Als hij 5 km langzamer had gereden was hij nog ontsnapt, maar deze mocht ook even stoppen in Almelo.

Dit was zeker niet de hoogste score: een motorrijder werd gesnaaid met 199 km/u. Toen hij aan de kant werd gezet, bleek hij kort ervoor zijn vriendin bedreigd te hebben, en men vermoedde ook nog eens drugsgebruik. Die mocht dus in Almelo blijven.

Een andere motorrijder kon tijdens mijn korte bezoek niet gemeten worden. Ook Spee's supergun laat het dus wel eens afweten.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Het ontvangstcomité in Almelo. Een man of 20 controleerde er op alcoholgebruik en andere zaken. Mocht je al deze jassen over het hoofd hebben gezien, dan stonden er ook nog twee elektronische borden om je op deze controle te attenderen.
Uw snelheid is gemeten!
Nou, dat vermoeden had ik dus al.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Het andere bord liet de tekst "alcohol en verkeerscontrole" zien. Waarom het dan niet lukt een foto ervan te maken is mij een raadsel.
Blijkbaar viel het aantal overtredingen nog mee, als je tijd hebt om met 4 man een busje te inspecteren. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Daarom rij ik dus liever niet met een aanhanger. Daarmee heb je namelijk de bovengemiddelde belangstelling van elke agent te pakken. Deze politiemedewerkers liepen dan ook en masse naar de aanhanger, en laten we wel wezen; d'r is bijna altijd wel wat mis mee.

Een snelheidscontrole die pas een boete oplevert vanaf 20 te hard, dat vind ik nog eens eerlijk. Als je dan een boete krijgt, dan heb je het in elk geval wel met opzet gedaan. Of je ligt te maffen natuurlijk, maar dat verdient ook een boete.




Tekst en foto's: Raymond


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht