Multanova en Gatso controle plus caravancontrole op de A2

Door Perfectsound


Datum van foto's: zaterdag 2 juli 2005
Tijdstip: 11:00 uur


Vanmorgen toen ik achter mijn computer kroop na een avondje in een feesttent te zijn geweest, zag ik rond 10:20 uur de volgende melding staan:


radar li a2 maastricht ri belgie thv hmp 268.6 na afslag oost maarland bij het tankstation


Na me een beetje te hebben opgefrist ben ik richting België gereden om te kijken wie er stond. Dit bleek de bekende KLPD BOA van het steunpunt Maasbracht te zijn, die ik afgelopen maandag ook al tegenkwam.


Toen ik eraan kwam zag ik in de verte ook nog een controle staan die gericht was op caravans. Hierbij werd naar alles gekeken zoals: het gewicht van de caravan, de lichten, de trekhaak als die aan alle eisen voldeed, en nog veel meer. De caravan controle werd uitgevoerd door het Verkeers Handhavingteam. Deze controleren de papieren van de auto/caravan plus het controleren op verzekering en APK. De ongevallendienst keek naar de technische staat van de caravan zoals de banden, of die nog in orde zijn, het gewicht van de aanhanger/caravan, en of de trekhaakkogel voldeed aan de keuringen. Meestal zit deze keuring altijd bij de APK keuring toegevoegd. De caravan controle duurde voort van negen uur 's morgens tot zes uur 's avonds.


Na hier een kijkje te hebben genomen besloot ik weer om met de BOA van het KLPD verder te gaan praten. Deze zei me ook dat als hij om 13.00 vertrekt hier de volgende controle van de regio kwam te staan. Dus hier werd vandaag zowel door het KLPD gecontroleerd vanaf 07.00 uur tot 13.00 uur en daarna werd er door het VHT vanaf 13.30 tot 18.00 uur gecontroleerd met de radar opstelling.



klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Het afritbordje om bij de controle uit te komen bij het tankstation.
Het tankstation waar de controle vandaag plaatsvond. Dit is de zelfde plaats als waar ik op 27 februari ook een repo heb gemaakt van de Multanova opstelling, maar toen in de sneeuwbuien en een graad of 20 kouder. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De Multanova zoals hij stond opgesteld ter hoogte van het tankstation. Het statief stond ook deze keer opvallend opgesteld voor de weggebruiker.
De voorkant van de Multavona die vandaag vanaf 07:00 uur hier stond te controleren.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De Multanova plus het vervoermiddel van de BOA. Bij de controle die werd uitgevoerd door het KLPD gingen vooral aanhangers op de foto die maar liefst 100 tot 120 kilometer per uur erop hadden zitten, terwijl ze maar 80 mogen rijden.
Nog een foto van de Multanova in de regen die soms met bakken uit de lucht kwam vallen, zoals op deze foto.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Een overzichtsfoto van de caravancontrole vanaf de plaats waar de KLPD-BOA zijn auto had staan.
De gordeldieren die de kinderen kregen als ze hun gordel correct om hadden achter in auto.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Een foto genomen vanaf de parkeerplaats, waar de controle op caravans en aanhangers vandaag plaatsvond. Hierbij waren ongeveer 20 à 25 mensen betrokken om alles te controleren.
Hierbij een foto van één van de drie auto’s van de ongevallendienst van de regiopolitie. Deze controleren de technische staat van de caravans. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hierbij de inrichting van één van de bussen van de ongevallendienst.
De weegbruggen waarmee gemeten werd of de aanhanger/caravan niet te zwaar beladen is. Hierbij werd een tolerantie van tien procent gegeven als de caravan zwaarder dan het te beladen gewicht was. Als je zwaarder dan 750 kilogram een aanhanger beladen had, moest je een BE-rijbewijs hebben en anders kon je gewoon met een B-rijbewijs een aanhanger besturen.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hier werd een as gemeten van een caravan. Het gewicht dat de linker as aangaf was 520 kilogram.
Hierbij twee auto's van het VHT Limburg Zuid, waarvan één vanaf 13.30 u. ging controleren op de snelweg, waar nu nog de KLPD-controle plaatsvond.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Vanaf 13.30 u. werd deze opstelling opgebouwd. Deze bleef nog tot 18.00 u. hier staan.
Een foto van de auto plus de radar apparatuur die door de regio wordt gebruikt en van het merk gatso afkomt.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Zo zag de Gatso opstelling eruit. Deze stond iets meer verdekt opgesteld dan die van de KLPD-controle.
Hierbij nog een foto van de opstelling van de Gatso, vanaf de plaats gezien waar de algemene controle plaatsvond. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto




Tekst en foto's: Perfectsound


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht