Prijsschieten met de lasergun op de A7 bij Marum

Door Harold


Datum van foto's: donderdag 7 juli 2005
Tijdstip: 21.30 uur


Donderdag avond tussen 19.30 en 20.30 uur is mijn vaste fitness-avond. Op de achtergrond stond radio Noordzee FM aan, waar ik om 20.00 uur de flitsmeldingen hoorde. Onder andere deze melding kwam voorbij:


A7 Drachten richting Groningen bij hmp 172.0


Toen ik thuis kwam, heb ik direct even op de site gekeken, en inderdaad was er een lasercontrole gesignaleerd op de A7 bij hmp 172.0, waarvan ik wist dat het bij het viaduct tussen afslag Frieschepalen en Marum was.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Bij lasercontroles weet je nooit hoe lang ze er staan (en deze controle was al om 19.30 uur gemeld). Maar toen er om 21.20 uur weer een melding binnenkwam over deze controle, besloot ik toch maar even een kijkje te gaan nemen.

Toen ik aankwam, trof ik de grijze onopvallende Opel Astra aan van de Groninger politie, die bovenop het viaduct stond geparkeerd; en er werd druk gelaserd.
Bovenop het viaduct werd hoofdzakelijk het verkeer vanuit de richting Drachten naar Groningen gelaserd, een enkele keer ook het verkeer op de andere rijbaan, afhankelijk van de positie van de motoragenten die de staande houding deden.
De motoragenten stonden zo'n 300 meter na het viaduct te wachten, net voor de afslag Marum. Als je dan nog moest afremmen was je zeker al een kilometer te laat...
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De volgende (omstreden) manier werd gehanteerd:

Agent 1 deed de meting met de lasergun.

Bij een overtreding gaf hij de gegevens door aan de andere agent die snelheid/afstand en merk/type auto noteerde.

Deze agent gaf via de portofoon aan een motoragent door welke auto hij moest aanhouden en wat de snelheid en afstand van deze overtreder was.

Toch wel enige kans op fouten als je het mij vraagt.
Op een gegeven ogenblik horen we het geluid van een snel naderende motor, die in de richting van Drachten reed komende van Leek. Snel werd de lasergun op de andere baan gericht. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De motor zoeft met een noodgang voorbij, hier had ik geen lasergun voor nodig om te constateren dat dit snel ging...
Naar mijn idee had de motorrijder niet eens een motorpak aan, zijn jas fladderde wat achter hem aan...
De laserende agent verstond zijn vak goed, binnen een mum van tijd had hij hem gemeten: 201 km/u op de klok..
En dan? Ja, dan roep je een politie motorrijder op, maar die blijkt niet in de buurt te zijn, en binnen een mum van tijd is de snelle motor verdwenen, zonder dat er kans was om zijn kenteken te noteren, een mazzeltje deze avond....
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Naar mijn idee was dit een redelijk eerlijke controle.
Alleen de voertuigen die rond de 160 km/u reden werden bekeurd, de rest werd ongemoeid gelaten, ook al werd je gelaserd met 150 km/u. Een enkele keer werd er een auto aangehouden die 155 reed, maar dat was meer een uitzondering.
Hier werd echt gekeken naar de extremen. Dus ben je deze avond niet staande gehouden, dan krijg je geen bekeuring, want er werd niet op kenteken bekeurd. De meeste voertuigen werden op een grote afstand gemeten, de lasergun had geen enkel probleem met afstanden rond de 900 meter. Dit was volgens de agent ook de juridische grens. De controle duurde van 19.30 uur tot 22.20 uur met een resultaat van rond de 30 overtredingen, waaronder een aantal invorderingen van het rijbewijs.


Tekst en foto's: Harold


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht