Mobiele trajectcontrole eindelijk gespot!

Door AJ


Datum van foto's: woensdag 3 augustus 2005
Tijdstip: 10:00


Half maart van dit jaar verschenen in de media diverse berichten over een mobiele trajectcontrole (MTC) die de politie in Flevoland in gebruik heeft genomen. Lange tijd bleef het stil en mensen werden al bang dat het spookverhalen zouden zijn. Niet dus!

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Daar staat de eerste dan, op de N302, en wel op de dijk tussen Lelystad en Enkhuizen. Vreemd geparkeerd zo op het eerste gezicht, maar dat komt omdat de radar (in dit geval een MN6F voor de kenners) in de kofferbak is geplaatst en de auto's dus van achteren flitst. Het lijken wel Duitse praktijken!
Na me bekend te hebben gemaakt mocht ik wel foto's maken maar alleen van de buitenkant. Maar, toch nog genoeg te zien. Met deze close-up is het wel duidelijk te zien dat het om een MN6F gaat, met digitale camera en infrarood flitser. Elke auto die hier (afgaand van de achterkant van de auto) langs komt, gaat dus op de foto. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Zo zie je hem dus staan als je aan komt rijden. Gezellig langs de vangrail en je gaat van de achterkant op de foto. Maar wat zien we daar aan de linkerkant op de rijbaan?
Juist, dat is dus interessant. Dit is een meetvlak wat berekend is door het NMI en waarvan de afstand tot het tweede vak van bekend is om zo tot een goede controle te komen. Tussen deze en de 2e controle zit namelijk een afstand van zo'n 10 kilometer en bevinden zich een flinke bocht en een stuk weg dat omhoog loopt. Via GPS zou dit dus moeilijk/onbetrouwbaar te meten zijn. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En dan... Heel hard naar het volgende punt rijden voordat de vogel gevlogen zou zijn. Zal je zien dacht ik onderweg, seint ze snel even haar collega in en hebben we nog maar de helft gezien. Bij de volgende parkeerplaats werd dat gevoel nog sterker want daar stond geen auto. Echter een stuk verderop (er is halverwege de dijk een parkeerplaats met restaurant) stond gelukkig wel een auto.
Ook deze maar even van dichtbij. Ook hier een praatje maar helaas, geen foto's van binnen. Ook bij deze wagen is de bijrijderstoel verwijderd en een bureaublad ingemaakt. Leuk gedaan maar niet erg ergonomisch omdat je op de achterbank moet zitten werken, ze hebben het hier dus wat minder luxe als de collega's van het KLPD met hun transporters. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En ook hier de complete set achterin gebouwd, geen gesleep dus met radarapparatuur maar gewoon parkeren en flitsen maar. Bovenop de auto (bij de Scenic overigens ook) ligt een GPS ontvanger. Deze is dus niet echt om de afstand te meten maar om de tijd bij te houden. Zo hebben dus beide sets eenzelfde tijdsnotatie zodat daar geen verschil in kan ontstaan. Je wordt hier dus afgerekend op de tijd die je tussen beide punten rijdt.
En ook hier weer de meetvlakken op de weg. (Mooi stukje water op de achtergrond, hè?) De rode auto die hier dus rijdt, wordt niet gecontroleerd, omdat hij op het andere wegvlak rijdt. Tevens gaan we ons nu natuurlijk allemaal afvragen hoe we onder een boete uit kunnen komen.

Tip 1: Rijd niet te hard.

2: Ga halverwege het traject 5 minuten rusten op een parkeerplaats (niet dat dat opschiet)

3: Rijd achter de eerste of laatste controle langs over de parkeerplaats.

4: (geen garantie dat die werkt) Rijd langs de controle over de andere rijbaan, je valt dan buiten de meetvlakken (pas wel op voor tegemoetkomend verkeer).
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Al met al wel een eerlijkere controle dan een sneaky statiefje achter een struik of hectometerpaaltje. Je kan ze hier duidelijk zien staan en rijd je per ongeluk even boven de 100 km/u (of voor vrachtwagens 87 km/u), dan ben je niet meteen het haasje.

Tevens is het dus mogelijk om de eerste helft van het traject 80 achter een vrachtwagen te rijden en vervolgens de tweede helft 120 te gaan rijden. Navraag bij de BOA in de tweede wagen leerde dat het niet uitmaakt dat je 120 langs een controle rijdt, ze kijken puur naar de tijd tussen de twee punten.

Overigens is aan de meetvlakken al te zien waar de trajecten zijn, zo ligt er ook een traject tussen Dronten en Swifterbant.


Tekst en foto's: AJ


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht