Updated: RDD verslagen; reisverslag

Door: Martijn & Crew


Datum van foto's: zaterdag 10 september 2005
Tijdstip: Gehele dag


De radardetector detector, de schrik van radardetector minnend Nederland is verslagen! Anderhalf jaar geleden introduceerde Koos Spee, verkeersofficier van Justitie, ook wel bekend als hoeder van het flitspalenbos, in het door hem *kuch* niet gesponsorde programma Wegmisbruikers de Spectre II radardetector detector (RDD).
Dit apparaat, wat uiteindelijk niet meer is dan een goedkope radardetector, kan iedere radardetector opsporen; ook de Stinger Ventura en de opvolger Target 966R (evo). Vele detectors zijn hiermee opgespoord en hun eigenaren, volgens ons, onterecht beboet. Diverse rechtzaken lopen nog, ondanks beweringen van Koos Spee dat dit niet meer het geval zou zijn, maarja het zal niet de eerste keer zijn dat Koos Spee iets anders zegt dan de waarheid.

Een jaar geleden ontstond er een levendige discussie op ons forum over het omzeilen van de RDD.
Diverse ideeŽn werden geopperd en getest. Ook in laboratoriums werd getest en de conclusie was dat een Beltronics 975R/915R, Stinger Ventura/Delta/Junior en de Target 966R/966 evo uitgerust met een speciaal filter niet meer op te sporen zouden zijn.


Het volgende probleem was "Waar vind je een RDD om dit ook te testen?". Er werd contact gelegd met RadarRoy Reyer van Radarbusters.com die de beschikking heeft over een Spectre II en III, de gebruikte types in Nederland.


Afgelopen weekend (8 t/m 11 september 2005) ging een delegatie van Flitsservice.nl naar Wickenburg, Arizona, alwaar RadarRoy zijn website runt.

Hieronder een verslag hoe de tests zijn uitgevoerd. Per RDD filter is er een afzonderlijk verslag gemaakt, om het overzichtelijk te houden.


Update: RadarRoy heeft een kort filmpje samen met ons over hoe de Spectre RDD nou werkt. Hiet filmpje is >hier te vinden!

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Nadat we aangekomen waren, werden we in dit *kuch* campertje ondergebracht. Hierin was plaats voor in totaal 6 personen, 2 Harley-Davidsons (achterin), een keuken met grote koelkast, gasfornuis, oven, 2 airco's, 2 televisies, badkamer, toilet, etc voor ongeveer 40.000 dollar.
Meteen werd het kantoor ingericht, om contact te houden met het thuisfront. Gelukkig was er draadloos internet aanwezig en zelfs moderne mobiele telefoons werken prima in Arizona. Uw provider: T-Mobile! klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En daar zijn ze. De Spectre II en III. Elk politiekorps heeft er 1 en ze worden ook met regelmaat gebruikt. Ziet u een auto met een dergelijk ding achter de voorruit en u rijdt nog met een radardetector zonder RDD filter: onmiddellijk uitzetten!
En zo ziet dat er dan achter de voorruit uit. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De testlokatie; ongeveer 20 mijl buiten Wickenburg op een lange weg door de woestijn. Hier een beetje spelen met een radargun, zoals deze gebruikt wordt door de Amerikaanse politie.
Testlokatie 1: Op deze manier konden we goed afstand meten, alhoewel..... Meten? Maar daarover meer! In de achterruit van de truck van RadarRoy plaatsen we om de beurt de detectors met filter. De RDD zat achter de voorruit van onze huurauto. Het resultaat: Geen detectie op de RDD's! klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Nogmaals: Geen detectie van de radardetector.
Omdat het gewoon zo bloedje heet was, zijn we maar terug naar de camper gegaan om lekker in de schaduw verder te gaan. Achter de camper staat een quad, een vierwiel terreinwagentje, om een beetje mee te crossen door de omgeving. Deze was uitgerust met een 12 volt aansluiting, zodat we daarop de detectors konden aansluiten. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En dan zag de testopstelling er zo uit. van links naar rechts; DrQ filter, Enerby filter en de RDD Killer van Fulcrum.
Toen we klaar waren met de testen, hebben we ons nog een beetje geamuseerd met het schieten van wat aanwezige laserguns. Eerst maar eens een Lidatek LE-30 gemonteerd als we er toch zijn. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Goh, een bekende! Die hebben we hier in Nederland ook! Alleen ontbreekt het oculair waarmee de Nederlandse versie is uitgerust. Dit is een soort verrekijker zodat er verder mee gericht kan worden. Volgens Koos Spee onstoorbaar en als het wel gestoord kan worden, zit er vast verkeerde software in..... Tuurlijk Koos!
En de Stalker. Een erg krachtig apparaat, maar ook te storen. Kijk eens op de Guys of Lidar website voor meer lasertests (Engelstalig). klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Het was een druk vermoeiend weekend, maar we hebben ook lol gehad. Amerika biedt heel veel mogelijkheden voor vertier en 1 ervan is met een stel quads door droge rivierbedingen te rijden. Nou ja, rijden? Het zand zit nog in mijn ogen!

En zo vloog het weekend voorbij en gingen we rechtstreeks bij terugkomst aan het werk. Een voor een zullen we de verslagen per filter plaatsen. Dit zal wat tijd kosten en later zullen ze ook wel eens aangepast worden of dat er iets toegevoegd zal worden. Hou de verslagen dus in de gaten voor updates!


Tekst en foto's: Martijn


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht