Controle A58 thv Oirschot Zuidzijde HMP 18.9 (part 1 / 2)

Door NvR


Datum van foto's: zaterdag 18 mei 2002
Tijdstip: 14.00uur


Zoals gewoonlijk is het vandaag eigenlijk gewoon een saaie zaterdag. Dus besloten ik, de Nachtkoerier en Tinus om eens een dagje te gaan toeren met mijn nieuwe auto. Natuurlijk even kijken waar de aangekondigde controles zoals gewoonlijk staan. En daar stond de A58 tussen. Dat is interesant! Na een hapje eten bij een fastfoodketen (een keer zonder M) zijn we eigenlijk op de gok richting de A58 gereden. We hadden verwacht dat de controle verder op stond. Op een gegeven moment had ik iets eerder dan verwacht een remmentest, want een zeer geavanceerd apparaat in de berm was voordurend bezig om te snel rijdende automobilisten in de gaten te houden.



We zaten alleen even te twijfelen hoe we daar dichterbij konden komen. Op dat zelfde moment zagen we ook aan de andere zijde een controleur zijn installatie instellen. We besloten eerst deze man te vergezellen. Misschien had hij nog wat tips om aan de andere zijde dichtbij te komen.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
We zijn de eerste afrit van de snelweg afgereden. We kwamen nog een bord Algemene Politie Verordening tegen dat ons vertelde dat deze weg verboden was voor motorvoertuigen. Echter was er een uitzondering voor bestemmingsverkeer en aangezien wij bestemmingsverkeer (de bestemming was immers de controle) waren vervolgden wij onze weg. Vlak voordat we bij de controleur waren maakte ik deze foto.
De auto van de controleur. Ik ben deze zeer vriendelijke controleur al eens eerder tegengekomen op de A67. Ook toen had hij deze Skoda van het steunpunt Breda bij zich. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ook van deze auto hebben we een foto gemaakt van de achterzijde.
Terwijl ik samen met Tinus nog aan het praten was met de controleur kon Nachtkoerier zichzelf niet inhouden en liep alvast naar de opstelling. Uiteraard volgden wij het voorbeeld, terwijl de controleur zijn boterhammen verder ging opeten.




Toen ik bij de opstelling kwam, viel me eigenlijk pas op hoever de auto van de controle opgesteld stond. Er kwamen nogal wat "Japito"-achtige mensen langs gewandeld. Ik vraag mezelf af hoe snel de controleur er bij eventuele verstoring bij kon zijn. Volgens zijn zeggen "oh zeer snel, let dan maar eens op!"
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En dan mag natuurlijk de lokatieaanduiding niet ontbreken. Tezamen met het uitlijnpaaltje zien we hier het hectometerpaaltje 18.9 voor de richting Eindhoven.
En natuurlijk mag in reportages de apparatuur zelf niet ontbreken. Zometeen in deel 2 kun je zien hoe de zaak eruit ziet als het wordt ingepakt in de koffer. Deze Multanova is redelijk in het zicht geplaatst. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Een foto vanuit de achterzijde van de Multanova. Hmm.. Zo te zien wil ik net een foto gaan maken van de accu's. Eens kijken wat dat voor een foto oplevert.
De accu en andere stroomvoorzieningsapparatuur. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
We kijken even mee over de schouder van de radaropstelling. Zo zien ongeveer de foto's eruit zoals die door de camera gemaakt worden. Deze worden voorzien van de gereden snelheid en tijdstip van de overtreding.
De opstelling flitste er goed op los. Doch stond de camera redelijk goed in het zicht. Open vizier dus. Opvallend was dat niemand dit in de gaten had, terwijl wij daar met 3 man vrolijk aan het fotograferen waren. Er werden tijdens onze aanwezigheid 400 processen uitgeschreven. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En nog een foto vanuit de sloot. Tja je moet er iets voor over hebben als fotograaf hé.
Een foto van de counterunit. Hierop kun je zien dat op het moment van de foto er met 139 voorbij de radar gereden wordt. Er zijn 284 voertuigen op de foto gezet. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En met deze afsluitende "Close-up" foto sluiten we deel 1 af.

Na deze controle op de foto te hebben gezet, waagde ik de vraag of we ook bij de andere controle welkom waren. Dat was geen probleem, echter werd ons verteld dat deze op "prive terrein" stond. Een echte fotograaf maak je echter niets wijs. De aanhouder wint, maar dan moet je wel even je best gaan doen.





Hoe dat afloopt kun je vinden in de volgende reportage.


Tekst NvR en foto's: NvR, Tinus en Nachtkoerier


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht