Rare planten langs de A59 op het pas ingezaaide gras

Door Tha steef


Datum van foto's: vrijdag 16 september 2005
Tijdstip: 12:40 uur


Vrijdagochtend, rustig herstellend van de donderdagavond, zit ik achter mijn computer. Terwijl de meldingen rustig binnenstromen op de FS controle melder, valt mijn oog op de volgende melding:

radar nb a59 den bosch ri arnhem thv hmp 142.1 achter de betonnen geluidswal

Ik had zo het idee dat dit wel eens dichtbij huis kon zijn, dus heb ik via het forum gevraagd of iemand mij kon vertellen waar ik 142.1 precies kon vinden. Harold wist mij te vertellen dat dit bij Maliskamp was, waardoor het bij mij begon te jeuken. Na thuis nog wat nuttige dingen gedaan te hebben, ben ik in de auto gesprongen en naar Maliskamp gereden. Eerst heb ik een drive-by gemaakt om te kijken waar hij precies stond, maar helaas is die foto mislukt.
Het bleek dat de controle niet bij 142.1 stond, maar bij 142.7. Via een sms heb ik FS hiervan op de hoogte gesteld. Daarop werd de melding aangepast naar:


radar nb a59 den bosch ri oss thv hmp 142.7 bij afslag maliskamp achter de betonnen geluidswal


Via wat binnendoorwegen ben ik vanaf Kruisstraat teruggereden naar Maliskamp. Boven aan de oprit is een bushalte en dit leek me wel een mooi startpunt voor het maken van een reportage.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Deze foto is genomen vanuit de bushalte boven aan de oprit. Het statief staat net achter de bus en alleen het uitlijnpaaltje is te zien.
Nog een keer vanuit de bushalte, maar nu ingezoomd! Het is goed te zien dat het op deze weg druk is.

Ik wist op dit moment niet goed of ik naar de T5 toe kon lopen. Terwijl ik de voors en tegens tegen elkaar afwoog, kwamen links van mij twee personen aangelopen, waarvan één in KLPD outfit. Toen de heren passeerden vroeg ik aan de KLPDer of hij er bezwaar tegen had dat ik wat foto's kwam maken.
Het antwoord was: "Ah! Flitsservice, loop maar mee, je collega is er al bij". Wat bleek, de tweede man was forummer king-leo. Ik was dus niet de enige die op de primeur afkwam.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Toen we de opstelling genaderd waren, zag dat er zo uit. Er werden wat grappen en grollen gemaakt over het crematorium op het bord, daar zou het zooitje zo heen kunnen ;)
Eerst nog een foto van de bus die alles vervoerde, de 53-BS-LB.
Volgens de BOA was deze nog niet bekend bij Flitsservice. Ik kon dat niet bevestigen of ontkennen omdat ik de kentekenlijst niet volledig in mijn hoofd heb zitten. Bij thuiskomst bleek dat deze al in de lijst stond! Geen dubbele primeur dus vandaag.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De opstelling van vandaag van links naar rechts: CatchKen, Multanova met camera en IR flitser.
De camera van het CatchKen systeem klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Nog een close-up van de Multanova met regenkap en de IR flitser.
In de tijd dat we hier stonden waren er een hoop lelijke gezichten in de auto's te zien. Ik geloof dat ik ook wat gevloek uit sommige auto's heb horen komen.
De volledige opstelling, maar nu vanaf de andere kant gezien. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Nogmaals de CatchKen camera. Wat mij opviel is dat de camera de voorkant van de auto's bekijkt. Dit betekent dat motorrijders hierbij vrijspel hebben. Volgens de BOA werden er aan de hand van de CatchKen hier geen bekeuringen uitgedeeld. Waarop wij ons afvroegen wat er dan mee gedaan werd? Mocht uit deze en andere controle's, die nog gaan volgen, blijken dat er veel "overtreders" zich op dit traject begeven, dan zou er in de toekomst met behulp van motoragenten vaker gecontroleerd kunnen gaan worden. De BOA gaf wel aan dat ze voor dat soort controle's volgens hem helaas manschappen tekort komen.
Wie vandaag deze controle gepasseerd is met een te hoge snelheid, kan bij een ingediend bezwaar een dergelijke foto verwachten. Uiteraard dan wel zonder Multanova en IR flitser. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Na dit alles gezien te hebben, bleef de inhoud van de bus over. Deze had ik in andere reportage's vaak mogen bewonderen, maar zelf nog nooit bekeken. Wij mochten een blik werpen in het "kantoor" van de BOA op voorwaarde dat we geen foto's zouden maken. Hierop zouden namelijk kentekens van burgers kunnen staan en dat is niet de bedoeling. Uit het gesprek maakte ik op dat dit een soort van afspraak zou zijn binnen het KLPD.

De resulaten tot dus ver waren 180 overtreders in drie uur tijd. Na snel hoofdrekenen van king leo bleek dit ongeveer op 1 foto per minuut uit te komen; dat zijn er genoeg dus. Navraag bleek dat de meeste onder de 10 km/h te hard vielen. De v-max is hier overigens 100 km/u. Een korte uitleg van de BOA over de laptop waar de multanova aanhing, leverde de vraag op wat hij doet wanneer er 2 auto's op 1 foto staan. Deze foto's worden afgekeurd en direct weer vernietigd. Volgens hem nemen alleen de VHT's van de diverse regiokorpsen dit niet altijd even nauw.

Aangezien deze oprit binnenkort opengesteld zal worden, zal dit waarschijnlijk het eerste en laatste "legale" bezoek aan deze controleplek zijn. Naar mijn mening is dit een kassalokatie, en zal gezien de resultaten vaker gebruikt gaan worden. Ook al was dit niet echt een "open vizier" controle omdat de bus verstopt stond, toch zal de oplettende weggebruiker de apparatuur hopelijk op tijd waarnemen.

De reportage van king leo is overigens HIER te vinden.


Tekst en foto's: Tha steef


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht