Vreemde statiefjes langs A28

Door AJ


Datum van foto's: dinsdag 18 oktober 2005
Tijdstip: 14:45 uur


Lekker in het zonnetje over de A28 rijden, beetje op de berm letten, zie ik daar ineens (tussen Staphorst en Nieuwleusen) wel heel vreemde statiefjes staan. Even verderop een grote wagen van rijkswaterstaat met iemand ernaast die ze aan het poten was. Ow nee, zijn ze hier wat aan het uitmeten voor een trajectcontrole? Het was wel mijn eerste gedachte!

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hier staat net na een hectometerpaaltje zo'n statiefje, van deze kant lijkt het heel wat maar als je hem van de zijkant ziet is het maar een dun ding. Geen apparatuur erbij ofzo, het staat er maar gewoon te staan. Toen ik later weer over de A28 moest, maar nu de andere kant weer op, zag ik de betreffende wagen van Rijkswaterstaat op de parkeerplaats staan.
Laten we de mannen met deze grote gele aanhanger dan maar eens aanspreken. Gelukkig, niets met snelheidscontroles. Maar wat is het dan wel? Dit is "De Roemer", staat voor ROlgeluids-Emissie-MEetaanhangeR. Langs de A28 heeft Tento ooit eens een andere geluidsmeting aangetroffen, die ging echter af op het geluid dat een voertuig produceert icm. snelheid. Dat geeft natuurlijk geen nauwkeurig beeld over de stilheid van het wegdek. (ooit een wegdek wel eens geluid horen maken ;) ) Deze wagen kan dit echter wel berekenen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De statiefjes die langs de weg staan zijn reflectoren. Met het oog dat op de aanhanger zit (rode pijl) weet men dat er een nieuw vak begint waarop een ander soort wegdek ligt. Op dit traject liggen namelijk 8 verschillende soorten ZOAB, van verschillende aannemers. Op dit wegvak worden regelmatig verschillende testen uitgevoerd en wordt bijvoorbeeld gekeken naar het geluid wat dit produceert, de slijtage, stroefheid en andere zaken.
Aan het achterwiel van de auto is nog een extra snelheidsmeter bevestigd zodat de combinatie (in dit geval) exact 80km/u kan rijden voor de diverse metingen. De maximale snelheid voor deze metingen mag overingens 120km/u zijn, men heeft hier een ontheffing voor. Ook lopen er allemaal extra kabels van de aanhanger naar de auto voor de meetapparatuur die zich in de auto bevind. Achterin de pickup liggen diverse banden, oa met winterprofiel en vrachtwagenprofiel, op een dergelijk wegdek worden met al deze banden metingen uitgevoerd om een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Uiteindelijk de ruimte waarin de metingen plaats vinden, een dubbelwandige akoestische meetruimte welke aan de binnenkant is voorzien van absorberend materiaal. In deze ruimte bevind zich een beweegbare meetarm waaraan het meetwiel is bevestigd. Het meetwiel kan met instelbare wieldruk op de weg worden gedrukt waardoor een met personenauto vergelijkbare situatie onstaat. Rond het meetwiel hangen 5 microfoons om het geproduceerde geluid te meten. Omdat geluiden van buitenaf niet wenselijk zijn, hangt de meetruimte tot 10cm boven het wegdek, het gevolg is dat het eigenlijk niet hoorbaar is dat er bijv. een vrachtwagen voorbij komt rijden en men gewoon tijdens het drukke verkeer metingen kan verrichten.

Dit geheel is ook nog eens gebaseerd op de ISO 3744-1980 (E) standard "Determination of sound power levels of noice sources: Engineering method for free-field conditions over a reflecting plane" (voor de liefhebbers)
Zo ziet u maar weer eens dat uw belasting geld ook nog wel eens wordt besteed aan onderzoek en het terugdringen van geluidsoverlast.


Tekst en foto's: AJ


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht