Mee `vrossen` met Gelderland Midden

Door Nicolaas


Datum van foto's: woensdag 2 november 2005
Tijdstip: vanaf 15:00 uur


* Dit is een inzending op eigen naam, Flitsservice.nl heeft hier zelf vooraf dan wel achteraf in principe niets mee te maken gehad.



De dienst die ik mee draaide begon op het bureau Doorwerth om 14:30. Ik ging met verkeersagenten Erik en Frits van het verkeershandhavingsteam politie Gelderland Midden op pad met de videoauto, ook wel VROS-auto genoemd. Na nog even wat gedronken te hebben, gingen we om iets voor 15:00 uur de weg op.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De onopvallende surveillanceauto is voorzien van een videocamera met beeldscherm gekoppeld aan geijkte snelheidsmeetapparatuur. Met deze apparatuur kan de snelheid over een bepaalde afstand gemeten worden, een zogenaamde trajectmeting. Maar er wordt niet uitsluitend op snelheid gecontroleerd, zo wordt ook gelet op overtredingen die zijn vastgelegd in het codewoord ‘Helm-GRAS‘, dat staat voor helm- en gordeldraagplicht, rood licht-, alcohol- en snelheidsovertredingen.
Het VROS-voertuig richt zich in het bijzonder op de 2 à 3 procent van alle bestuurders die willens en wetens de verkeersregels aan hun laars lappen en daarmee anderen in gevaar brengen. Ook automobilisten die zich normaliter redelijk gedragen maar bijvoorbeeld onder tijdsdruk ernstig over de schreef gaan, worden staande gehouden. `Over de schreef gaan` kan over een doorgetrokken streep rijden betekenen. De VROS-surveillanten kunnen bestuurders die een overtreding begaan direct met beelden van hun rijgedrag confronteren. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na een poosje rijden kwamen we de eerst snelle auto tegen. Op een stuk autoweg waar 100 km/uur is toegestaan werd een snelheid gemeten van 128 km/uur na correctie. Dat leverde een bekeuring op van 125 euro. De bestuurder wilde graag weten hoe de meting was verricht, en nam plaats voorin bij Erik die op dat moment de videoauto bestuurd had. Terwijl Frits achterin de auto alles op papier zette kreeg de bestuurder een uitgebreide uileg over de gepleegde snelheidsovertreding. De bestuurder was erg begripvol. Na de woorden “ondanks dit toch nog een prettige reis gewenst” gingen we verder.
Niet veel later diende de volgende `klant` zich aan. Dit keer was het een bestuurder van een busje die tijdens het rijden aan het bellen was. De videoauto werd bij de eerste mogelijkheid gekeerd en de achtervolging werd gestart. Al snel reden we achter het busje, er werd op een uiterst veilige manier ingehaald waarna het bordje POLITIE - VOLGEN op de hoedenplank omhoog klapte. De bestuurder volgende ons naar een parkeerplaats. Nadat de papierwinkel afgehandeld was en de man 140 euro armer was, vervolgden we onze weg. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Op een autoweg kwam ons een te snelle Volvo voorbij. Er werd een trajectmeting uit gevoerd. Er werd na correctie 132 km/uur gemeten. Ook voor deze men werd een parkeer plaats opgezocht. De man verklaarde haast te hebben, nadat ook hier de papierwinkel was afgehandeld kan de man verder naar zijn afspraak.
De laatste klant van de avond had ook haast en pakte nog even snel een roodlichtje mee. Ook hier ging het bordje POLITIE - VOLGEN aan en werd de bestuurder aan de kant van de weg gezet. Ook deze man werd blij gemaakt met een geel papiertje, maar zag wel in dat het zijn eigen schuld was. Tja het is ook pech hebben, zul je net zien rij je toevallig een keertje door rood, staat net de politie naast je. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Mensen die langs de kant worden gezet voelen zich meestal toch wel erg betrapt, ze weten meestal ook zelf wel dat ze ernstig fout zitten. Het grappige aan het VROS principe is dat met de mensen geen enkel discussie mogelijk is, alles is immers op video was gelegd. Ik vond het erg intersant om de politie op deze manier bezig te zien, das weer wat anders dan dat doelloos geflits voor 4 kilometertjes te hard. Via deze werkwijze worden alleen de mensen er uit gefilterd die een behoorlijke snelheidsovertreding plegen, of een andere ernstige verkeersovertreding begaan.

De dienst liep al weer ten einde, ik werd afgezet bij het station en Frits en Erik hadden nog heel wat papierwerk af te handelen.


Tekst en foto's: Nicolaas


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht