Rijbewijs ingevorderd bij lasergame op de N854

Door Tento


Datum van foto's: zaterdag 12 november 2005
Tijdstip: 16.00 uur


Na op deze frisse zaterdag eerst maar eens heerlijk uitgeslapen te hebben bleken er geen meldingen te zijn waarbij ik dacht: hmmmm repowaardig. Halverwege de middag moest ik nog even wat op de zaak doen. Tijdens de koffie de WAP aangeslingerd: nog niks. Toen ik in de auto stapte hoorde ik een verse melding op de radio voorbij komen. Op de A37 thv. 18.7 zou men staan te flitsen.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Binnen 10 minuten was ik ter plaatse en was men nog bezig om het statief richting Emmen op te bouwen. De Gatso richting Hoogeveen draaide al. Heb gelijk de juiste hmp doorgegeven: 18.9. Halverwege het taluud heb ik gevraagd aan de mij bekende BOA of ik verder omhoog mocht komen. Kreeg te horen dat men ( de leiding) het niet meer wil hebben. Respect voor die uitspraak alleen de reden daarvan krijgen we nooit te horen dus toen maar van aan afstandje de foto's genomen.
Tja, terwijl de BOA en surveillant de 2e Gatso aan het opbouwen waren ben ik onder het viaduct door gelopen en heb daar een foto geschoten van de andere opstelling. Deze controleerde het verkeer vanaf Emmen richting Hoogeveen.



De titel geeft aan dat er gelaserd werd. Niet op de A37 maar op de N854. Deze weg loopt onder het viaduct door. Bij eerdere meldingen was ik f te laat f ik moest werken.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ik vroeg dan ook of ze nog gingen lasergamen. Dit was inderdaad het geval en de BOA gaf zelf al aan dat ik daar dan maar wel mooi foto's van kon maken!! Zou het dan toch nog een interessant middagje worden???
De laser op statief werd in het taluud gezet zodat ze over de rotonde het verkeer op de N854 vanuit de richting Dalen konden meten. Tijdens de opbouw werd nog even bij de Gatso gekeken, die op dat moment een kwartiertje draaide. Er stonden al 40 op de foto.....



Vandaag was het na een snelheidsovertreding voor de BOA/surveillant hopen dat men na de rotonde de N854 verder zou volgen. Alleen zo zou men een bestuurder staande kunnen houden.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Deze foto is gemaakt direct na de rotonde. Boven op het taluud de Gatso, eronder de laser. Vanaf de positie waar ze een bestuurder voor het eerst konden meten tot het statief, bedroeg de afstand ca. 800 meter.
De beide auto's van VHDrenthe waarmee de apparatuur deze dag vervoerd werd. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Die 800 meter is op de plek langs het ANWB-bord in de verte en een bordje rechts er van. Een Gatso dient, om foute metingen te voorkomen, altijd parallel te staan aan de weg. Bij een laser kan men onder een hoek laseren: de straal komt onder dezelfde hoek weer bij de gun.



Komende vanaf Dalen zie je ze niet staan. Je zou denken, als ze er al staan, staan ze voor de rotonde en niet er na. n al helemaal niet een paar meter boven het maaiveld.
Even een moment om bij te kletsen. Een poosje terug had men hier 1x een rijbewijs ingevorderd. De gemiddelde bestuurder rijdt op dat stuk weg tussen de 70 en 110. Een bestuurder werd vandaag pas aan de kant gezet indien men, na correctie, een gemeten waarde had van 110+. 5 minuten later was het raak.....en hoe...... klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Op 390,6 meter voor het statief werd een bestuurder gemeten met 146 km/uur. Op de rotonde reed de bestuurder recht op het stopteken van de BOA af. Ik schrok net als de surveillant, die de waarde ook eerst niet kon geloven. Het stond toch echt op het display.
De bestuurder snapte niet hoe ze hem hadden kunnen meten. Na gewezen te hebben naar de lasergun werd deze van het statief gehaald om de bestuurder de gemeten waarde te laten zien. 146 na een correctie van 3 km ( 80 km/uur weg) gaf een waarde van 143 ( 63 te snel) waar straks de sanctie op gebaseerd zal worden......



Het grapje "als ik mijn rijbewijs niet bij me heb kunnen ze hem ook niet afpakken" bleek niet op te gaan. Na het verwisselen van stoel kon de bijrijdster de weg vervolgen en reed de BOA achter hen aan om het rijbewijs thuis op te gaan halen.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Ik besloot de surveillante gezelschap te blijven houden tot de BOA terug was, ondanks de kou. Een beetje gelasergamed, beetje onderhouden over auto's, ach, zo kom je de tijd wel door. De flitslamp van de Gatso richting Emmen belichte al een tijdje geen kentekens meer. De BOA kwam terug zonder rijbewijs,. Die was "niet te vinden", hij moet hem dus opsturen. Ze controleerden de Gatsoen en de laatste 40 bestuurders bleken mazzel gehad te hebben.



Het aantal auto's dat langs reed en het aantal wat op de foto had moeten gaan was wel geregistreerd. Echter, daarvan zijn geen foto's ( camera deed het ook niet) gemaakt. In het eerste uur ( toen hij het nog wel deed) waren er 114 van de 524 op de foto gegaan.... Toch nog bijna 25% en dat op een bekende flitslocatie..... let op uw berm, ook op de A37!!


Tekst en foto's: Tento


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht