Drempels... Wat moeten we er mee?

Door Raymond


Datum van foto's: zondag 19 mei 2002
Tijdstip:


Ze zijn zo talrijk dat het eigenlijk niet meer opvalt. Drempels.
Iedereen ergert zich eraan, maar ze liggen er maar voor 1 doel. En dat is het terugbrengen van de gereden snelheid. Er zijn zeer ontzettend veel verschillende soorten drempels, ik heb de meest voorkomende er even uitgelicht.



En als bonus...



...Er maar meteen even bijgezet hoe je ze het beste kunt nemen en hoe hard je er het beste overheen zou kunnen gaan. Want zeg nou zelf, het kan ook erg lekker zijn er maximaal overheen te crossen zonder schade aan je auto te veroorzaken.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Deze drempels zijn vooral te vinden in de bebouwde kom. Ze zijn goedkoop en snel neer te leggen. Er overheen doe je door de drempel in het midden van de auto te houden. Heb je een grote bestelbus of terreinwagen, dan is je spoorbreedte dusdanig dat je die drempel niet eens raakt. Ga in iedergeval niet door het midden van die 2 drempels...dat geeft een zeer harde klap. Tenzij je motor rijdt natuurlijk. Je snelheid hoef je niet aan te passen. Sterker nog, hoe harder je erover heen gaat, des te minder je er van merkt. Sssst...niet verder vertellen dus...
Zij lijken op de voorgaande drempels, alleen doen ze beter hun werk. tenzij je korting krijgt bij de Kwik Fit, kun je hier beter wel even je snelheid aanpassen. Hoe harder je hem raakt, hoe harder de auto kraakt. Voorzichtigheid is hier dus geboden. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Dan hier de meest gruwelijke uitvinding op drempel gebied. Ze zien er onschuldig uit, maar pas op. Deze drempels zijn dusdanig kort, dat als je er met je voorwielen afrijdt, je achterwielen net omhoogkomen. De voorkant van de auto wordt dan extra naar beneden gedrukt, waardoor er zelfs bij snelheden van 20-30 km/u aanzienlijke schade aan je spoilers ontstaat. Ronduit schandalig dat gemeenten menen dat deze drempels zomaar toegepast kunnen worden. Snelheid omlaag ok, maar niet door een ander schade toe te brengen.
Op de foto is duidelijk de schade aan het wegdek te zien, veroorzaakt door auto's die zich vergisten in de drempel.
In dit geval in de gemeente Rijssen.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Dit is ook modern... Je legt een groot model molshoop op de weg, waardoor de auto als het ware kantelt. Niet dat hij dat zal doen, zelfs niet met hogere snelheden. Ze zien er enger uit dan ze zijn.
Deze drempels zijn over het algemeen geen probleem. In combinatie met Truuk 2 (verderop) zijn snelheden van 80 km/u geen probleem. Ze zijn bedoeld voor max 50 km/u. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Vanaf een afstandje zien ze er niet zo gevaarlijk uit.
het blijken echter gemene krengen te zijn.
Als je er stapvoets overheen rijdt hobbel je er langzaam overheen. Met een vrij lage auto, bv. een audi (nieuwe type's), een toyota corrolla, Alfa's of een mazda 626 tikt je uitlaat dan nog net deze drempel/stoeprand aan. Rijdt je er met een snelheid van zo'n 20-30 km per uur overheen dan stuiter je echt de lucht in! Rijd je er met zo'n 40-50 km/u overheen dan voel je er vrij weinig van maar loopt je vering zware klappen op. Alleen geschikt voor diegenen met een auto van de zaak dus.....

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Buiten de bebouwde kom dan maar. Deze drempels liggen in een 60-zone. En daar kun je je beter maar aan houden. Deze drempels zijn steen voor steen aangelegd, dus niet mooi egaal. En dat is te merken. Met 80 km/u klapperen je de wielen onder de auto. Kalm aan dus.
En dan...de asfalt versie van de vorige drempel. Ook deze ligt in een 60-zone...maar deze is glad en egaal. 60 is hier ruim haalbaar, 80 ook nog wel.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Sommige mensen gebruiken truukjes om over een drempel te rossen.



Truuk 1 is: Vlak voor je de drempel raakt, trap je kort en fel op je rem. De auto duikt naar beneden, en veert weer op. De theorie is dat tijdens het opveren, de auto de drempel moet raken om er zonder veel narigheid overheen te komen. Ik heb het meermalen geprobeerd, en ik vind het waardeloos. vergis je je ook maar 1 klein beetje, dan wordt het effect van de drempel zwaar versterkt en heb je nog nooit zo'n harde klap meegemaakt.


Ik ga voor:



Truuk 2: Vlak voor het raken van de drempel, een korte/felle stuurbeweging naar links maken, gevolgd door een korte/felle stuurbeweging naar rechts. De auto wordt nu in een "slinger" beweging gebracht. Op het moment dat je het stuur weer recht houdt, moet je de drempel raken. Zorg ervoor dat je vol op het gas staat, om de auto in het rechte spoor te krijgen/houden.
Op deze manier kun je de drempels passeren met meer dan 40 km/u boven de maximumsnelheid. Mijn topper op deze drempel: 110 km/u.
Besef wel: gaat het mis, dan is het einde oefening.





Slotconclusie:



Over het algemeen doen drempels keurig hun werk. Ze hebben ook nadelen, denk maar eens aan het openbaar vervoer. Ik word sowieso al kotsmisselijk in een streekbus, en met drempels heb ik het dan helemaal gehad.
Als automobilist heb ik altijd de neiging om bij snelheidsremmende maatregelen juist de limiet op te zoeken. Hoe hard kun je er langs zonder in de problemen te komen? Vaak blijkt dat uiteindelijk vele kilometers boven de maximum snelheid te zijn waarvoor de drempel in eerste instantie voor aangelegd was.



Tekst en foto's: Raymond & NvR


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht