Trajectcontrole Utrecht, Rotterdam en Amsterdam van start!

Door DLdB


Datum van foto's: vrijdag 2 december 2005
Tijdstip:


Jawel vanaf Zaterdag 3 December is het zover, dan gaan er weer drie nieuwe collecte lokaties voor de schatkist, -bedacht door Dhr. J. Spee-, van start. Onder het mom van we moeten het milieu ontlasten;








is er weer een nieuw excuus gevonden om het incasso beleid te verdedigen. Aangezien Dhr. Spee nog een stuk of 30 lokaties in zijn hoofd heeft, staan de gemeentes te trappelen om ook zo'n controle naast hun wijk aan te mogen vragen.



Het is immers niet de schuld van die gemeentes dat ze eerst totaan de rand van de snelweg bouwen en vervolgens tot de conclusie komen dat een snelweg lawaai maakt en meer vervuiling met zich meebrengt dan een gemiddeld woonerf.



Diezelfde gemeenten willen nog verder uitbreiden en dat kan nu niet omdat er een bouwstop dreigt vanwege de luchtverontreiniging in ons land. Maar laten we ons eens concentreren op knooppunt Oude Rijn wat er pas sinds kort ligt en men heeft nooit kunnen inschatten dat dit verkeersplein zo'n luchtverontreinging kon veroorzaken. De auto's van hede ten dage zijn natuurlijk ook nog steeds net zo vervuilend als toen er begonnen werd met de bouw en verbouwing van dit mega verkeersplein dus vandaar dat er fors ingegrepen moet worden.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De 80 ellende wordt al vroeg aangekondigt op de parallelrijbaan, zowel met Koos Spee's feestverlichting als met andere vrolijke verbodsbebording. Dit is tot in detail uitgewerkt tot op de hectometerpaaltjes nauwkeurig.



De daadwerkelijke trajectcontrole begint echter pas veel later, zowel op de parallelrijbaan als op de hoofdrijbaan.
Een portaal verder (na de afrit richting de A27) staan de 80 bordjes netjes in de berm gepoot, aan beiden kanten van de weg zoals dit ook juridisch staat voorgeschreven. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hier komt het verkeer wat van de A27 af komt erbij en die hebben de 80 bordjes reeds gehad. Ook zijn er hier twee traject controle borden zichtbaar, zowel rechts in de berm samen met de rest van de wildpartij aan borden alswel op de hoofdrijbaan (zichtbaar verder op de achtergrond).



En die borden staan daar niet zonder reden!
Achter dit portaal bevind zich namelijk de apparatuur voor het startmeetpunt. En dat is niet alleen voor de parallelrijbaan maar deze apparatuur hangt ook achter de borden op de hoofdrijbaan.



De meetportalen zijn overigens eenvoudig *kuch* te herkennen omdat er rechtsboven een mini camera installatie is die de omgeving in de gaten houd (of de boel niet in de fik gestoken wordt).



Elk meetpunt heeft zo'n installatie, let er maar eens op. De apparatuur is overigens slecht zichtbaar in je achteruitkijkspiegel vanwege het viaduct wat er net achter ligt. En sorry, ik had deze dag niet de moeite genomen om foto's vanaf dat viaduct te gaan maken (weet trouwens niet eens of dat mogelijk is, zonder zeer gevaarlijke toeren uit te halen).
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Dit is het tweede portaal en dient als tussenmeetpunt of als eindmeetpunt als u de afslag neemt. Koos wil van iedereen geld zien dus ook van diegenen die vroegtijdig de afrit nemen. Op de hoofdrijbaan hangt uiteraard geen apparatuur.



Dit portaal gaan we trouwens straks wat nader bekijken omdat mij al rijdende opviel dat je hier gemakkelijk lopend bijkan (er ligt namelijk een echt voetpad naast).
Nog meer tussenliggende portalen, ook de volgende afslag moet er uiteraard aan geloven. Weer die bewakingscamera die op de regelkastjes gericht staat. Jaja goudstaven zijn er niets bij! klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
We verleggen de aandacht even terug naar de hoofdrijbaan. Hebben de mannetjes van Jakobus wel overaan gedacht? Jahoor het meetpunt eindigt op de hoofdrijbaan al voordat je de afrit van de A2 opgaat.



Wederom is het enige wat de aanwezigheid van apparatuur verraad de bewakingscamera die op de centrale kast gericht staat vanuit het portaal. Ik neem aan dat u de rest qua portalen nou wel even gelooft, dus we gaan even kijken hoelang het 100 stuk nou nog duurt na de feitelijke controle.
He! Een 100 bord.. Het knooppunt zijn we inmiddels al over maar het blijft gewoon 100 rijden waar dit vroeger maar liefst honderd-en-twintig was. Dit is de parallelbaan die bij de hoofdrijbaan komt. En voor de buurtsuper-rijders die twee keer per jaar naar het Scheveningse strand gaan; ik rij dus nog steeds richting Den Haag. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Pas bij afrit de Meern mogen we weer volop op het gas! Dank u dank u (voor hoelang nog?)...



4 baans en maar liefst 120 kilometers in het uur. Waar hebben we die gift aan te danken?



Wij burgers moeten wel op blijven letten en niet te enthousiast met dat gaspedaal aan de slag gaan want een paar kilometer verderop begint de volgende trajectcontrole om te kijken of we nog wat spaarcentjes van de rekening af kunnen schrijven. Die HSL voor onze parlementariers moet tenslotte ook gefinancieerd worden.
Bij de Meern was ik inmiddels gekeerd en reken er maar op dat er daar ook 100 borden stonden (alleen niet de handigheid gehad om die te kunnen cammen) dus wij vervolgen onze weg in omgekeerde richting.



Ondanks de 100 bordjes is er op dit punt nog geen sprake van een trajectmeeting. Let wel, het was hier voorheen dus altijd 120 heh! Maarja, vroeger, vroegah... Waren de auto's vervuilender en onveiliger
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ja hoor daar begint het gelazer al. Wat een stank heh? Snel 80 rijden want dat scheelt een hoop mensen! Dit is nog geen startmeetpunt overigens hoor, dus niet te snel terugschakelen heh.
Kijk, trajectcontrole bord staat weer ergens op een duidelijk punt neergeplant en als je goed kijkt zie je ook het 100 bord wat op de hoofdrijbaan staat (dat is voor de mensen die via de fly over van de A2 op de hoofdrijbaan van de A12 terecht komen).



Als je nog iets beter kijkt zie je de zwarte blokjes zitten (wat eigenlijk IR flitslampen zijn). Ik heb er maar even een gele rechthoek omheen gezet voor de mensen die anders een kwartier naar hun scherm gaan zitten staren. (Op foto klikken = vergroting heh, ik denk het zeg het nog maar even).
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Het wordt een beetje eentonig maar ik neem em nog maar even mee voor de zekerheid, het 80 startportaal vanaf de andere rijrichting. Wederom een bewakingscamera er bovenop en hier is zelfs stiekem nog een stukje van de installatie te ontwaren (deel van het portaal op de meest rechterbaan, bij die sportwagen).
Ik heb stiekem nog een run gedaan anders kom je nooit op dit punt uit als ik me goed herinner. Dit is namelijk het eindportaal van de hoofdrijbaan in de richting Arnhem (duh, check die bebording). Wederom weer een bewakingscamera en een deel van de installatie zichtbaar op de meest rechterrijbaan.



Als je overigens de A12 zou volgen dan duurt het maar liefst totaan ZEIST voordat het weer 120 wordt (en omgekeerd wordt het daar 100). Dat is echt een takke eind. Recentelijk is de flitspaal bij Bunnik ook nog eens weggehaald. Dat kan twee dingen betekenen; slecht nieuws of slecht nieuws. (Nieuwe digitale flitspaal of een uitbreiding van deze trajectconrole).
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Als bonus heb ik deze foto nog gemaakt. Dit is weer richting Den Haag, het startportaal op de hoofdrijbaan voor de richting Arnhem is hier wat duidelijker op te zien. Het portaal rechts ervan is dus het eindportaal voor de richting Den Haag heh, -ja-, even herhalen nog kan geen kwaad.

Zo... Dat was em!



Ja ja dat is even schrikken heh, 100 op de hoofdrijbaan en ook nog gecontroleerd worden. Heel, maar dan ook heel veel mensen weten dit gewoon niet. En het ze duidelijk maken gaat ook niet want als je dat doet zoals ik een keer gedaan heb dan heb je ineens een paar XC70 Volvo koplampen in je binnenspiegel onder het mom van -rot is op ik ben stoer en moet voorbij- ..



Nouja dan vind ik het ook prima hoor, als je graag harder wil rijden dan Koos verzonnen heeft en daar graag wat extra's voor wil betalen, mij best. Maar niet als een enkeling gaan lopen klagen nu op het forum dat je reeds 5 bekeuringen gehad hebt en helemaal niets afwist van een snelheidsverlaging of trajectcontrole want helaas... Autorijden is tegenwoordig meer dan alleen autorijden, eigen inzicht telt niet meer, je moet alles bijhouden. Aangezien er een nieuwsbericht op onze site verschenen is toendertijd, zie ik het probleem niet zo.



Foto's zijn op 2 December vorig jaar genomen maar ik heb geen haast meer hoor, ik ben al helemaal her-ingeburgeerd. Alles tegenwoordig lekker langzaam, langzaam wordt helemaal 2006.



Succes met de acceptgiro's!





(en het diepte interview met een van de zojuist besproken trajectcontrole portalen volgt nog!).


Tekst en foto's: DLdB


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht