Verwarmde laser op Smalbroek, parallel aan de A28 thv hmp 155.1

Door Tento


Datum van foto's: zaterdag 4 februari 2006
Tijdstip: 11:30 uur


Tegen een uur of half 11 besluit ik op deze zaterdag om een stukje te gaan toeren. De camera's uiteraard mee, want je weet maar nooit wat je onderweg in de berm tegen kunt komen.....Ik besluit een stukje A28 mee te nemen. Heb bij afslag Spier/Dwingeloo de A28 verlaten en via de parallelweg vervolgde ik mijn tochtje in noordelijke richting.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En jawel hoor, hoe kan het ook bijna anders…. Bij 155.1 was het weer eens raak. Gelijk eerst de flitsplek doorgeven.


radar dr a28 hoogeveen ri assen thv hmp 155.1 bij viaduct net voor het shell tankstation (tento)


Alleen de transport/radarauto stond wel heel dicht haaks op de parallelweg. De behoefte om een repo hier te maken is eigenlijk helemaal niet meer aanwezig, want deze plek staat er al zo vaak op. Heb eerst maar bij gekletst met de agent die deze zaterdag de kassa op de A28 in de gaten moest houden. Ik gaf al aan eventueel alsnog foto’s te maken als er wat bijzonders aan de hand was. De agent laserde deze dag ( zoals wel vaker op deze plek) het verkeer op de parallelweg, opkomend vanuit de richting Spier. Dit maal werd gelaserd vanuit de auto. Na 10 minuten was het raak, een bestuurder kwam aangereden met 111 km/h.

Op zich geen extreme snelheid. De auto werd aan de kant gezet en ik besloot het toestel ter hand te nemen. De bestuurder had tevens geen gordel om en kon geen rijbewijs tonen. Terwijl de agent naar de Focus liep om de laser met de gemeten waarde te pakken legde ik de bestuurder uit waarom en waarvoor ik de foto’s zou maken en of hij er bezwaar tegen had. Hij had het liever niet en gezien de situatie kon ik me dat ook wel een beetje indenken.


Ik besloot daarom maar om richting het statief aan de A28 te lopen, zodat ze in alle rust, zonder een van Tellingen erbij, de papierwinkel konden afhandelen. Van een afstand heb ik alsnog deze foto genomen. De bestuurders, welke staande gehouden werden, konden de auto kwijt op de plek waar op sommige dagen de frietkraam stond. Ik had nog geen ontbijt genuttigd en baalde toch wel dat de kraam er niet stond…..


Later bleek dat de bestuurder 2 waarschuwingen had gekregen, 1 voor de gordel en 1 voor het niet bij zich hebben van het rijbewijs. Voor de snelheidsovertreding kreeg hij een prent ( na correctie 27 km te snel). Dit scheelde hem 75 +50 euro.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Vanaf het viaduct is deze (bekende) overzichtsfoto genomen. Een mooie uitgestrekte A28. Ik heb hier een poosje gestaan en verbaas me er telkens weer over hoeveel bestuurders hier nog een flits nagestuurd krijgen.
Bij de radarauto aangekomen hurkte ik weer naast het portier. Opeens schoot me te binnen dat ik de lasermelding nog niet doorgegeven had en gaf de agent een demonstratie “hoe geef ik een flitser /laser door” De volgende melding was een feit


laser dr in beilen op de moraineweg thv viaduct met de a28 (tento)


De bloedvoorziening in de voeten was door het loopje naar boven en terug weer op gang gekomen. De agent vroeg opeens of Tento niet liever in de auto wilde zitten, zodat ik niet hoefde te koukleumen. Čn waarom ik het zelf niet gevraagd had als ik het toch zo koud had. Hmm tja, geen idee ook eigenlijk maar ik maakte dankbaar gebruik van het aanbod.



Na elkaar al een jaar regelmatig getroffen te hebben vroeg de agent of Tento m'n eigen naam was ( had de FS-badge op jaja..). Heb gelijk maar de uitleg van de nick-name gegeven en dat ik vanaf de geboorte als Robert door het leven ga. Het “even” opwarmen werden 2,5 uurtjes warm zitten in de radarauto……

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Heb gelijk maar gevraagd of ik ook (weer) eens mocht mikken met de gun en of de agent daarvan een foto wilde maken. Zie hier het resultaat. De agent gaf na het horen van mijn telefonische melding aan, dat dit weggedeelte “Smalbroek” heet en niet de “Moraineweg”, zoals altijd gedacht.
Onder het genot van Q-music vermaakte ik me best. Hier zagen we regelmatig de 155.1-melding op de RDS voorbij komen. Verder bleek dat, uitgaande van de korpsleiding, men nu bij lasercontroles (in Drenthe) reeds bestuurders aan de kant zet bij een overschrijding van 21km/h ( na correctie) van de geldende limiet. Dit is zowel binnen als buiten de bebouwde kom. 1 Bestuurder werd aan de kant gezet omdat 1 koplamp niet functioneerde, deze kreeg het vriendelijke verzoek om de lamp zo snel mogelijk te vervangen.



Bestuurders welke tussen de 80 en 105 reden kregen van uit de auto een “snelheids-minderend-gebaar”. Hierbij gaat men uit van het feit dat deze bestuurders een volgende keer weten dat ook op deze weg hun snelheid gemeten kan worden en zich hier aan aanpassen. Een preventief gebaar dus! 1 Bestuurder stopte toch. Deze meneer kwam vragen of dat gebaar betekende dat hij te snel had gereden. Hij gaf aan niet gemerkt te hebben dat hij tegen de 100 reed. Dit kwam volgens hem omdat het verkeer op de A28 een bepaalde invloed heeft op je eigen snelheid op de parallelweg ( gelijk oprijden) en de weg optisch gezien makkelijk een snelheid van 100 km/h toestaat. 2 Punten die op mijzelf ook van toepassing zijn…..

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Even uit de auto om te kijken hoe het met de automatische incasso was. De fotorol in de cassette bleek dusdanig vaak belicht te zijn dat deze vervangen moest worden. De controle was gestart om ca. 10 voor 10. In 2,5 uur waren er 146 voertuigen op de foto gegaan. Topdagen waren de beginjaren van de controles, toen kwam men met gemak met 1200 foto’s weer op de zaak. De auto op de achtergrond nam het zekere voor het onzekere en remde stevig om een foto te voorkomen. De foto was sowieso niet genomen omdat de memory-stick er nog niet in zat. Nadat ook deze ge-activeerd was kon het flitsfestijn vervolgd worden.
We zochten gauw de warmte van de Focus weer op om verder te gaan met de laser. 1 Auto was moeilijk te laseren, steeds een foutmelding in het display. Op een afstand van 322 meter was het raak….48 km/h. Het bleek te gaan om een brommobiel. Voor de poelegrap werd er op momenten dat er niets aankwam geprobeerd om (afgaand) eens te kijken hoever de lasergun nou eigenlijk een meting kon doen.



Een geldige meting moet liggen tussen de 0 en 900 meter. De agent ging voor de 1000 meter. Dit lukte niet, het maximale wat geschoten čn geregistreerd werd was 984 meter. Dat sommige bestuurders onbedoeld een controle “hinderen” blijkt uit deze foto. De auto kwam aangereden en na het viaduct. De laser kon er nog net mooi langs mikken. Totdat de deur alsnog open ging en een hardloper alle tijd nam om z’n schoenen aan te doen.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De controle zou er tot 15 uur staan. Ik besloot de eindscore af te wachten maar een telefoontje van de zaak met een spoed-storing in Groningen gooide roet in het eten. Tot zover het geflits en gelaser op de A28 t.h.v. 155.1 en de parallelweg "Smalbroek".


Tekst en foto's: Tento


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht