30-euro-bezwaar afgewezen maar een ervaring rijker....

Door Tento


Datum van foto's: dinsdag 7 februari 2006
Tijdstip: 23:00 uur


Een repo, anders dan een normale repo. Geen statief, geen laser maar een simpele flitspaal zoals er zoveel van in Nederland staan. Een repo om te laten zien dat elke boete waar je aan twijfelt, reden voor een bezwaar is. Maar niet dat alleen. Het feit dat het hele boete(kassa)-systeem zeer ver ge-automatiseerd is, stuit mij tegen de borst. Hap, slik, klik en weer een paar km ŕ 30 euro erbij. Mijn visie: de minimale "overtredingen".... teken bezwaar aan, laat ze er maar moeite voor doen!!!!!




Begin oktober dacht ik: mooi, 1 jaar snelheidsboetevrij. Een paar dagen voor die datum viel er een brief op de mat van het CJIB. HUH, wat is dat dan????

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ik zou op de A. H. G. Fokkerstraat in Assen te snel hebben gereden. Het enige wat er klopte waren de datum, de tijd en het feit dat ik er gereden heb. Had net een week TomTom en weet zeker dat ik 50 ( dus zelfs nog ruim onder de 57) op de GPS reed….
Hierop heb ik een bezwaar ingediend. Het is maar 30 euro zullen sommigen denken maar het gaat om het principe.



Stuur nooit een standaard bezwaarschrift, verkregen via internet of elders op, deze worden ( hoorde ik later van de hulp-officiër) standaard afgewezen.....

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Daarop kwam een bevestiging van ontvangst dat het beroep in behandeling was genomen. Dit was in ieder geval geen directe afwijzing.
Ik besloot hier op te reageren. Had in eerste instantie geen behoefte om gehoord te worden maar wenste ook niet afgescheept te worden met een standaard-afwijzing van het beroep. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Toen kwam er een brief waarin mij de mogelijkheid geboden werd om de stukken in te komen kijken op het Arrondissementsparket in Assen.
Tevens zat er een foto bij incl. volledig Report-snelheid. Na het opvragen via internet van een sjabloon/raster vond ik de auto er toch wel erg vreemd opstaan. Heb de foto tijdens het maken van een repo 2x aan een agent voorgelegd en allebei twijfelde men. Het leek alsof de camera misschien niet goed vastgeklikt zat in de houder. Maar dan nog, hoe kan hij mij met 63 meten als ik dat volgens mij niet gereden heb…… klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Heb n.a.v. de foto alsnog een verzoek gedaan om mijn standpunten wel mondeling toe te mogen lichten.
Ik had een afspraak gemaakt om dinsdagochtend 6 december om 9 uur de stukken in te mogen komen kijken. Half 9 was ik reeds in Assen om allereerst de bewuste paal goed te bekijken. Naar mijn idee stond deze van de weg af gericht waardoor ik het idee kreeg dat de paal meet alsof je in een buitenbocht staat te controleren. Dat zal ik dan later ook mondeling gaan toelichten bij de officiër. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
6 december, 9 uur dus de afspraak. Ik zie 1 imposant gebouw en dat bleek de rechtbank te zijn ( rechts in beeld). Maar daar stond nr. 4 op. En ik moest nr. 69 hebben. Ik vroeg een voorbijganger en die zei: “draai je maar eens om, je staat er voor…… “. Bij binnenkomst me gemeld aan de balie en de oproep + ID-kaart per schuifbakje doorgegeven naar de andere kant van het raam. 2 Beveiligers bogen zich er over en seinden een bode in dat meneer in kwestie ge-arriveerd was. Ik nam plaats in de wachtgang na de volgende deur. Op een bord stond al te lezen: geen foto/film etc en cameratoezicht.



Een bode bracht het dossier en vroeg of ik liever even rustig in een spreekkamer wilde zitten. Daar mocht ik, onder het oog van een spiedende Big Brother aan een armatuur, het dossier doornemen. Niks nieuws dus na 3 minuten stond ik weer bij het loket om het dossier weer in te leveren. Gapte nog dat wat ik in handen had, de van huis meegenomen oproep was. “Ja klopt”, zei de man,” kon je mooi op het scherm in de gaten houden”…….. Na 5 minuten stond ik weer buiten. Op de terugweg scoorde ik bij toeval nog een repo op de A28 bij hmp 165.2.



Dan volgt de oproep om gehoord te worden n.a.v. mijn bezwaar. Op 3 januari 2006 wordt ik om 10:30 uur in de rechtbank verwacht. Op de heenweg staan de kassa’s weer te snorren bij 155.1.

Aangekomen bij de rechtbank stap ik naar binnen en allemachtig, wat een glaswand en detectiepoortjes. Ik meld me bij de balie en men verzoekt mij om alle ijzerhoudende voorwerpen af te doen. Of ze een mandje voor mij hebben. En ja hoor, daar komt een mandje. 2 telefoons, 2 acculaders, GPS-ontvanger, zaklamp, portemonaie, rijbewijs/papieren etc, sleutelbos, pennen, geka-koppeling, wat een zooi kwam er te voorschijn…. Eindelijk kan ik door de poort en de mand met spullen besluit ik af te geven aan de volgende balie, had geen zin de zooi weer terug in de jas en broek te stoppen.



Wachten in de wachthal. Na 10 minuten wordt ik opgeroepen. Een hulp-officiër neemt me mee naar een kamertje alwaar ook een secretaresse zit die de aantekeningen maakt. Men geeft aan of direct uitspraak te doen of na twijfel binnen een paar weken.



Eerst wordt voorgelezen wat mij ten laste gelegd wordt. Dan ben ik aan de beurt. Gezegd wordt GPS icm TomTom geen ge-ijkt iets is om een snelheid te hanteren.



De paal zou goed staan en niet scheef van de weg af. Ik weet van een agent dat de paal in december opnieuw uitgelijnd is ( de apparatuur) dus dat ging in dit geval in mijn ogen niet op.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Het sjabloon op de foto. Men zou een ander sjabloon hanteren: een loodrechte lijn door het midden en vanaf het middelpunt boven naar links onder ( in mijn geval). Valt het kenteken er binnen dan ben je de sigaar. Staan er 2 auto’s op dan is mijn getrokken lijn een stippellijn en geldt de overtreding voor de auto die het meest links met het kenteken in het vak valt. Daarop antwoorde ik dat, als er 2 auto’s op 1 foto stonden, deze ongeldig was. De hulp-officiër besloot hierop geen directe uitspraak te doen en de foto nogmaals later te bestuderen.



Na een “prettige dag verder” kon ik alle ijzerhoudende voorwerpen weer opbergen en stond ik met 5 minuten weer buiten. Op de terugweg besloot ik bij 155.1 de beste wensen voor 2006 over te brengen en schoot ik daar nog een repo.






Op 17 januari 2006 valt dan het eindoordeel in de bus. Voor mij een eindoordeel want ik besluit niet verder beroep aan te tekenen. Achteraf was het zo duidelijk als maar kan en heb er veel door opgestoken. Mocht ik wederom een keer een boete krijgen dan zal dezelfde weg bewandeld worden. En blijkt die wčl onterecht, dan houdt de reportage hier niet op…….



Tekst en foto's: Tento


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht