Kassa op de A2, Egeltjes eerste Multanova

Door Egeltjes


Datum van foto's: zaterdag 18 februari 2006
Tijdstip: 14:00 uur


Op weg naar de traject-controle op de A2 hoorde ik (om ongeveer half 2) op de radio (3FM of Veronica) de volgende melding al voorbij komen:


radar ut a2 utrecht ri amsterdam thv hmp 58.2 thv afslag lage weide - 11:32:05


Dat is 3 km verder dan mijn doel, dus ik besloot toch eventjes om te rijden. Vanaf de overkant zag ik het statief al boven de vangrail uitsteken, maar het ging te snel om vanaf daar (rijdend) een foto te maken. Bij de afslag Oog In Al ging ik de A2 af en dan het industrie-terrein daar erop. Via de Atoomweg en Nucleonenweg kwam ik al spoedig in de buurt van de controle uit.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
In de verte zag ik van mijn parkeerplekje (bij de AA-drink fabriek) al de controle staan. Er restte slechts nog een stukje wandelen over een afgesloten afrit-oprit.
Vanaf de A2 stond de controle net na deze bebording. Het verkeersbord 'Einde Autosnelweg' betreft enkel het stukje afrit, die hier afgesloten is. Vast wegens de werkzaamheden. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Net na de hectometer-paal 58.2 en de praatpaal is de multanova boven de vangrail te zien. Op dit wegdeel is de maximum toegestane snelheid 100km/uur, en met een halve trajectcontrole zo'n 3 kilometer verderop, moeten er toch inkomsten gegenereerd worden.
De wagen die bij de controle was, was de Skoda Octavia (Combi 4X4 TDI 74 kW) met kenteken 80-HV-PR.


Voor het eerst toegelaten op 17-januari-2002 en de volgende APK moet voor 21 januari 2007 gebeuren (Bron: RDW/kenteken opvraging).


De inzittende BOA zat op de pasagiersstoel. Het raampje ging al gauw naar beneden en ik vertelde meteen wat mijn doel was. Foto's maken van de lokatie en de wagen. voor FlitsService.


Zijn verbaasde antwoord was: "Bestaat tie nog, dan?"


Verder vertelde hij dat er hier vroeger een bord gestaan zou hebben van Verboden Voor Voetgangers. Ik had geen bord gezien en de BOA was er ook niet verbaasd over dat het bord al weggehaald zou zijn.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En de voorzijde. In tegenstelling tot regionale wagens, ontbreken hier de extra lampen. Foto's maken was geen probleem bij deze boa, zolang hij zelf maar niet op de foto kwam. Met de laptop die continue de status van de apparatuur doorgaf op de klep van het handschoenenkastje, ging de BOA rustig verder met krantje lezen. Het kabeltje uit de linker-portier ging richting de vangrail.
De Multanova en IR flitslamp staken boven de geleiderail uit om hier drie banen van de A2 te controleren. De radar had een muts op, dus eventuele instellingen (als die onder de muts al aanwezig zouden zijn), had ik niet kunnen zien, zonder de muts aan te raken. En dat laatste mag weer niet. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ijkstickers waren wel zichtbaar en beide stickers gaven aan dat deze apparatuur het laatst ergens in oktober 2005 nog gecheckt waren. Die twee rode-dingetjes zullen de handvaten van een combinatietang geweest zijn, om connectoren gemakkelijker vast en los te schroeven.
En de voorkant van de Multanova. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De wagen zelf stond op een behoorlijke afstand van de apparatuur. Maar zijn kabeltje was gelukkig (of niet) lang genoeg.


Conclusie: thuis gekomen bleek deze controle al om 11:32 uur gemeld te zijn. En om 14:00 uur (toen ik er was) stond hij er nog.


Plus bij 3 rijstroken per rijrichting op een snelweg, afwezige (eventuele) werkmensen en een niet werkende Trajectcontrole verderop is mijn conclusie dat dit puur kassa is. Er zal immers toch geld moeten binnenkomen.





Tekst en foto's: Egeltjes


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht