Gordelcontrole op de Noord in Dronten

Door Boersma


Datum van foto's: woensdag 1 maart 2006
Tijdstip: 8:30 uur


Een gordelcontrole is een controle welke wel bijdraagt aan de verkeersveiligheid. Ik kwam er één tegen en kreeg de kans om er een repo over te maken.



Deze ochtend moest ik, voordat ik naar mijn werk kon, eerst het ijs van de ramen halen. Daarna de auto starten, licht aan, radio aan en gordel om.
Zo klaar om naar het werk te gaan.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ik was goed en wel de straat uit en zag een stukje verderop een politieman in een opvallende jas (wit/oranje) staan. Automatisch check ik dan gauw een aantal dingen: snelheid, gordel (die ik altijd wel om heb… maar toch) en ik was blij dat ik de ramen goed ontdaan had van ijs.
Bij de rotonde stond deze agent aanwijzingen te geven aan auto’s die er aan kwamen.
Ik vroeg hem: “Gordelcontrole?” en hij zei: “Ja”.
Verderop ben ik even gekeerd en kwam nog een agente tegen, die wat verscholen achter een info-bord bij een bushalte stond, zie inzet. Deze agente had een minder opvallende jas aan en keek bij de auto’s die Dronten in kwamen of de inzittenden wel een gordel om hadden.
Ik ben even naar haar toe gelopen om te vragen waar de mensen dan staande gehouden werden, dit bleek achter de Toyota dealer te zijn. De agente gaf aan dat er erg veel geen gordel droegen en ze het behoorlijk druk hadden. Per portofoon werd het merk auto en de kleur doorgegeven aan de agent bij de rotonde die vervolgens dit weer doorgaf aan de volgende agent.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ik had nog wel even tijd dus ben nog weer even 200 meter terug gereden (vergat bijna mijn gordel hum hum) om nog even op de plek van ‘staande-houding’ te kijken.
Bij de rotonde stond de andere agent die ik eerst al tegen gekomen was.
Hij controleerde het verkeer dat Dronten uit reed.
Wanneer het druk was voor de rotonde liep hij alle auto’s langs. Zelfs dan haalde hij er nog mensen uit die geen gordel droegen zoals het kleine vrachtautootje.
Op de kruising achter de Toyota-dealer stond wederom een agente. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ze leidde de auto’s naar het straatje er achter.
Er waren in totaal 9 politieagenten actief: 2 agenten deden de controle, 1 stond op de kruising achter de dealer en de andere 6 schreven de bonnen uit.
In 1 auto zag ik 4 jongemannen die allemaal geen gordel droegen waarop ze alle vier een bon kregen.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Het viel me op dat er geen auto’s of motoren klaar stonden die eventuele vluchtenden achterna zouden gaan zoals dat vaak bij lasergun controle's gebeurt.
De auto’s die er stonden waren de gewone dienstauto’s waarmee de agenten hierheen gereden waren. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Al met al een controle die wel een keer bijdraagt aan de (eigen!) verkeersveiligheid.
Omdat Flitsservice geen gordelcontroles meldt, heb ik deze controle dan ook niet doorgegeven.


Tekst en foto's: Boersma


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht