Wat staat er ons nog meer te wachten?

Door King-Leo


Datum van foto's: vrijdag 3 maart 2006
Tijdstip: 12:30 uur


Er zijn al enige reportages gemaakt over de nieuwe digitale flitsers en het gaat maar door met deze digitale techniek. Dat er volop ontwikkeld en getest wordt blijkt uit de volgende repo die ik vandaag kon maken.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Aan de overkant van de Maaspoortweg in Den Bosch was een opstelling geplaatst waar ik uiteraard het mijne van moest weten. Dus auto keren en direct terug om poolshoogte te nemen van de aard van deze voor mij nog onbekend ogende opstelling.
Bij het voorstellen van “goedemiddag heren, ik wil graag een reportage maken voor flitsservice.nl” was hun reactie “wat, zijn jullie er nu al”. Het bleek een test opstelling te zijn van een digitale set welke nog niet bij flitsservice bekend was, dus een primeur voor King-Leo deze keer. De aanwezige personen waren dan ook geen BOA’s maar techneuten van de firma die deze set ontwikkelde. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Omdat ze duidelijk met een test doende waren was een melding naar flitsservice overbodig. Dat was tevens de reden dat het fotograferen van deze apparatuur volgens hen geen nut had omdat deze nog niet door het NMI vrijgegeven is. De heren waren bereid mij informatie over deze apparatuur toe te zenden en zelfs na de goedkeuring zou ik een uitnodiging ontvangen om een gelijke set echt in actie te zien.
De bovenste unit is het meetgedeelte wat t.o.v. de Multanova of de Gatso toch wel fors in formaat is gekrompen. Het onderste deel is de werkelijke hightech digitale camera. Dat ook hier de techniek verder gevorderd is blijkt wel uit de volgende plaatjes. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Op de tweede foto in de repo is te zien dat de flitser niet aangesloten was maar toch gaf het TFT scherm een perfect plaatje van de zojuist gefotografeerde auto weer. Overdag zou dus ook zonder flitser een overtreder met heel veel megapixels op het scherm verschijnen. Dit scherm is nodig bij het uitlijnen en kan daarna eventueel in het voertuig geplaatst worden. Waarschijnlijk is dat dan overbodig omdat er reeds een laptop in het voertuig aanwezig is.
De radar heeft naast het LCD display een menu instelling die bij het uitlijnen gebruikt wordt en via het TFT scherm de juiste gegevens laat zien. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ook stelt men hier in of men afgaand, opkomend of beide richtingen wil meten, hiervoor moeten wel de schaalverdelingen in de juiste stand staan.
Dit geldt zowel voor de camera op het statief (vorige foto) als de radar op de camera . Bij de oude Gatso is dit net omgekeerd, daar zit de camera boven de radar. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Omdat er enkel getest werd was er een normale flitslamp aanwezig maar de set werkte indien gewenst ook met de IR flitser. En zoals ik al aangaf: overdag, met voldoende licht, zelfs zonder flits...
En hier mocht ikzelf nog op de foto als reporter bij mijn nieuwe ontdekking. De auto (firmanaam) mocht niet gefotografeerd worden omdat dit een bedrijfswagen is en “niets” met eventuele toekomstige financiële gevolgen vanuit justitie van doen heeft. In de auto is overigens wel alle uitlees en opslag apparatuur geplaatst en in deze fase ook diverse testapparaten. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De informatie waarop deze nieuwe radarbron zijn werk doet 24,125 GHz. Zie hiervoor ook de technische gegevens.









Tekst en foto's: King-Leo


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht