Snelweg kassa

Door Egeltjes


Datum van foto's: zondag 12 maart 2006
Tijdstip: 13:30 uur


Bij de KLPD-snelweg controles was deze al aangekondigd. En toen ik op Flitsservice keek, was deze al gemeld:

radar nh a9 alkmaar ri beverwijk thv hmp 66.5 onder viaduct thv heiloo

Interessant genoeg om er eens een kijkje te nemen.

Tja, de A9. Een standaard autosnelweg met ter plaatse een maximum toegestane snelheid van wel 120km/uur. 2 rijstroken per rijrichting en geen enkele kans om langzaam rijdend verkeer (of wandelaars) tegen te komen. Dit laatste ondanks de drie viaducten die vanaf Alkmaar (Rotonde Kooimeerplein) over de A9 gaan. Dus mijn conclusie is al gauw gemaakt.

Aan de oostkant ligt wel een smalle parallelweg. Ook daar rijdt weinig verkeer over, maar deze parallelweg sluit wel aan op deze drie kruisende viaducten. Plus: vanaf deze parallelweg is een controle goed te fotograferen.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Eerst kijken bij (vanaf Alkmaar gerekend) het tweede viaduct. Dat ligt ter hoogte van Heiloo-Centrum en heet de Heiloo-erbrug. Behalve een hectometerpaaltje (HMP67.9) staan hier twee belangrijke borden. Een groot bord dat men staat te controleren (niet permanent, maar een gewaarschuwde automobilist ...) en een bord Einde Maximum Snelheid Beperking van 100km/uur.
Vanaf (vanaf Alkmaar gerekend) het derde viaduct (Kooibrug genaamd), ter hoogte van Heiloo-Zuid, is een goed beeld op de snelweg zelf te zien. Deze foto is genomen in de richting van Alkmaar. De eerder genoemde parallelweg is rechts naast de snelweg te zien. De controle zelf stond in de linker-onder-hoek (net buiten beeld van deze foto).
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Vanaf de parallelweg heb je een goed overzicht. Een zwart blokje boven de vangrail en de bijbehorende wagen (blauwe vlak boven de vangrail) staat verderop.
Nu is het nog een kwestie van de wagen uit het zicht parkeren en het viaduct op wandelen. En als je dan toch bovenop het viaduct staat ...



Zo ziet een Multanova er dus van boven uit. Wat het zwart-rode kastje (onder in beeld) doet, is mij niet bekend, maar er zit een laser-produkt in.


NOOT Flitsservice: dat zwart-rode kastje is de veelbesproken IR flitser
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En de bijbehorende wagen, gezien vanaf de helling van het viaduct: een blauwe VW-Transporter met kenteken 55-BS-LB. Volgens de kentekenlijst heeft deze wagen een CatchKen aan boord. Wellicht lag de apparatuur in de auto, maar deze was vandaag hier niet opgesteld.
Eerst maar bij de bus vertellen wat ik wilde. Ik zag iemand op de rechter voorstoel zitten, dus ik ging al die kant op ... tot opeens de schuifdeur open ging en een tweede BOA mij te woord stond.


Ik: "Ik wil graag foto's maken van de apparatuur ... en de wagen."
De BOA vertelde dat dat goed was en dat hij me al bezig zag.
Ik vertelde nog dat het voor Flitsservice was en ik ging aan de
gang.


Vanaf de gemelde hectometerpaal HMP66.5 zijn de radar, camera en zwart-rode kastje netjes te zien.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De uitlijnstok hebben ze voor het gemak laten staan. De weg aan de rechterkant loopt ook naar het viaduct toe.
De ijksticker. Deze radar mag nog een heel jaar meedoen, hij is net opnieuw ge-ijkt in februari 2006. De rechter sticker vertelt dat deze KLPD-apparatuur GT&A nummer ZH 042 heeft. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Natuurlijk moet de voorkant van de radar, camera en het zwart-rode kastje ook op de foto. Duidelijk zijn de kabels te zien die naar de wagen gaan.
Het rood-zwarte apparaat van boven gezien. Een gele sticker bovenop vertelt dat er een Klasse 1 laser in zit. Een sticker aan de zijkant zegt dat deze KLPD-apparatuur GT&A nummer FL 043 heeft. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Uiteraard hoort de wagen ook op de foto. De rechter-achterkant van deze VW Transporter met geblindeerde ramen aan de achterzijde en schuifdeur. Ook de twee inkomende kabels zijn hier te zien.
En de linker-voorkant. Toen ik deze wilde maken, werd de BOA op de voorstoel iets gewaar, denk ik. Hij draaide zich om naar achteren en de tweede BOA (die achterin zat), kwam naar de bestuurder stoel en draaide het raampje omlaag. Hij wilde niet dat ik deze foto maakte, omdat dan zijn collega in beeld kwam.


Ik antwoordde dat ik al zei dat ik ook de wagen op de foto wilde en dat de gezichten weggewerkt worden.

De BOA zei daarna: "Dat boeit me niet", gevolgd door dat we de wagen vast nog op een bandje hebben staan.

Ik antwoordde kort: "Schrijf er dan maar een bekeuring voor uit, ik vecht hem graag aan."


Ik draaide me om en ging nu de discussie niet aan (geen zin meer om een klachtenbrief te schrijven), waarna ik deze foto maakte. Bij het terugwandelen naar mijn wagen was ik nog bang dat de schuifdeur weer open ging en dat ik teruggeroepen werd, maar tot mijn opluchting gebeurde dat niet.


Noot aan de KLPD-BOA's van deze controle: Zie, hoe keurig het gezicht van uw collega is weggewerkt. Vertrouwen begint aan twee kanten ...

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Mijn Conclusie is dat dit een pure kassa-lokatie is, ondanks 2 ongevallen op de andere weghelft ("Macht over stuur verliezen" en "fout inhalen/snijden" (300 meter er vandaan) - (Bron: BLIK van RWS)).


Tekst en foto's: Egeltjes


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht