Controle op dB, getinte ramen en spoilers aan de A28...

Door Tento


Datum van foto's: zondag 19 maart 2006
Tijdstip: 11:00 uur


Op de site van Politie.nl was afgelopen week onderstaande te vinden:


Zaterdag 18 en zondag 19 maart controleert de politie op snelheid op de A28. In Assen wordt het evenement Automax georganiseerd, hier kunnen de deelnemers er op los crossen op het circuit. Op de A28 moet men zich aan de snelheid houden. Op deze dagen zal ook de video-auto actief zijn.



Dus, na lekker uitgeslapen te hebben besloot ik de A28 eens te berijden, wie weet..... Allereerst natuurlijk Flitsservice.nl bezocht en ik zag dat ze, voor Hoogeveen, thv de Wijk stonden (hmp 120.5). Ik had daardoor een vermoeden dat er verder richting Assen waarschijnlijk niets zou staan.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Op de A28 was het lekker rijden. Geen controle bij 155.1 maar achter het Shell-station ( 155.8) stond een behoorlijk zuurstok arsenaal opgesteld. Ben doorgereden tot Assen en bij Assen-midden ben ik gekeerd. Op de terugweg zit ik in dubio. Zal ik een repo maken van de technische controle of dit achterwege laten.... dit, aangezien mijn eigen auto ook nogal opvalt..



Thv afslag Spier hak ik de knoop door en besluit de repo te gaan maken. Na de afslag van het tankstation genomen te hebben besluit ik de auto naast het tankstation neer te zetten en het resterende gedeelte te voet af te leggen.

Gezien een repo vorig jaar ivm het motor-verkeer naar de TT besluit ik me deze keer direct te melden bij de koffie-trailer van het KLPD. Na een telefoongesprek heb ik een poosje staan praten met de co÷rdinatieleider van deze controle vandaag. Zodoende was het nemen van foto's geen probleem en werd er veel achtergrond-informatie gegeven.

Er stonden 2 opstellingen om het geluid van de uitlaat te meten. Op de vorige foto is te zien dat er naast de microfoon achter de auto er tevens een kabel onder motorkap bevestigd werd om zodoende het toerental af te lezen. Er werd gemeten bij een toerental van 3900 t/min. De microfoon werd aan de achterkant dmv een driehoek uitgelijnd. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Tevens werd er gekeken of de papieren van de auto in orde waren. Toen ik aan kwam werd er een auto met een grote aluminium spoiler op de kofferbak op een aanhanger afgevoerd. Dit onder het mom van: "gevaarlijke uitstekende delen", waarna het kentekenbewijs ingevorderd werd....
De bestuurder van deze Audi a3 had een prent gekregen omdat de voorruit te weinig licht zou doorlaten. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Het meten gebeurde niet volgens eigen inzicht van de dienstdoende agenten. Een meet-apparaatje werd op het raam bevestigd en zo kon men precies meten hoeveel licht er doorgelaten werd. Voertuigen waarvan de ramen minder dan 75% licht door lieten kregen een bekeuring. Bij een grote hindering van het doorlaten van licht liep men ook hier de kans het kenteken voorlopig kwijt te raken.
Dan de dB-meting. Op diverse treffens een favoriet onderdeel, vandaag echter niet. Aan de hand van een database en de papieren werd opgezocht aan welke norm de auto moest voldoen. Hier mocht men 4 dB boven zitten.



De bestuurder van deze Opel Tigra had de dB-killer ( inzetstukje) uit de uitlaat verwijderd. Men was coulant en na het plaatsen van het inzetstukje bleek de uitlaat in orde.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Echter, na het meten van de ramen kreeg de bestuurder hiervoor wel een bekeuring Ó 75 Euro. Met de blindering is mijns inziens niets mis mee maar de apparatuur dacht er blijkbaar anders over...
Deze foto is ingezonden door Kimble en laat het tafereel zien, gefotografeerd vanaf het tankstation aan de overkant. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Toen het mij hier te koud werd besloot ik familie in Zwolle op te zoeken. Op de terugweg vanuit Zwolle hoorde ik een (verwachte) melding op de radio thv hmp 157.5. Maar even gekeken.



De opstelling stond in zuidelijke richting en was opgesteld ivm het terugkerende verkeer vanaf het Automaxx-treffen op het TT-circuit. De foto is genomen door bij afslag Beilen-zuid tussen de rijbanen bij het viaduct omhoog te klimmen.

Na de oprit genomen te hebben richting Hoogeveen was dit tafereel waarneembaar. Later thuis hoorde ik van Garfield dat hij er ook foto's genomen heeft, welke te zien zijn in deze repo.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Tja, een controle op technische gebreken, zoals de radio 's avonds om 20 uur de ether in joeg, ik denk er anders over. Het zijn toevoegingen aan je auto, je hobby. Doe je dit volgens de regeltje en wetjes, dan is er niets aan de hand.


Tekst en foto's: Tento


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht