Grootschalige verkeerscontrole door vrijwiligers aan A27 Hank

Door Kimble


Datum van foto's: zaterdag 1 april 2006
Tijdstip: 21:30 uur


Komende van Gorinchem richting mijn thuisplaats Hank, zag mijn rechteroog langs de A27 een Catchken net boven de vangrail op iets voor hmp 26.3, vrolijk
knipperend zoals bij een trajectcontrole. Geen radarsetje te zien. Zou het een mobiele trajectcontrole zijn ?



Binnen 300 meter zag ik op de Oostbaan bij Esso "De Keizer" geen enkele vrachtwagen staan (staan er meestal een 30 tot 40-tal die
er overnachten), maar een vrij groot deel van het wagenpark van de Politie. Ik had een 2 weken terug een foto gemaakt vanaf een andere baan
op de A28 en die staat bij een repo van Tento. De controle in Hank was iets groter.



Na eenmaal afslag Hank genomen te hebben na Shell Hank, krijg je onderaan direct een pompstation van de "ANWB Hank" en daar stond
ogenschijnlijk het andere deel van het wagenpark.



De camera thuis had geen volle accu's meer en daarop heb ik de nieuwe gepakt waarvan ik de handleiding nog niet eens had gelezen. Meldingen doorgegeven
op Q-Music en op Flitsservice.



Op naar de ANWB hier in het dorp. Ik rijd het terrein op en wordt direct in een controlevak geloodst, door een politie agent lijkende man met
een fakkellampje. Gewoon stoppen en raampje open was mijn eerste ingeving en de agent kwam naar me toe. Toen ik vertelde dat ik graag
wat informatie wilde over de controle voor een repo op Flitsservice.nl mocht ik achterlangs rijden en moest me melden bij de trailer.



Bij de trailer aankomende heb ik me netjes voorgesteld en het verzoek van hun was om direct het (prive)terrein te verlaten en ik mocht geen
foto maken of er ruchtbaarheid aan geven, want het persbericht was nog niet officieël uitgegaan. Volgens de man kon ik het nog wel proberen bij Esso "De Keizer",
want daar stond de voorlichter.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
In de auto en een 600 meter verder, na de oprit genomen te hebben stond ik bij HMP 25.6 en sprong er een agent met een fakkellamp voor mijn auto,
wijzend naar vak 5. (Er waren in totaal een 20-tal vakken).
Ik mocht mijn auto parkeren
tussen wat motoren en een auto van Midden West-Brabant.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na me gemeld te hebben bij de persvoorlichtster, kreeg ik een uitgebreid verhaal te horen. Vraag was wel of ik de "volgende" keer een reflecterend
vestje aan wilde doen. Een collega van haar heeft nog gezocht maar kon er geen voor me vinden.
Wat me opviel is dat er een cameraploeg van TV aanwezig was, het AD en nog wat fotograferende pers.
De controle vond plaats tussen 19:30 en 24:00 uur. De club bestond uit een 160 tal politiemensen waaronder een 70-tal vrijwilligers. Volgens de
persvoorlichtster was het uniek omdat het een samenwerking betrof van meerdere diensten (Politie Midden West-Brabant, Politie Zuid Holland-Zuid,
KLPD, VHT, 3VO, ANWB, Rijkswaterstaat, Joint Hit Team, Belastingdienst, Koninklijke Marechaussee, Brandweer, Berging en niet te vergeten een
catering waarbij de trays frisdank tot aan het dak van de unit reikte).



De Catcken van het Joint Hit Team vond tussen de 4471 nagetrokken auto's slechts één vervallen kenteken. De politiemotoren reden af en aan en
leverden continu een aanbod om de vakken vol te krijgen. Er zijn 1729 wagens ter controle aan de kant gezet.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De score van deze actie was als volgt:



Één vervallen kenteken.

6 Franstalige personen met minder dan 30 gram softdrugs die een transactievoorstel kregen.

Één gesignaleerde auto met een Spaans kenteken, in beslag genomen, met daarin 2 Amsterdammers, die zijn aangehouden.

Klein lampje oid kapot was tegen kostprijs te repareren bij de ANWB, waar bijna 40 bestuurders gebruik van maakten of anders een bekeuring kregen.

Alcoholcontrole was goed voor 7 transactievoorstellen en 1 ontzegging voor 4 uur.

Het Joint Hit Team heeft één bestuurder ook nog een urinetest laten ondergaan.

Ter plaatste zijn er 88 bekeuringen uitgeschreven voor diverse overtredingen (autogordel vergeten, niet handsfree bellen, papieren niet aanwezig, rijbewijs niet kunnen tonen) .

Iedereen die was gecontroleerd kon nog langs 3VO voor de BOB campagne.

Een 3 tal mensen zijn in hechtenis genomen.




Door de lange sluitertijd en een niet stilstaande hond van het Joint hit team zie je hem op een tas staan, waarvan de hond niet echt vrolijk werd.



Het was dus de in Spanje gestolen auto met de 2 Amsterdammers, welke in hechtenis genomen zijn.

De betreffende auto is later afgevoerd. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Op deze foto is goed de lengte te zien van de controlevakken waar normaal vrachtwagens overnachten. Tot en met de laatste lantaarnpaal waren de vakken in gebruik voor de controle.
De zwarte fluoriserende auto was in werkelijkheid de oude vertrouwde wegenbelasting controleur uit de jaren 70 in een geheel nieuw jasje.
De ambtenaar vertelde me dat ze geen deel uit maakten van de controle en dus daarom apart geparkeerd stonden. Ik denk er anders over omdat de Catchken
werd geshared door de verschillende diensten. De ambtenaar vertelde me dat ze op deze manier op 2 banen / rijrichtingen konden controleren en hun systeem
gekoppeld stond met de database. (Was wel te zien met het gehele antennepark op de auto).



Ze schijnen er veel opgeschorte / vervallen kentekens mee te vangen
maar ook wanbetalers om deze desnoods aan te laten houden voor inbeslagname van de auto of direct betalen.
Deze auto's zullen in het straatbeeld wel meer verschijnen omdat ze ook rijdend controleren. Zwart is dan ook de meest voor de hand liggende kleur. Puur uit
veiligheid zitten er fluoriserende strepen op, welke overdag niet echt opvallen. (behalve de regel boven de deurdrempel "Belastingdienst / Motorrijtuigenbelasting"

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Ik ben nog wel in gesprek gegaan met een BOA over de snelheidscontrole(s). Duidelijk is dat ze tegen Radar Detectors zijn omdat er legio bestuurders puur afgaand op de detector zijn gaan
rijden. Bij de vraag of hij het veiliger vond dat ik steeds op de RDS zat te loeren of er een melding was zei hij dat dit verkeersgevaarlijk was. De alarmeringen van TT
en de Radar Alerter van QT waren volgens hem dan veel veiliger. Alleen de mensen gaan erop rijden..... (wellicht goed argument voor een RDD gevalletje).



Verder wilde een reporter van AD - Dordtenaar wat meer weten (mbt snelheidscontroles?!) en die heb ik doorverwezen naar de site. Ze vertelde in Dordrecht een bekeuring te hebben gehad voor te hard
rijden (paar kilometer) en ze kijkt altijd of ze een politiewagen ziet staan. Na iets over kliko's, aanhangwagens en onopvallende auto's gezegd te hebben
zal ze wel vaker hier te vinden zijn. De naam Flitsservice.nl komt in ieder geval in het artikel.


Tekst en foto's: Kimble


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht