Camera vraagstuk ontrafeld

Door AJ


Datum van foto's: maandag 3 april 2006
Tijdstip: 16:00 uur


De laatste tijd werd ik door wat weggebruikers gevraagd of ik, als repomaker, ook wat wist van die vage camera's langs onderandere de A28. Tevens las ik in het forum onderhand al 1 2 3 4 5 6 7 keer een vraag over deze apparaten. In het forum wordt gezegd dat het om een verkeersonderzoek gaat met betrekking op het vervoer van gevaarlijke stoffen, zie persbericht Tijd om dit eens nader uit te zoeken dacht ik zo.

UPDATE: Er komen op meer plaatsen binnenkort deze metingen, dit zijn dus GEEN snelheidscontroles!

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Het gaat dus om deze camera's. Ze staan op diverse plekken in ons land langs de snelweg. We kunnen hier meteen al uitsluiten dat het om een snelheidscontrole gaat, want bij snelheidscontrole's staan de camera's met radar in een bepaalde hoek op de weg gericht. Dat is met deze camera's wel mogelijk maar ze staan niet vast, elke onverlaat kan ze dus zomaar draaien en dan wijkt de meting af. Tevens zou het in ons land niet verstandig zijn om onbemande camera's zo te plaatsen want dan zijn ze snel verdwenen.
Hier een closeup van de camera. Het bovenste gedeelte, de ronde buis met daarachter de camera, staat op de rechter rijbaan gericht. Onder de camera zit een infrarood lamp zodat 24 uurs registratie mogelijk is. Het gaat hier om een Bosch camera die heel handig is gemodificeerd met een stuk pvc buis, dit om hinder van zonlicht en autoverlichting tegen te gaan. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Op de kast (zie laatste foto) bleek een telefoonnummer te staan, dat heb ik onderweg maar eens even gebeld, ik werd vriendelijk te woord gestaan door Frank. Het blijkt hier inderdaad om een verkeersonderzoek te gaan, in opdracht van Rijkswaterstaat. De afgelopen jaren heeft Rijkswaterstaat wel wat onderzoek gedaan naar het vervoer van gevaarlijke stoffen in NL, maar dit gebeurde dan met field onderzoekjes, groepjes studenten of scholieren die op een dag 8 uur bijhielden wat voor vervoer aan gevaarlijke stoffen er langs kwam. Dit soort onderzoek wordt echter niet als heel betrouwbaar en statistisch verantwoord gezien dus doet men het nu met camera's. Deze camera's staan 1 of 2 weken op een van de 850 wegvakken die de komende periode geobserveerd worden en zo kan er een goed beeld van dit alles worden verkregen.
Links ziet u hier nog een closeup van de kast, de stroomvoorziening gebeurd door middel van verlengsnoeren die veelal naar de grijze kasten lopen die ook voor file-signalering etc. gebruikt worden. Als ik zo een mooi snoer als rechtsonder naar een flitspaal had zien lopen, dan had ik hem er rustig uit getrokken! Ook staat nog duidelijk bovenop de kast vermeld dat dit NIET om een bekeurend systeem gaat. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Frank vertelde me nog dat het hier alleen om het vervoer van gevaarlijke stoffen gaat. Dus alleen! de oranje bordjes met bijbehorende code's, die staan op dit soort transporten, worden geregistreerd. Uit dit systeem wordt ook niet gekeken naar de bijbehorende kentekens. Verder is het systeem niet rechtstreeks gekoppeld, alle data wordt achteraf verwerkt en geanalyseerd. Mooi laten staan dus en niet van schrikken!



Er wordt nog een ander type camera ingezet voor dit soort controles, zie daarvoor deze repo.







Tekst en foto's: AJ


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht