Inter Traffic Beurs 2006, deel 4

Door Harold


Datum van foto's: vrijdag 7 april 2006
Tijdstip: De gehele dag


Deze repo bestaat uit vier delen.


Dit is de link naar deel 1

Dit is de link naar deel 2

Dit is de link naar deel 3



Nadat ik had gehoord dat Egeltjes ook foto's had gemaakt en opgestuurd had voor een reportage, was mijn idee om een paar van de door mij genomen foto's van Intertraffic 2006 toe te voegen aan de repo van Egeltjes. Maar na het bekijken van mijn foto's zag ik dat naast vele foto's van dezelfde onderwerpen die Egeltjes ook al op de foto had gezet, ik ook nog een aantal foto's gemaakt had, die ik niet in de reportage van Egeltjes terug vond. Vandaar dat ik er maar een apart deel van heb gemaakt.


Vrijdag, de laatste dag van deze beurs ben ik wezen kijken. Op deze beurs vind je echt alles op het gebied van verkeer. Met Martijn (ťen van de webmasters van FS) had ik afgesproken en hebben we ons maar geconcentreerd op alles wat met snelheidscontroles te maken had.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
We beginnen met een systeem van Ceos (een bedrijf uit AustraliŽ).
Toen ik deze foto zag moest ik direct denken aan de Opto-speed.
Ook van dit systeem kan ik niet echt vrolijk worden, compleet in camouflage kleuren en al. Eťn voordeel, in de praktijk heb ik nog nooit van het apparaat gehoord. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Als laatste een foto zoals de apparatuur wordt opgesteld.
Meer info over dit systeem vind je hier
De volgende foto's zijn gemaakt bij Tec-traffic. Dit bedrijf doet veel op verkeesgebied. In Nederland verkopen ze o.a. de Pro-laser III lasergun, maar ook de door de politie gebruikte Spectre III RDD om radardetectors mee op te sporen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Bij hun was te zien hoe het systeem Weigh In Motion werkt.
Oftewel: vaste meetpunten in het wegdek die rijdende voertuigen kunnen wegen.
Wat ons opviel, is dat het systeem niet alleen per as de wieldruk kan meten, maar dat ook de snelheid van het voertuig gemeten wordt. De techniek staat voor niets. Dit systeem op de A12 thv Woerden was op de beurs trouwens live te volgen.
Voor meer info over dit bedrijf kun je hun site bezoeken.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Het volgende systeem is van Vitronic . Ik had het al wel gezien, en er snel wat foto's van gemaakt, maar wat het precies was, en hoe het werkte?
Maar met Martijn erbij kom je het wel te weten, die vraagt honderd uit, en dat is ook de manier natuurlijk.
En ook dit systeem kan in de auto gebouwd worden. Aan de manier van inbouw kun je direct zien waar dit bedrijf wegkomt: Duitsland dus, omdat daar de boetes op persoon uitgeschreven worden, en niet op kenteken, vandaar dat je opkomend geflitst wordt, en met je gezicht herkenbaar op de foto moet staan. Dit systeem werkt overigens met laser. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Het radarlux systeem werd in de testfase al betrapt door repomaker King-Leo in Den Bosch, op de beurs stonden ze naast de mobiele radarset ook nog eens met een vaste radarkast.
Nu we het toch over vaste radarkasten hebben: in de stand waar de Multaradar C stond, zien we ook een vaste radarkast van Traffipax . klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Voorzien van apparatuur van het merk Robot. Naar mijn idee werkt de apparatuur ook op de 24 ghz. De verkoper merkte trouwens op dat de Multa radar C (de mobiele versie die Egeltjes al op de foto heeft gezet) ondanks dat de radar op de K band (24 ghz) werkt, niet of nauwelijks te detecteren is door een radardetector, omdat de straling lager is als bij de Gatso, een verkoper van Gatso bevestigde overigens dit verhaal. Wat er van waar is zal uit de praktijk moeten blijken. De reden dat de Multaradar C op de 24 ghz werkt, (de Multanova 6F werkt op de 34 ghz) is dat er verwacht wordt dat binnen enkele jaren de 34 ghz gereserveerd wordt voor militaire doeleinden en de band niet meer gebruikt mag worden voor controle apparatuur.
Dat dit een redelijk internationale beurs was, blijkt wel uit het feit dat er zelfs een bedrijf uit Zuid-Africa aanwezig was.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Dit apparaat van het bedrijf Truvelo
werkt dmv laser en IR leds om de camera voor nachtzicht geschikt te maken.
Als laatste apparatuur uit ItaliŽ van Autovelox.
Deze apparatuur wordt ook veel gebruikt in ItaliŽ.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
In eerste instantie doet de apparatuur denken aan een soort Opto-speed idee, maar volgens de verkoper op de stand, werkt het systeem dmv laser en niet met lichtstralen. Verder is het systeem wel vergelijkbaar, de laserstralen van de Autovelox vallen net als bij de Opto-speed overdwars over de rijbaan. Een lasersensor om de straal te detecteren zal dus niet werken, want dan zou je hem al aan de zijkant van je auto moeten bevestigen, maar op het moment van detectie ben je ook al door de bundel heen, en is je snelheid al gemeten. Misschien dat een laserjammer zou werken, maar dan zal ook dit apparaat aan de zijkant van je auto bevestigd moeten worden.

Tot zover mijn bijdrage aan de reportage over Intertraffic 2006. Wat mij betreft zal er over twee jaar weer een reportage volgen.


Tekst en foto's: Harold


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht