Kassa (na het tanken) op de A7

Door Egeltjes


Datum van foto's: zondag 14 mei 2006
Tijdstip: 12:30 uur


Bij de KLPD-meldingen werd er al een controle aangekondigd op de A7 (Noord-Holland):


zondag 14 mei - A7 t.h.v. Wognum



En rond kwart voor 12 zag ik de melding al op Flitsservice staan:


radar nh a7 hoorn ri purmerend thv hmp 21.7 na het bp tankstation 11:09:44



De A7 is een standaard snelweg, met twee rijstroken per richting en een vluchtstrook. Bovendien is de snelweg afgebakend middels geleiderails. En over het algemeen is het niet druk hier op de A7, vooral niet op een zondag.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Eerst heb ik thuis uitgezocht hoe ik er het makkelijkst kon komen, vanuit Alkmaar was dat richting de Beemsterpolder (over de N243) en dan de Oosthuizerweg (N509) afrijden tot aan de snelweg. Al op enkele honderden meters afstand van het viaduct was de blauwe (stilstaande) VW Transporter in de verte te zien in het mooie landschap.
Mijn beginpunt bevond zich precies onder het viaduct met de A7. Hier heb ik mijn wagen (ergens) geparkeerd en heb ik eerst gekeken naar een mogelijk wandelpunt.



De rechterzijde (richting Hoorn en Den Oever) was afgesloten met een groot hek. De twee borden geven aan dat je hier ECHT niet langs mag. Detail: er zit een roofvogel op de verkeersbordenpaal.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De linkerzijde (richting Hoorn en Den Oever) ligt er open en bloot bij. Via een mooie gescheurde kleiweg wandelde ik naar de controle toe. Daar aangekomen, was het eerste dat ik te horen kreeg dat ik me illegaal op die lokatie bevond..... wandelen in de berm van een snelweg.


Ik zei nog, schrijf er dan maar een boete voor uit en ik kreeg een keuze van deze BOA:

  • Hij zou een KLPD-wagen oproepen om de bekeuring af te handelen,
  • Hij zou een regio-wagen oproepen hiervoor,
  • Of ik kon me omdraaien en wegwandelen.


    ... want, zo vertelde de BOA, er is jurisprudentie (een rechterlijke uitspraak) dat de berm van een snelweg gaat tot aan de eerste sloot, vangrail of niet. Ik heb voor de laatste optie gekozen, ook omdat deze BOA de tweede was die over de jurisprudentie vertelde (wie weet welk nummer deze jurisprudentie heeft ???).

  • Dan maar proberen om rijdend enkele foto's te maken. Eerst binnendoor richting Avenhorn om daar (bij hmp 28.x) de A7 op te rijden. Bij het vlak ervoor liggende BP-station heb ik nog mijn voorruit ontdaan van vliegjes en op pad. De controle zou onderaan de blauwe pijl zijn.


    Rechts in de berm zijn enkele donkere sporen te zien. Zou dit de toegang zijn tot de flits-lokatie?

    klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
    klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
    klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
    klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
    En hoe meer ik naderde, hoe zichtbaarder de controle werd. Zo'n 200 meter eerder dan de melding aangeeft.
    Een goed zicht op het statief, met de wagen ernaast. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
    klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
    klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
    klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
    Bij afslag Middenbeesmter ben ik de A7 afgegaan om daar de andere richting weer op te rijden. En vlak bij de controle was te zien dat de A7 hier aardig recht is. De controle moest links ergens staan, maar het verkeer uit de andere richting belemmerde het uitzicht.



    Echter, daar staat de VW-Transporter weer. Keurig achter de vangrail.


    Na het foto's maken van de controle, heb ik de A7 nog verder afgereden, op zoek naar de controle bij Wognum. Deze heb ik helaas niet gevonden en ben om 14:30 uur naar huis terug gereden.




    Conclusie:

    Voor een snelweg zonder beperking is mijn conclusie kort. Hoewel de controle best zichtbaar aanwezig was ... kassa.


    Tekst en foto's: Egeltjes


    De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

    Flitsservice.nl wordt gehost door:

    Prolocation banner



    Terug naar het reportage overzicht