Radar en CatchKen op de A1

Door Gurb


Datum van foto's: zaterdag 20 mei 2006
Tijdstip: 14:30


De laatste tijd maak ik haast geen repo's meer, omdat ik een nieuwe baan heb en daarbij niet meer zo veel op de weg zit. Dus toen ik naar Hilversum moest voor een boodschap zag ik dat ik langs een controle zou komen en heb dan ook meteen mijn camera gepakt, voordat ik van huis ging.

Het was immers een kleine moeite om bij de controle te stoppen omdat hij op een parkeerplaats stond:


radar nh a1 amsterdam ri amersfoort thv hmp 21.4 bij parkeerplaats ronduit



klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De melder had het hectometerpaaltje niet exact goed. Hij zat er gelukkig maar 0.2 km naast. De foto toont duidelijk waar hij wel stond.
Verder zie je van links naar rechts de Catchken, de radarset tussen de vangrail en de rode flitslamp. Op de grond staan twee zware accu-kisten die het geheel van stroom voorzien.
Dit is een catchken. Hij kijkt naar de voorkant van de auto's en leest automatisch de kentekens uit van de auto's die langs de controles rijden. Die kentekens vergelijkt hij dan met een database. Het kan wel wat interessants opleveren. Zo reed er een gestolen auto langs en de BOA gaf dit meteen door aan de politie in de buurt. Die waren echter niet snel genoeg en konden de auto niet meer aanhouden. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En dit is een radarset. Onderaan een groot zwart blok met een punt, de radarkegel. Daarboven staat beschermd door een regenhoes de camera op de rijbaan gericht. Rechts de flitslamp. Die flitst met infrarood licht, dus niet waarneembaar voor het oog. De gewone flitsers zijn door deze vervangen. volgens de KLPD omdat soms mensen schrikken van de flits en dat een risico voor de verkeersveiligheid kunnen zijn, maar je kunt ook andere redenen bedenken. Zo is in het donker de flits niet meer opvallend.
En nog een foto zoals je ze ongeveer thuis kan verwachten, mocht je te hard gereden hebben. Dan zijn ze wel zwart-wit, want een kopie in kleur sturen aan de verdachte zou veel te duur zijn.

De electronica die tegenwoordig gebruikt wordt is wel volledig kleur, dus ook de afdruk kan gewoon kleur zijn. Dat zou het een stuk makkelijker maken voor de burger een foto te controleren, dan een vage zwart-witte afdruk.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Tijdens mijn gesprek met de controleur werd er door collega's over de portofoon gesproken. Zij kennen mij van eerdere reportages en de controleur die bij de A12 stond nodigde me uit om lang te komen. Daar heb ik ook een reportage over gemaakt. Die valt hier te lezen.


Tekst en foto's: Gurb


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht