Laseren op een 30 km-weg ?

Door Freudeamfahren


Datum van foto's: woensdag 24 mei 2006
Tijdstip: 13:00 uur


De afgelopen week is er zeer veel geschreven over de Leropperweg, een weg waarvan ik tot voor kort nog niet wist waar deze überhaupt lag.
Met name de politie zelf bracht hierover veel naar buiten. Allereerst werd er aangekondigd dat men hier zou controleren om overtreders een zogenaamde “gele kaart” te geven.
Vanaf de derde dag, vandaag dus, zou er bekeurd worden.
Aangezien deze controle gisteren al weg was, besloot ik hier na mijn bezoek aan de Maastrichterweg eens langs te gaan.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hier is het begin van het dorpje Lerop te zien, in de bebouwde kom geldt hier een maximumsnelheid van 30 km/u.
Deze weg ligt in een prachtig landelijk gebied. Door de bouw van de A73 is deze weg een sluiproute voor het verkeer dat vanaf de A2 richting St. Odilienberg of Melick wil rijden.
Zoals op deze foto is te zien, is het een mooi kronkelig weggetje dat zich door Lerop slingert.
Hier zijn, als het weer het toelaat, veel fietsers en wandelaars te vinden.
Ook de recreatieve autorijder en motorrijder kan hier leuk sturen, dan wordt het alleen lastig om niet te hard te rijden.
Terwijl ik verder in het dorp kwam zag ik ter hoogte van het dorpshuis een politiebusje: dit moest de lasercontrole zijn.
Er was alleen in geen velden of wegen een agent te bekennen.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ik heb nog een foto gemaakt van de wegsituatie ter hoogte van het politiebusje. Er zijn enkele bloembakken geplaatst om de snelheid eruit te halen.
Wat verder opvalt is dat de weg behoorlijk smal is: naar horen en zeggen 4,80 meter.
Daarna kwam er een agent uit het dorpshuis, die aangenaam verrast was door het bezoek van een Flitsservice-reportagemaker.
In Limburg-Noord is sinds kort het team Subjectieve Verkeersonveiligheid opgericht.
Een team dat klachten van omwonenden toetst aan objectieve gegevens en er vervolgens naar handhaaft.
Een goed initiatief, zeker wanneer er daadwerkelijk sprake is van een gevaarzettende situatie.
Het feit dat er eerst gewaarschuwd werd vind ik ook een goede zaak, hierbij werd duidelijk gemaakt waarom er juist op deze weg werd gecontroleerd.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Vandaag werd er echter wel bekeurd. De uitdrukking ‘woensdag gehaktdag’ speelde hierbij wel door mijn hoofd, al viel dit in de praktijk mee.
Het verkeer werd door één lasergamer gecontroleerd, soms richting Roermond de andere keer richting St. Odilienberg.
Hier is het zichtsveld te zien van de laseraar richting Roermond.
Zoals hier te zien is is de weg behoorlijk smal en grenzen de huizen zeer dicht aan de weg.
Niettemin wordt hier vaak 50 km/u en harder gereden.
Ik heb deze snelheid ook gehaald alleen niet op dit stuk waar het zicht veel te wensen over laat.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Deze snelheid heb ik een dag eerder wel gehaald op dit stukje, dit in schril contrast met de 107 km/u die een motorrijder hier heeft gehaald.
Een absurde snelheid op een weg die zo smal is.
De laser werd soms ook op dit stukje weg gericht.
Het achterliggende probleem is dat deze weg ongeschikt is als route voor woon-werkverkeer. Er zou een goede verbinding moeten komen naar de A2. Gelukkig wordt er hard gewerkt aan een snelweg tussen Venlo en St. Joost, zodat deze weg minder belast wordt door het sluipverkeer. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Er werd nog wel bekeurd, maar met mate.
In de 1,5 uur die ik hier ben geweest zijn er in totaal 4 auto’s staande gehouden ter hoogte van het dorpshuis.
De meesten van hen reden iets boven de 50 km/u.
Zij werden naast het schrijfwerk nogmaals uitdrukkelijk gewezen op het doel van deze controle.

Er is veel gepubliceerd over deze controle en er is vooraf uitdrukkelijk gewaarschuwd door het uitdelen van zogenaamde gele kaarten.
Het feit dat ik alle medewerking kreeg getuigt van een zekere trots over dit project, dat naar wat ik gezien heb niet onterecht is.
Vooraf had ik zeer zeker mijn twijfels over het handhaven in een 30 km-zone.
Op deze plek echter kan ik er begrip voor opbrengen.
Ik ben benieuwd wat dit team nog meer in petto heeft.



Tekst en foto's: Feudeamfahren


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht