Dubbele laser op de N375 tijdens de oefenpot Nederland-Mexico

Door Tento


Datum van foto's: donderdag 1 juni 2006
Tijdstip: 20:15 uur


Deze avond bracht ik door in Pesse. Na een lekkere lasagne stond de oefeninterland Nederland-Mexico op het programma. De laptop was bezig met de Windows-update en op dat moment, vlak voor het afsluiten, kwam de volgende melding op het scherm:


laser dr n375 meppel ri pesse thv hmp 3.0



Later bij thuiskomst de exacte locatie doorgegeven ( en de einddtijd omdat men toen de "uren" ter plekke gedraaid had) en de melding laten veranderen in:


laser dr n375 meppel ri pesse thv hmp 2.9 door een politiebus




Uren? Inderdaad, de uren. Momenteel draait men in Drenthe snelheid-controle's ( Gatso/laser) op basis van draai-uren van de apparatuur, ge-co÷rdineerd vanuit Emmen. De kassa-speklocaties zijn gelukkig ( op dit moment) een beetje buiten schot. De laatste melding van de A28 is alweer een tijdje geleden. De snelheid ligt hier desondanks niet hoog. Een ritje Hoogeveen-Groningen-v.v. vandaag leverde met 130 km/h welgeteld 11 inhalende auto's op. De snelheid op de A28 is er volledig uitgeflitst..... Hopelijk kan de korpsleiding dit blijven verantwoorden naar dhr. Sp$$: meer draaiuren, minder overtredingen, wat wil je nog meer...!!!



Ook vanavond kwamen we weer op het onderwerp "Enduro-motor met aanhanger". Makkelijk om op moeilijke plekken te komen. Deze zou deze week gestaan hebben aan de A28 en niet gemeld zijn. Ik geloof er geen bal van en hou het op een geintje van het VHT Drenthe richting de repo-makers...



De locatie van deze avond. Deze bevindt zich een fractie eerder richting Pesse dan de plek waar VHT Drenthe nog wel eens wil staan met de Gatso.





klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ik twijfelde. Niet of ik het voetbal verder zou kijken maar of de telling van de hectometrering in Meppel of in Pesse zou beginnen. Na een gedetaileerde blik op de site van BLIK bleek deze bij Pesse te beginnen en de controle stond ongeveer 4 km hemelsbreed vanaf de stoel waar ik op dat moment zat.



Toen was de keuze gauw gemaakt. Een lasercontrole was op deze plek al vaker gemeld maar nog niet eerder vastgelegd. Bij de afslag Ruinen/Pesse (28) kun je de "oude weg" naar Meppel nemen. Komende vanuit de richting Assen is dit een "binnendoor" route.


Echter, in de tijd toen de de N375 nog de S10 was zijn er diverse zware ongevallen gebeurd, waardoor men deze weg teruggebracht heeft tot 80-km-N-weg. Tevens heeft men tussen Pesse en Meppel een 3-tal rotondes aangelegd op locaties waar veel verkeer de N375 oversteekt en waar men wel de N375 mag verlaten en oprijden.



Diverse borden en verf op het wegdek moeten duidelijk maken wat hier de Vmax is: 80 dus!!

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na 1,5 km op de N375 werd er al door 2 auto's geseind. Een teken dat de controle nog gaande was en gauw het gas er op (NOT) om te kijken waar men precies stond. T.h.v. hmp 2.4 draaide de zuurstokbus weer richting Meppel om vervolgens bij hmp 2.9 de N375 te verlaten.



De afgelopen jaren zijn, doordat veel lokaal verkeer bij de oversteken toch de N375 op draaide ( draait...) de oversteken aangepast. Verhogingen tot aan de weg en hekjes moeten het ( naast de gebodsborden) moeilijker maken om deze weg op te draaien. De zuurstok gaf een demonstratie dat deze verhogingen dus makkelijk te omzeilen zijn.

Na verderop bij Ruinen via de 1e rotonde de N375 verlaten te zijn reed ik via "normale wegen" terug richting Pesse, waarna ik de Defensieweg op reed om vlak bij de auto te parkeren.



Na een praatje met een voor mij "1 nieuw gezicht" en een bekend gezicht hebben we nog een poosje staan kletsen terwijl men rustig door kon gaan met de laserguns.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Collega's hielden zich hier netjes aan de snelheid. Stond ik dichter bij de weg dan had dit een mooie high-5 opgeleverd.



Snelheid is op deze weg momenteel zelden de oorzaak van ongevallen. Vandaar dat men deze avond bestuurders, welke 87-105 reden, er helemaal niet tussen uit pikten.



Echter, van een treintje van 3 auto's werd de middelste met 105 km/h gemeten. Dit kon omdat de weg, komend vanaf Meppel, in een flauwe bocht ligt. Er bleek een aanhanger achter te hangen maar ze besloten deze niet aan de kant te zetten. Daarvoor zou namelijk de bus tussen de 1e en desbetreffende auto gezet moeten worden en aangezien deze bus een acceleratie had waarbij je haast in slaap valt, zou dit de verkeersveiligheid niet ten goede zijn gekomen. Die had dus mazzel.

Het verkeer werd uit beide richtingen gemeten. De auto, welke men staande had gehouden op het moment dat ik richting de controle reed, klokte op de laser 126 km/uur. 46 te snel en daar de correctie nog vanaf. Kantje boord dus.



De bestuurder vond het allemaal wel goed: noteren die hap dan kon hij weer verder. Na gemeld te hebben dat op dat moment de oefenpot Nederland-Mexico gaande was, was dat misschien wel de reden dat de bestuurder zo snel mogelijk weer zijn weg wilde vervolgen.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ook het verkeer vanuit de richting Meppel werd getracteerd op een laserstraal. Zelf heb ik op deze weg 3 jaar geleden bijna een frontale aanrijding gehad. Was toen bezig met een inhaalactie van een vrachtwagen en op dat moment draaide een vrachtauto vanaf een oversteek ( rechterkant ) de N375 op in mijn richting. Nou, kan je wel vertellen, op het moment dat je een vrachtauto voor je ziet verschijnen en je kunt geen kant op...... krachtig remmen en het stuur naar rechts om weer achter de vrachtwagen welke ik inhaalde te komen, voorkwam heel veel ellende, als ik het al na had kunnen vertellen...

Echter, verkeer wat de N375 over wil steken dient altijd goed uit te kijken. Een bestuurder welke nadert met 80 of 130 maakt nogal een verschil. Let men niet op bij het oversteken dan gebeuren er ongevallen als deze op 15 maart. Op de plek waar men vandaag stond waren de krijtstrepen en remsporen van het ongeval op 9 april nog duidelijk zichtbaar.



Allebei, zoals veel ongevallen op deze weg, te wijten aan voorrangsfouten. Snelheid speelt in deze gevallen wel degelijk als letsel verhogende factor mee!







klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Aangezien voetbal mij eigenlijk geen bal kan schelen werd er toch nog gescoord deze avond. Op deze weg kun je tussen de rotondes gerust de naald op 120 zetten maar door fouten van andere weggebruikers bij de oversteek-locaties kan dit nare gevolgen krijgen, waarbij men dan door de snelheid dubbel de pisang is. Ik ervaar het als fair om bij snelheden tot bijv. 100/105 km/h, op zo'n weg als deze, bestuurders door te laten rijden.



Ook kwam de repo en de manier van laseren op de N34 bij het viaduct "Erm" nog ter sprake. Dit was toen geen VHT Drenthe welke die dag de laser bediende. Voordat men daar begon ( en ook later) met de bewuste lasercontroles, bleek door metingen vanaf het viaduct dat bestuurders, welke ver boven de 100 km/uur vanaf knooppunt Holsloot aan gereden kwamen, verderop ritsten met nagenoeg dezelfde snelheid.



Dit leverde zulke gevaarljke situaties tijdens het ritsen op, waarna men besloot deze bestuurders met de laser ipv de Gatso ter plekke te confronteren met de door hun gereden snelheid.

Tot zover mijn score van deze avond. Ik hou het op een 1-1. Ben weer wat wijzer geworden wat ten goede komt aan de bezoekers van Flitsservice!




Tekst en foto's: Tento


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht