Gelaser in Weerselo

Door ikinks


Datum van foto's: donderdag 15 juni 2006
Tijdstip: 11:15 uur


Donderdagmorgen, 10.45 uur. Een sms bericht van mijn zusje: 'Hoe ziet een lasergun er uit? Kan dat ook in de bebouwde kom?' Van zulke berichten word je nog eens goed wakker, dus gelijk terug gebeld waar ze de vermeende gun gezien had. 'In Weerselo, op de doorgaande weg' was het antwoord. Gelijk maar de camera opgezocht, snel de koffie opgedronken, een melding doorgegeven en richting de 'crime scene' getogen.

In mijn enthousiasme gaf ik door dat er een radaropstelling te vinden was, maar later heb ik deze laten veranderen in een lasercontrole. Na enige verwarring in de quick chat stond deze dan zo in de meldingenlijst, waarbij ik direct een kanttekening maak dat het 'thv cafe van olffen' niet helemaal correct is, maar ten tijde van de melding geen beter ijkpunt kon vinden. Nu ik de foto's later bekeken heb, zag ik dat de controle ter hoogte van hectometerpaal 7.4 gehouden werd.


laser ov n343 in weerselo op de bisschopstraat thv cafe van olffen

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En ja hoor, komende vanaf Tubbergen was het haast niet te missen. De N343, die binnen de bebouwde kom van Weerselo als de Bisschopstraat door het leven gaat, is op een paar vluchtheuvels na bijna helemaal recht. De geldende maximumsnelheid is zoals normaal 50 kilometer per uur, hoewel het brede wegbeeld in combinatie met een parallelweg anders doet vermoeden. Deze foto is genomen richting Oldenzaal. In totaal gaf het korps Twente met een 5-koppig team acte de présence.
Toen ik vroeg hoe het met de snelheid stond, kreeg ik als antwoord: 'goed' en dat viel me ook op. De dienders stonden met hun felgekleurde jassen aan de kant en vielen daarmee goed op. Daarom lag de gemiddelde snelheid waarschijnlijk ook een stuk lager dan het toegestane maximum. Kort daarna kwam ik erachter dat er niet alleen op snelheid gecontroleerd werd, regelmatig werden voertuigen van de weg geplukt, schijnbaar op selectieve basis.

Met nadruk op schijnbaar, want toen ik er wat langer stond viel het me op dat het vooral de 'gepimpte' automobielen, voertuigen met caravans en aanhangers, en de kleinere vrachtwagens (die gewoon met een B-rijbewijs bestuurd mogen worden) aan de kant werden gezet. Zo kwam het voor dat een ouder stel in een Subaru Impreza stopten om aan de laserbediende de weg naar Nordhorn (Dld.) te vragen, om nog geen 25 meter verderop door een andere agent aan de kant te worden gezet voor een algemene controle op papieren, verlichting en gordel.

De bestuurder van deze blauwe VW Golf werd eerst aan de kant gezet omdat hij alleen maar het stadslicht aanhad en daarvoor een waarschuwing kreeg, ware het niet dat hij geen gordel droeg. En dat leverde wel een bon op...

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
In eerste instantie zag ik maar één lasergun, de oude versie, die nauwkeurig is tot een afstand van 400 meter. Voor het gemak werd de bushalte maar afgezet. Lijn 66 komt hier toch maar twee keer per uur langs.
Pas wat later zag ik dat er aan de andere kant van de weg nog een lasergun in gebruik was. Daarbij stond de motor al startklaar, blijkbaar om de bestuurders die geen gehoor geven aan het stopteken alsnog aan te kunnen houden. Wat me ook opviel was dat de constaterende agent ditmaal ook de schrijvende agent was. Zoals het hoort, maar niet zoals het altijd gebeurt. Deze man gebruikte de nieuwe versie lasergun met telescoopvizier en kon ze zodoende al vanaf 900 meter op snelheid meten. Kleine opmerking: het aanvangsbord 'bebouwde kom' stond op ongeveer 500 meter, daarachter is de maximumsnelheid dus 80 km/uur. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Nog een keer richting Oldenzaal, maar dan een foto die het wegbeeld wat beter laat zien. Afzonderlijke fietspaden, maar wel redelijk veel kruispunten en een vrij druk wegbeeld.
In het kleine half uur dat ik er stond, werd slechts één voertuig aangehouden op basis van snelheid en dat was deze vrachtwagen. Wat de limiet was waarop auto's werden aangehouden weet ik niet, maar op basis van deze truck gok ik op ongeveer 65-70 km/uur. Aan de rechterkant een auto met caravan die gecontroleerd werd.


Een kleine tip nog voor het korps Twente: aankomend weekeinde vindt in Weerselo het jaarlijkse zomerfeest plaats, inclusief een tent waar de nodige drank geschonken zal worden. Geef in plaats van de lasergun een blaasapparaat mee en dan ben ik ook weer tevreden.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto




Tekst en foto's: ikinks


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht