Netjes opgestelde controle langs brabantse A27

Door RT


Datum van foto's: dinsdag 20 juni 2006
Tijdstip: 20.45


Voordat ik vanuit mijn werk aan de rit naar huis begon heb ik vanzelfsprekend nog even gekeken op flitservice. Daar kwam een bekende melding binnen die op mijn route lag:


radar nb a27 breda ri gorinchem thv hmp 26.0 net na afslag hank thv esso de keizer


Dat is in tegengestelde richting van mijn route naar huis. Toch staan ze op deze plaats ook vaak in beide richtingen te controleren. Echter het was al redelijk laat en tegen de tijd dat ik er langs kom zijn de setjes meestal al ingepakt.
Maar toch maar even opletten...
Tot mijn verbazing zag ik de gemelde controle nog steeds staan. Ik rook een kans om mijn eerste repo te kunnen maken voor Flitsservice, aangezien het nog maar zo'n 10 minuten rijden naar huis was, waar ook m'n camera lag. Eenmaal thuis, meteen m'n camera gepakt en terug op weg richting de controle. Het landweggetje parallel aan de weg wist ik wel te vinden, maar het bleek dat ik toch nog een klein stukje moest lopen over een fietspad om bij de controle te komen.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Deze foto is genomen van boven het statief en laat dit gedeelte van de A27 tussen Breda en Gorinchem goed te zien. Helaas laten mijn fotografeer talenten nog wat te wensen over, dus enigzins vaag is nog hmp 26.1 te zien bij de pijl aan de rechterkant. Vaak staat de controle aan deze kant vlak achter hmp 26.0, maar soms ook wat verder. De peil aan de linker kant geeft aan waar de controle aan die kant van de weg staat. Dit is meestal iets achter hmp 26.3. Als er dus een melding staat op flitsservice van a27 beide richtingen hmp 26.0 of 26.3 houd dan rekening met deze marge.
Eenmaal aangekomen bij de controle klopte ik netjes op het raam van het zwarte Volkswagen busje om me voor te stellen. Dit was toch wel de eerste keer, wat zeg je dan...
Meteen kwam een controleur van de KLPD van achter uit het busje naar voren om het raam open te doen en me de vraag te stellen: "Flitsservice?"
Het was inderdaad mijn doel om een reportage voor flitsservice te maken dus ik antwoorde dat ik inderdaad graag wat foto's zou maken van de opstelling. Voor de controleur was het ook geen enkel probleem dat ik foto's maakte mits hij en de auto niet op de foto zouden komen. Ik gaf bevestigend antwoord dat ik dat niet zou doen. Flitsservice laat zowiezo nooit de controleurs herkenbaar zien. Wat het probleem is met een foto van de auto snap ik niet echt maar vooruit dan maar.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Dit keer stond de set bijna voor 26.1 en was ook goed te zien vanaf de weg zoals de foto laat zien.
Het viel me op dat het ijkpaaltje nog in de grond stond. Ook viel het me op hoeveel toeters en signalen ik naar me kreeg van bestuurders. Sommige positief, sommige toch wat negatiever. Misschien dachten ze dat ik het setje aan het opzetten was, misschien wel dat ik hem aan het saboteren was.
Hiernaast het trio setje in z'n geheel.
Bij de de standaard Multanova flits en radar eenheid die het KLPD gebruikt stond ook nog een Catchken opgesteld (hierboven in closeup). Dit apparaatje gaat u over het algemeen geen geld kosten, tenzij u onverzekerd rond rijdt bijvoorbeeld.
Het leest het kenteken van een auto en kan die met diverse lijsten vergelijken. Soms staat er ook later nog een controle post om eventuele gestolen voertuigen er uit te halen wat hier volgens mij niet het geval was.
Daarnaast zijn er ook nog de infrarood flitser en twee accu's op de foto te zien.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Als u hier geflitst bent dan zal een foto er ongeveer zoals hiernaast uitzien.

Na foto's te hebben genomen ben ik nog even terug naar de controleur gegaan om hem te bedanken en om hopelijk nog wat statistieken te verzamelen. Het bleek dat de controle er stond sinds ongeveer 18:30 het was nu ongeveer 21:00. Van de 3300 voertuigen reden er tot dan toe 98 te hard. De kans dat u hier geflitst bent is dus niet al te groot.
Al met al vind ik dit een hele nette controle. Mijn mening is dat de mensen die hier geflitst zijn de boete voor lief nemen of niet echt opletten in het verkeer.


Tekst en foto's: RT


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht