Laseren op Basisweg te Amsterdam

Door Burpman


Datum van foto's: vrijdag 30 juni 2006
Tijdstip: 20:18 uur


Na een dag gewerkt te hebben ergens in het havengebied te Amsterdam, was het omstreeks 20:10 tijd om huiswaarts te gaan.
Ik reed met de 49 cc'er weg bij het bedrijf, toen ik mijn vrouw belde (uiteraard via draadloos bluetooth headset)
dat ik klaar was met het werk. Nadat ik dat gesprek beŽindigd had, zag ik in de verte, vanaf het fietspad, een auto met 2 personen op het gras staan. Toen ik dichterbij kwam, zag ik dat het een lasercontrole was. Ik rook mijn kans op een geslaagde eerste repo en zette de scooter aan de kant. Ik dacht nog bij mijzelf "wat is het toch handig om altijd je camera bij je te
hebben".



Ik liep op de BOA's af, stelde mij voor en vroeg of ik foto's mocht maken. Dit was geen probleem, zolang zij onherkenbaar zouden blijven of onherkenbaar werden gemaakt. Ik legde hen uit, dat dit ook het standaardbeleid is van flitsservice.



De controle werd uitgevoerd op de Basisweg, t.h.v. de T-splitsing met de Seineweg, in de richting van de A10 (afrit Havens West, S102).

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Dit is de auto waarmee zij zich verplaatsten: de zwarte VW Touran TDI, voorzien van het kenteken 15-BP-JD. Deze wagen is zelf ook voorzien van een gatso maar die was niet in werking. Tegen de paal rechts van deze wagen staat de laseraar. Links van de Touran staat de andere agent, die net een auto had aangehouden. De snelheid heb ik niet gehoord. Hier geldt als maximumsnelheid 70 km/uur.
Hier een close-up van de Touran. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Een klein overzichtje van het kruispunt waar ze stonden. De laseraar bevindt zich nu links van mij.
En hier kijken we in de richting van waar ik zelf vandaan kwam. Rechts van deze weg ligt het fietspad waar ik op reed. Ook op dit stuk weg geldt een Vmax van 70 km/uur. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hier het laserpistool. Deze was van een nieuw type, dat een bereik heeft van maximaal 900 meter. Dit werd mij ook gedemonstreerd. Het display gaf ruim 850 meter aan en een snelheid van 85 km/uur. Ik vroeg aan de agent of ik van hem en het apparaat een foto mocht maken, vanwege de ijksticker. Ook dit was geen probleem. De sticker laat een keuringsdatum zien van 17-11-2005.
En waarheen stond hij te laseren? In deze richting dus. Hier kijken we in de richting van het station Amsterdam Sloterdijk. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Je zou het in de eerste instantie een 'open-vizier' controle kunnen noemen, maar.... het 'gelaser' kwam wel 900 meter
ver! Op die afstand heb je nog niks in de gaten. De agent vertelde mij ook, dat ze alleen de mensen die echt te hard gingen er tussenuit plukten. Tijdens het laseren zag ik snelheden van 85 en 86 km/uur en die werden met rust gelaten. De agent zou het jammer vinden als hij mensen moest bekeuren voor maar 'enkele' kilometers per uur te snel. Ik zei hem ook dat de meeste wrijving ontstaat, doordat mensen een prent thuiskrijgen voor een minimale snelheidsovertreding. Daar was hij het ook mee eens en deze lasercontrole was op dat gebied dan duidelijk 'vriendelijker'.



Ik kreeg zelfs uitleg over waarom hij achter of tegen een paal staat te leunen. "Want", zo zei hij, "mensen lopen ook vaak te roepen: lekker stiekum achter die paal". De reden van het achter/tegen de paal staan, is stabiliteit. Vergelijk het maar met een krachtige verrekijker. In de losse had trilt het beeld, dus ondersteuning is dan wel handig.

Nadat ik hen een prettige dienst had gewenst en bedankte voor de heldere uitleg over het geheel, ben ik weer verder huiswaarts gegaan. De reden dat ik deze controle niet gemeld heb is, dat ik op dat moment eventjes niet wist wat de exacte straatnamen waren en aan een foutieve melding hebben we ook niks. Ik had het natuurlijk kunnen vragen, maar daar dacht ik uiteraard pas aan toen ik mij haastte om de Hempont te halen. Stom, volgende keer beter.


Tekst en foto's: Burpman


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht