Open Dag politie (en brandweer) in Heerhugowaard.

Door Egeltjes


Datum van foto's: zondag 9 juli 2006
Tijdstip: gehele dag


Op 29 juni was er het bericht dat zowel de brandweer als de politie van Heerhugowaard een Open Dag zouden houden op 8 juli 2006. Open dagen zijn altijd leuk en nuttig, omdat deze altijd inzicht geven in het werk van de organisaties.


Men beloofde een dag met veel variatie:

  • Omhoog met de Hoogwerker van de Brandweer
  • Bekijk een ambulance van binnen
  • Het werk van de technische recherche
  • Demonstraties van de brandweerduikers
  • Alle informatie over de ME
  • Meerijden in een brandweerauto
  • Bezichtiging van politieboot en politiemotor
  • Alle informatie over brandpreventie
  • De verkeersdienst van de politie
  • Opleiding, oefening en werving van vrijwillige brandweermensen
  • De vrijwillige politie
  • De Nederlandse Brandwondenstichting
  • De Brandweerwinkel
  • Voorlichting, opleiding en werving politie
  • Informatie over de Jeugdbrandweer
  • Ervaar het lopen door de rook en maak een vluchtplan



    Note Flitsservice: om een link naar Flitsservice te leggen is besloten om de foto's m.b.t. "snelheids-handhaving" te publiceren.


    klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
    klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
    Dit is de ingang van het politie-bureau. Een nieuw pand met sobere gangen (zo bleek bij de rondleiding door het gebouw zelf). En ondanks dat er enkele cellen zijn voor verdachten, is het gebouw niet ingericht voor overnachtingen. Deze verdachten worden, als het verblijf langer duurt dan 6 uren, overgebracht naar Alkmaar, Den Helder of Hoorn.
    De verkeershandhaving was ruim vertegenwoordigd, zoals hier de bekende Mitsubishi-Carisma [32-HV-HZ] (zonder beschermkappen op de flitslampen) ...




    klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
    klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
    klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
    klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
    ... en de overbekende Citroen-Berlingo [57-VD-FF]. Zijn flitslampen waren voorzien van beschermkappen, waar iemand, met te veel vrije tijd (?), zwarte tape op geplakt heeft om onherkenbaarder te zijn.

    En altijd dacht ik dat alleen Amsterdam met aanhangertjes bezig was. Maar hier sloeg toch echt de schrik om mijn hart. Als eerste herkende ik deze flits-kar aan het kenteken [57-VD-FF]. Deze was hetzelfde als de (hierboven getoonde) CitroŽn-Berlingo.
    klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
    klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
    klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
    klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
    Dus als je de trekbeugel van een aanhanger in de berm ziet staan (zij staan meestal tegengesteld aan de rijrichting), dan wordt je snelheid wellicht gecontroleerd.
    En deze VW-Golf VROS-wagen [95-GR-FN] doet ook nog altijd dienst. Hier is de kamera voor de spiegel duidelijk te zien, maar als deze wagen achter je rijdt, is het beter om het kenteken te kunnen lezen ...


    klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
    klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
    klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
    klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
    ... deze wagen kan je rijgedrag uitstekend registreren. Maar gelukkig moet ook deze apparatuur op tijd ge-ijkt worden.


    Een uitleggende agent (rang mij niet meer bekend) zei echter het volgende: Men vraagt tegenwoordig allemaal foto's en documenten op, maar hij zorgt er gewoon voor dat de apparatuur WEL op tijd geijkt is, dat er een ambtenaar is die de apparatuur mag bedienen (een opleiding ervoor gehad heeft) en dat de apparatuur slechts een hulpmiddel is voor de constatering. Hij beweerde dat hij ZELF het bewijsmiddel is, tezamen met ZIJN ambts-eed. HIJ heeft het gezien, dus DAT is het bewijs.


    Dan hoop ik maar dat deze agent een goede agent is (en geen LAFfer), want het forum hier heeft meermalen het tegendeel aangetoond, waarbij de documenten en foto's WEL nodig waren om de bewijslast toe te kennen, of te ontkrachten.

    De VROS-kamera van de vorige foto's stond gericht op deze twee voertuigen [08-JF-XP] en [89-JJ-TN]. Beide voertuigen zijn van de verkeershandhaving, waarbij de linker gebruikt wordt om een statiefje te vervoeren. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
    klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
    klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
    klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
    Een nieuw voertuig van Noord-Holland Noord. Ooit door mij gespot bij wegwerkzaamheden bij de N242. Of hij regelmatig voor snelheidscontroles gebruikt wordt, is nog niet bekend. het imperial, zo vertelde de BOA toen, is echter nodig om kant-radars (zwarte doosjes aan lantaarnpalen voor voertuig-tellingen) te plaatsen.
    En uiteraard ontbrak een verkeershandhaving-motor [MY-93-XP] niet, een groene Honda.




    klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
    klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
    klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
    klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
    In de brandweer-kazerne hingen diverse foto's van brand-rampen, zoals verbrande banken, bedden en interieurs (een combinatie van roken en in slaap vallen), maar deze foto hing er ook.

    Zoals ik al schreef, open dagen zijn altijd erg interessant en leerzaam. Tevens geven zulke dagen veel inzicht in de betreffende organisatie.



    Tekst en foto's: Egeltjes


    De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

    Flitsservice.nl wordt gehost door:

    Prolocation banner



    Terug naar het reportage overzicht