Laseren voor de veiligheid

Door Egeltjes


Datum van foto's: maandag 17 juli 2006
Tijdstip: 16:45 uur


Op weg naar huis vanuit de Midden-Beemster, zie ik bij Stompetoren langs de N243 (plaatselijk de Noordervaart geheten) een vreemd object voorbij het kruispunt staan. Dichterbij gereden blijkt het een zuurstok-motor te zijn, met een agent ernaast. Nieuwsgierig geworden, sla ik in het dorp af en parkeer mijn wagen daar in de buurt in een parkeerhaven. Enkele meters verderop kon ik de plaats wandelend bereiken, via
een paadje naar de bushalte ter plekke.



Een motor-agent stond daar de voertuigen op het eerder genoemde kruispunt te laseren. Hij had zijn minimum-limiet ingesteld op 63km/uur, zodat de excessen eruit gehaald worden. Hij laserde de voertuigen en kon zelf het overtredende voertuig aan de kant zetten voor een proces-verbaal (op persoon). Zichtbaarheid was zijn motto deze keer, want anders, zo vertelde hij, kon hij op de grond gaan liggen en dan zagen ze hem niet.



In het half uur (vanaf 16:30 uur tot 17:00 uur) dat hij er stond, had hij 3 wagens aan de kant gezet, waarbij er 1 een transactievoorstel van het CJIB kon verwachten voor zijn
86 km/hr. Verder hield het merendeel zich aan de snelheid van (ter plaatse) 50km/uur. Wellicht werd er geseind, maar wellicht was men ook gewaarschuwd door de afwijkende kleurschakering bij de bushalte.



Het betreffende kruispunt is lastig over te steken, voor zowel voetgangers, tweewielers, als auto's. Het kruispunt ligt binnen de bebouwde kom en er geldt een snelheidslimiet van 50 km/uur. Verder is de N243 bij vlagen erg druk bereden, zodat men vanuit de zijwegen waarschijnlijk meer risico's gaat nemen om toch de overzijde te behalen, c.q. de N243 linksaf op te kunnen gaan (zowel richting Alkmaar, als richting Avenhorn (bij de A7)).



De motor-agent zelf had totaal geen bezwaar tegen foto's, ook omdat híj wist dat hij op een goed punt stond, dat de veiligheid echt bevorderde.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Vanaf Avenhorn, richting Alkmaar ziet het kruispunt er zo uit. Op de N243 zijn de rijrichtingen ter plaatse gescheiden door een middenberm, c.q. vluchtheuvel-constructie. Er zijn alleen voorsorteervakken voor linksaf. De motor-agent stond onder de lichtblauwe pijl.
Op de N243 zelf is het voor fietsers en bromfietsers verboden om te rijden en zij worden doorgestuurd richting het fietspad. Een scherpe blik op deze foto maakt de motor-agent zichtbaar. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En de zijweg in noordelijke richting, richting Oterleek. Ook hier ligt een gescheiden fietspad naast de auto-baan.
De zuurstok-motor, een Honda met kenteken MN-FV-66 en de agent. Deze foto is als laatste genomen, vlak voordat de agent weg wilde rijden.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De motor-agent zelf had goed zicht op het kruispunt. Deze foto is dus richting Avenhorn.
Kwam je vanuit Alkmaar, dan had je geluk. De motor-agent laserde alleen opkomend verkeer. Maar het afgaande verkeer stond wel hevig te seinen verderop, zo concludeerde hij vanuit
het aantal overtreders.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De motor naast de bushalte van dichtbij, met de agent er links-achter.
Deze foto is genomen dwars op de N243 (richting het zuiden), om te tonen dat het gescheiden fietspad (links) enige veiligheid moest waarborgen, maar door het drukke verkeer op de N243 zelf soms toch nog langdurig moest wachten.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En een BLIK op de weg.

(kaartje (c) 2005 Adviesdienst Verkeer en Vervoer, Ministerie van Verkeer en Waterstaat).


Het betreffende kruispunt is daarop bij het rode blokje met de 18 erin. De motor-agent zelf stond bij het lichtblauwe rondje bij hmp 3.0. Een overzicht van de 19 ongevallen (18 van het rode blokje en die ene van het gele blokje) op het kruispunt geeft het volgende aan:



Oorzaak van het ongeval:
  • 12x Geen voorrang
  • 1x Fout voorsorteren
  • 3x Onvoldoende afstand
  • 1x Slippen
  • 1x Geen doorgang verlenen
  • 1x Verblind door zon



    Voertuig-indicaties
  • 13x personenauto - personenauto
  • 2x personenauto - bestelwagen
  • 1x personenauto - bromfiets (Voorrang)
  • 1x personenauto - vrachtpersonenauto
  • 1x personenauto - vast.object (slippen)
  • 1x personenauto - motor (verblind)



    Jaartal van de ongevallen
  • 2001 - 4x
  • 2002 - 9x
  • 2003 - 5x
  • 2004 geen gegevens
  • 2005 geen gegevens
  • 2006 geen gegevens

  • Conclusie:



    Wie hier wel eens linksaf de N243 opgereden is, weet wat voor
    druk kruispunt dit is, vooral in de spitsuren. Dit is de enige
    doorgaande weg van Alkmaar, richting Hoorn, tenminste als je geen 25 km om wilt rijden over de N244 (Alkmaar-Purmerend), die in de spits ook erg druk is. Mijn conclusie is daarom ook dat dit WEL een nuttige controle is geweest. Tezamen met het feit dat de motor-agent zijn limiet op 63 km/uur had gesteld, is dit wel een controle voor de veiligheid te noemen.




    Tekst en foto's: Egeltjes


    De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

    Flitsservice.nl wordt gehost door:

    Prolocation banner



    Terug naar het reportage overzicht