De Grote Target 330+ Upgrade Test [slotconclusie!]

Laatste Update: 21-06-2002


Datum van foto's: vrijdag 31 mei 2002
Tijdstip: Diverse tijdstippen (zie hieronder)


Sinds vanmorgen heb ik de beschikking over de eerste Target 330+, met hoorntje ge-upgrade dus. Op deze pagina zal ik jullie op de hoogte houden van de laatste testresultaten.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En dit is hem dan. Het ziet er allemaal veelbelovend uit. Gezien de goede ervaringen met Dr.Q's upgrades (de hoorntjes) heb ik er het volste vertrouwen in.
het eerste testresultaat komt van een gevulde Gatso flitspaal op de N261 tussen kaatsheuvel en Tilburg. De maximum snelheid bedraagt hier 100 km/u uur. Het behaalde resultaat bedroeg ongeveer 400 meter opkomend.
Het volgende testresultaat komt van de Zevenheuvelenweg in Tilburg. De maximumsnelheid bedraagt hier 50 km/u en het behaalde resultaat was 300 meter afgaand.
Het volgende testresultaat komt van de Kennedylaan in Eindhoven. Een flitspaal hier bleek gevuld te zijn. Deze zal gezien de langdurige werkzaamheden ter plekke dan ook ingesteld zijn op 57 km/h. Het resultaat was wederom 400 meter opkomend en 300 meter afgaand.
Het andere tesresultaat van deze maandag komt van de N281, de stadsautoweg Heerlen. Hier wordt veelvuldig met Gatso-apparatuur gecontroleerd en de maximum toegestane snelheid bedraagt hier 100 km/u. Deze middag stond er een Gatso op statief opgesteld. Gelukkig had ik hem mede dankzij mijn voorligger (alarmlichten aan) op tijd in de gaten, want de 330+ wist er absoluut geen raad mee. 150 meter opkomend en nog geen 100 meter afgaand was een resultaat dat ik van deze detector niet had verwacht. Dat is schrikken met 100 km/u! Er mocht dan nogal dichte begroeing voor de gatso staan, struiken zouden de detectie nauwelijks belemmeren.
Vanmorgen kwam ik eerst de in de reportage genoemde radarauto in Helmond tegen. De resultaten waren als volgt: 150 meter afgaand en 250 meter opkomend. Het blijft me allemaal iets te weinig op de Gatso...
vanmiddag dan eindelijk de langverwachte test op de Multanova MN6F van het KLPD. Op de A15 nabij andelst kwam ik 'm tegen op de noordbaan; de resultaten: 250 meter AFGAAND en 350-400 meter OPKOMEND. Een resultaat dat er mag zijn! Dr.Q, gefeliciteerd!
Bij de controle op de N65 had ik eindelijk weer eens een acceptabel resultaat op de Gatso. 400 meter afgaand en 550 opkomend. Dit statief had ie op tijd genoeg in de gaten.
Een geladen flitspaal op de N269 tussen Tilburg en Reusel nabij Esbeek had mijn 330+ echter pas zo'n 350 meter van te voren in de gaten. Let wel: dit was opkomend!
Vandaag (vrijdag) helaas geen mobiele controles tegen gekomen, wel een geladen flitspaal. Op de N50 nabij Nuland gaf de 330+ afgaand op zo'n 250 meter voor de paal alarm.
Op deze Gatso op statief op de N273 (Napoleonsweg) haalde hij opkomend een redelijk resultaat: zo'n 450 meter. Afgaand was het echter stukken minder. Dit was slechts 150 meter. Dat de radar pal achter een betonnen pilaar stond kan hiermee te maken hebben.
Deze radarauto had de Target 330+ ruimschoots op tijd in de gaten. De controle tegemoet komend (opkomend dus) was dit zelfs 600 meter! Afgaand nog altijd een keurige 450 meter. Let wel deze radar stond op Range II afgesteld (sterkste straling).
De hier opgestelde gatso op statief was afgaand moeilijk te peilen in verband met het nabijgelegen tankstation. Hiervan helaas dus geen resultaat. Opkomend was het resultaat echter zo'n 350 meter. Niet bijster veel dus. De bocht in de weg kan hier wat mee te maken hebben. De 330+ begon nl. pas relatief laat het signaal op te bouwen.
Op donderdag kwam ik deze geladen flitspaal tegen op de Bosscheweg in Boxtel. De 330+ haalde een resultaat van 350 meter afgaand en 500 opkomend met dien verstande dat het signaal (vanwege het wegdraaien) op de rotondes wegviel.
Het resultaat op deze mobiele Gatso controle was moeilijk te meten. De detector ving de straling van de opkomende radar aan de overzijde (wel verder weg!) eerder op dan die van de auto aan mijn zijde. Al met al werd er van beide zijden zo'n 400 meter voor de Gatso alarm geslagen door de 330+. Het signaal begon zwak en sloeg op het moment dat hij ook de afgaande radar in de gaten kreeg ineens meer alarm. Erg vreemde maar wel begrijpelijke detectie dus.
Om dit nader aan te geven het volgende plaatje. Duidelijk is te zien dat de detecties elkaar overlappen. De detector had de radar aan de overzijde van de weg dus eerder in de gaten dan de radar aan mijn zijde van de weg. Op deze manier wordt het zeer moeilijk een afgaand resultaat aan te geven. Vandaar dat we dat maar weg laten.
Ook op de Multanova was het dit keer schrikken geblazen. De Target 330+ hing tijdens de Tech-Meeting bij NvR in de auto. Op de door ons gespotte Multanova op de A73 tussen Horst en Venray haalde de 330+ een slecht resultaat: slechts 50 meter afgaand. het opkomende resultaat hebben we niet gemeten.
Op deze maandagavond was ik voor mijn baas onderweg naar Heerde. Op de terugweg nog maar even langs de gemeldde controle op de A15 gereden om de 330 te testen. Het resultaat: een belabberde 50 meter....
Op de N50 op de heenweg ook alweer zo'n sterk teleurstellend resultaat. Ik begin bang te worden dat er weer eens iets mis is met de Target 330 zelf. Een belabberde 75 meter afgaand op een geladen flitspaal haalt een Roadie volgens mij nog wel....
Op de Montgomerylaan in Eindhoven trof ik aan het einde van de middag twee geladen flitspalen aan. Afgaand detecteerde hij de eerste op zo'n 250 meter. De flitspaal aan de overzijde detecteerde de 330+ op zo'n 150 meter vantevoren. De belemmering van de struiken en de smalle detectie (het hoorntje) kunnen hiermee te maken hebben.
Deze radarauto met ingebouwde Gatso had de Target 330+ op nog geen 100 meter afgaand in de gaten. Opkomend was het resultaat een zeer magere 150 meter. Niet echt om over nar huis te schrijven dus.
Van deze Multanova heb ik alleen het opkomende resultaat kunnen meten. 250 meter opkomend op een Multanova is ook zonder hoorntje en in originele positie haalbaar.

[slotconclusie!]

De Target 330+ presteert zeer wisselvallig. 250 meter afgaand op een Multanova is voor een Target 330 zeker een goed resultaat. Deze uitzondering heb ik helaas slechts een keer mee mogen maken. Resultaten van 50 meter afgaand op de Multanova en nog geen 100 meter op een Gatso van het regiokorps daarentegen kwamen respectievelijk twee en drie keer voor.

Het hangt er helemaal vanaf hoever de radar van de weg af staat en/of de detector er vrij zicht op heeft. Wanneer dit laatste het geval is of de radar verder dan pakweg een meter of drie van de weg staat heeft de 330 het er bijzonder moeilijk mee.

Ik heb de 330+ ook een paar maal horizontaal en zelfs diagonaal getest op een geladen flitspaal. Dit had grote gevolgen voor de detectie. Zeker in horizontale stand was de detectie van de K-band stukken beter.

Al met al kan ik helaas niet anders doen dan concluderen dat de 330+ met hoorntje in verticale positie niet datgene in zich heeft wat ik ervan hoopte. Je hebt nu immers voor pakweg 450 euro totaalwaarde een detector waar je totaal niet van op aan kunt. Ik zal het apparaat opnieuw aan onze flitsservice-techneut overhandigen in de hoop dat er bij een volgende test verbeterde resultaten te behalen zijn. We houden u op de hoogte!


Deze test is uitgevoerd door de nachtkoerier


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht