Het legertje VROS-auto’s van team Sp€€…

Door Flitsservice.nl


Datum van foto's: dinsdag 8 augustus 2006
Tijdstip: -


Tja, daar zit je dan als burger met een prent van 16 Euro voor je neus. Een paar km “te hard”. Lachwekkend en ronduit belachelijk. Onder het mom van “verbetering van de verkeersveiligheid” worden magere marges aangehouden om maar zoveel mogelijk poen binnen te halen. Het merendeel vloeit naar de staatskas, een gedeelte zal zeker ook gebruikt worden om de volgende Video Registratie Onopvallende Surveillance auto’s te bekostigen.

Tuurlijk, we hebben niets tegen het vastleggen van en confronteren met grove verkeersovertredingen. Maar het kan ook allemaal wel een beetje minder duur.
Voor de Audi's A4 Avant 3.0TDI Quattro moet er per stuk Euro 53.000 overgemaakt worden aan de dealer. Dat is Euro 20.000 meer dan voor de Opel Vectra's GTS V6 en Euro 30.000 meer dan voor de eerder gebruikte snelle Fiat Stilo's of Citroen Xsara's. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hiervan zijn er inmiddels minstens 6 in omloop....

Hopelijk wel ook bemand door agenten die geen werktijd verspillen aan het laten stoppen van een gevalletje 'enkel 20% sneller gereden dan toegestaan'.
En die bedragen worden waarschijnlijk niet meer “terugverdiend” door de werkzaamheden van deze VROS-auto's zelf. Daarvoor mag u als gebruiker van de wegen waar men massaal staat “te handhaven” de portemonee trekken als u de snelheid met een paar km/uur overschrijdt. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Het is gewoon de ordinaire wens naar luxe en meer power, waar de
burger zo hypocriet in bekritiseerd wordt.

Die mag absoluut geen 135 km/u in z'n geavanceerde BMW 530d.



Duurdere video-auto's kunnen ook stuk. De recente Passat TDI van Flevoland is daar een goed voorbeeld van; daar werd koud uit het bureau zo mee getrapt dat er op een gegeven ogenblik zo veel aan mankeerde dat ze hem maar niet meer hebben laten maken. Berichten over het opnieuw 'ruw crossen' met deze Audi's voorspellen niet veel goeds over de onderhouds- en reparatiekosten. Ook als je de 200 portierdeuken in elke witte Volvo S60-flank ziet, realiseer je je die 'De Baas betaalt toch wel-mentaliteit' die er heerst. En de wagenparkbeheerder moet maar nieuw speelgoed blijven aandragen....
Deze aanschaffen zijn gedaan met het werkvloer-argument van "meer restwaarde". Maar dat gaat niet op, want eerdere VROS-auto's gingen bij de Dienst Domeinen ook nog voor veel Euro's weg. Wat nog maar de vraag is als deze A-merken over enkele jaren vol dashboard-gaten en uitgewoond ter veiling aangeboden gaan worden.... klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De aanschafprijzen:



2x Mercedes C320CDI: Euro 56.000

6x Audi A4 3.0TDI: Euro 53.000

1x Mercedes C270CDI: Euro 48.000

2x VW Golf R32 AWD dsg: Euro 47.000

1x Ford Mondeo ST220: Euro 45.000

3x Volvo V50 2.5T5: Euro 40.000



en een aantal motoren:

minstens 4x Honda STX 1300

minstens 4x BMW K 1200 P



Het nieuwe bedrag per auto schijnt rond de Euro 50.000 te mogen liggen, terwijl het voorheen voor de helft per auto kon.

In totaal gaat het met gemak over de 1 miljoen Euro.

En dat voor een handvol voertuigen....
Een VROS-auto kan bekeuren of rijbewijzen innemen. Te denken valt hierbij aan gevaarlijk rijgedrag zoals bumperkleven, rechts inhalen maar ook de snelheid.



Dit is ook met minder prijzige auto's te doen.

Nee, tegenwoordig maar de meest dure merken.

Een duidelijk geval van geld te veel. Gemeenschapsgeld.

Elk van deze auto's is een smakeloos voorbeeld van hoeveel er met zero-tolerance bij elkaar valt te roven. En van de gebrekkige controle op en dubbele moraal van degenen die dat uit mogen geven. Een verschil met Al Capone's hulpjes die in een Cadillac hun beschermende collecte-ronde hielden, is er nauwelijks meer.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ondertussen graait men maar verder op verschillende kassa-locaties. Op de VROS hebben wij niets tegen, maar kan het investeren met wat mate?

Het perse over willen op diesel kost minstens Euro 20.000 meer per auto. Dat krijg je er in de exploitatie niet uit. Als je dan kijkt naar de nieuwprijs van een Boxster (Euro 61.000); dan zijn we toch stilletjes weer terug in de Porsche-tijden van weleer.

Onderhand kan men het gevoel krijgen dat, zodra er fanmail uit Leeuwarden op de deurmat ligt, wij met z’n allen bezig zijn luxe VROS-auto’s te financieren. Meneer Spee, met minder luxe komt het allemaal wat geloofwaardiger over. Een verkeersdienstje uitzitten in de regio's kan ook echt wel met minder. Genoeg vertegenwoordigers die werkdagen van 10 uur draaien in veel mindere stoelmerken. Van een Fiat Stilo naar een Audi A4; de agenten zijn er zo blij als een klein kind van geworden.

Ze mogen ineens hun werk doen in auto's die 2x zo duur zijn.


Maar wie heeft de autonomie voor deze auto-liefhebberij en is het overgaan op deze dure merken wel de juiste keuze geweest ?






Tekst en foto's: Flitsservice.nl


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht