Onschuldige Gatso langs de A27

Door Peter R 307CC


Datum van foto's: dinsdag 8 augustus 2006
Tijdstip: 15:40 uur


Na de controle op de Hilversumseweg gehad te hebben reed ik terug over de A27 om vervolgens afslag Hilversum te pakken om richting huis te gaan. Vlak voor afslag Hilversum zie ik t.h.v hmp 95.0 aan de andere kant van de weg allemaal pionnen staan met een busje en iets wat op een radar lijkt ervoor. Aangezien ik het verder niet heel goed kon zien, maar er ver voor de auto ook nog iets stond dacht ik eerder aan een proefopstelling voor iets.



Thuis aangekomen begint er net op het forum van Flitsservice een discussie over een melding die was binnengekomen en ook was verwerkt:


radar nh A27 hilversum ri almere t.h.v 95.0 bij knooppunt eemnes



Meerdere mensen die langs deze opstelling waren gekomen dachten dat het een snelheidscontrole betrof maar nadat er ook een paar hadden gemeld dat het daar zeker niet omging ben ik toch maar even op pad gegaan om te kijken wat het dan wel precies was.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na onder de A27 door te zijn gereden, linksaf maar eens een verlaten bospad ingereden, kijkend waar het eindigen zou.
Na een paar honderd meter zie ik aan mijn linkerhand de auto ineens staan en wat staat ervoor? Dat lijkt toch inderdaad erg veel op een radar. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Probleem was, zoals misschien ook wel op de vorige foto te zien is: tussen mij en de auto stond een aardig hoog hek met drie rijen dik prikkeldraad. Dan maar op zoek naar een wat zachter oversteekpunt: dat werd dit hek.
Na alle mogelijke soorten planten en bomen te zijn tegengekomen kwam ik uiteindelijk bij de zijkant van de auto terecht. Na een paar keer flink geschreeuwd te hebben zag de man in de auto mij ook.



Eenmaal uit de auto gestapt begon het gesprek en bleek dat het hier absoluut niet om een snelheidscontrole ging maar om een geluidscontrole. Foto’s maken was absoluut geen probleem, alleen aangezien we toch in de berm van een snelweg stonden kreeg ik van de man een oranje hesje aan zodat ik goed foto’s kon maken en ook nog enigszins veilig in de berm stond.



Na dichterbij te zijn gekomen was dit het totaal plaatje dat ik had. Goed te zien is dat er inderdaad een radar van het merk Gatso voor de auto staat met de daarbij benodigde bekabeling.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De radar was ook daadwerkelijk de snelheid van de auto’s aan het controleren, echter zoals te zien is staat er geen flits/foto apparatuur bij om er een foto van te maken.
En een close-up van de Gatso, waarop goed te zien is dat die in ieder geval gechecked is. Ik denk alleen niet dat dit ook gebeurd met de regelmaat waarop apparatuur, gebruikt voor snelheidscontroles, gechecked moeten worden. Alleen vind ik het hierbij niet zo’n heel groot probleem.. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Een aantal meters verderop stond een vijf meter hoge mast die het geluid op 2 hoogten controleerde.
Wat was nou precies het doel van deze geluidsmeting? Het bedrijf M+P Raadgevende ingenieurs bv werkt in opdracht van Rijkswaterstaat en heeft de opdracht op verschillende plaatsten in Nederland te controleren welk geluid het asfalt produceert bij bepaalde gereden snelheden.



Er liggen verspreidt in Nederland verschillende type asfalt wat onderzocht wordt. Ook wordt gekeken naar welk type asfalt het langst mee gaat. Ideale combinatie is dus het asfalt wat het langst mee gaat en het minst geluid maakt.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Zou u vandaag geflitst zijn, zou u opgevraagde foto er ongeveer zo uit zien .......

De persoon in de auto wacht tot het wat rustiger is en pikt steeds één auto uit om te controleren. Zodra deze voorbij de radar komt drukt hij op een knop in de auto zodat de geluidsmeting gaat starten. Op deze manier wordt er gekeken hoeveel geluid er vrij komt bij een bepaalde gereden snelheid.



Motoren en auto’s met een niet originele uitlaat worden niet gecontroleerd aangezien dit een vertekenend beeld geeft. Voor motorrijders worden aparte controles gehouden, vaak gaan ze dan bij een meeting staan of bijvoorbeeld bij TT, zodat echt gericht op het geluid van motoren gecontroleerd kan worden. Om een goede controle te kunnen hebben worden er minstens 100 auto’s gecontroleerd per keer.



Toen ik de man vroeg of hij bekend was met Flitsservice, vertelde hij me dat hij een keer eerder iemand van Flitsservice was tegen gekomen met de vraag of het een radarcontrole betrof. Toen hij mij vroeg of ik de naam Tento kende, bleek dat hij vorig jaar ook door hem was aangesproken tijdens een geluidscontrole op de A28.

Overigens mocht ik deze keer wel gewoon de naam van het bedrijf op de foto zetten, iets wat tijdens de reportage van Tento niet mocht. Misschien dat ze inzien dat dit juist een beetje positieve reclame kan zijn voor het bedrijf zodat zij ook wat minder middelvingers en dergelijke te zien krijgen.



Maar mensen wees niet bang, u hoeft niet te remmen, niet te toeteren en ook geen middelvinger op steken (heb zelf nog nooit zoveel middelvingers gezien in een half uur) als u deze controle passeert. Deze controle is niet gericht op het pakken van auto’s die te hard rijden. Dit is een onschuldige geluidscontrole, meer niet......


Tekst en foto's: Peter R 307CC


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht