Algehele controle op de A7 bij Esso Mienscheer thv Marum

Door Harold


Datum van foto's: donderdag 14 september 2006
Tijdstip: 14:00 uur


Deze donderdag kwam er een melding bij Flitsservice binnen dat er een lasercontrole zou staan bij afslag Marum, verder werd er bij vermeld dat er ook een algehele controle was.
Aangezien Flitsservice.nl alleen de mobiele snelheidscontroles vermeld werd alleen de lasercontrole op de site gezet. 's Middags werd ik gebeld door een bekende van mij (die chauffeur is) met de vraag of ik iets wist van een algehele controle bij Marum, want hij was enigzins overbeladen. Nadat ik hem geadviseerd had om toch maar een alternatieve route te nemen, ben ik maar eens wezen kijken.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De controle stond in de rijrichting van Drachten naar Groningen, en ter hoogte van Marum werd al het verkeer op de uitvoegstrook naar de Esso gedirigeerd. Net voor de Esso werd er een selectie gemaakt of je het terrein van de Esso op moest, of dat je de A7 weer op mocht. Dit had te maken met de drukte op de parkeerplaats, want er was geen plaats voor alle passanten. Was er weer ruimte op de parkeerplaats, dan werd de volgende stoet auto's en motoren de parkeerplaats opgestuurd. In de omgeving van Marum reden op de A7 nog wat motoragenten rond om voertuigen waarvan ze vermoeden dat er iets mis mee was naar de parkeerplaats te leiden.
Als eerste kwam je het voertuig van de Rijtuigenbelasting tegen. Ik had verwacht dat ze de gegevens via automatische kentekenplaat herkenning uitlazen, maar deze werd hier nog niet ingezet, (wordt al wel gebruikt sinds kort) hier werden alle gegevens nog met de hand ingevoerd. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Omdat ik zelf ook met de auto was, werd ik ook naar een vak verwezen waar de standaardprocedure volgde van de rij- en kentekenbewijs papieren. Ik stelde direct maar even de vraag of er een persvoorlichter of coordinator aanwezig was, zodat ik die kon vragen of ik wat foto's kon maken. Er werd even met de coordinator overlegd, en foto's maken was geen probleem. Wel zo prettig dat ze ervan om de hoogte zijn dat er iemand met een camera rondloopt...
Aangezien mijn auto ook een TDI blokje heeft werd er nog even gecontroleerd door de Douane op rode diesel.


En nee, dit is niet mijn auto.....



Tot dusver was er nog niemand betrapt op rode diesel, en de Douane beambte gaf ook aan dat je die bestuurders vaker op de binnenwegen tegenkomt.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na de papier en eventueel nog verlichtingcontrole kon je het terrein weer verlaten, maar niet voordat je geblazen had. De controle was bijna afgelopen, maar er was tot dusver nog niemand betrapt met teveel drank op.
Nog even het vermoedelijke comando voertuig op de foto gezet. Als je dit voertuig op een parkeerplaats ziet staan dan weet je zeker dat je een algehele controle kunt verwachten. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Volgens mij werd deze politie sleurhut als alternatieve commandopost/kantine wagen gebruikt. Van de schaduw werd dankbaar gebruik gemaakt achter de caravan, het was inmiddels bijna 30 graden...
Het ding was al wat ouder naar mijn idee, misschien ooit van Bassie en Adriaan in beslag genomen...
Verder was de Keuringsdienst van Waren (tegenwoordig de VWA) nog aanwezig. In dit geval werd de kip van een poelier getemperatuurd. Ben benieuwd of het onder de 4 graden was. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Als laatste de mobiele weegbrug, die in het uurtje dat ik er was, slechts 2 keer gebruikt werd. Ik weet uit eigen ervaring dat chauffeurs massaal met elkaar bellen als er zo'n weegbrug gesignaleerd wordt, dus daarmee wordt de pakkans weer een stukje kleiner.
Bij deze mobiele weegbrug wordt het gewicht per as gemeten, dus niet alleen het totale gewicht is van belang, maar ook de verdeling van het gewicht per as. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Nog even terugkomend op de pakkans voor vrachtwagenchauffeurs en transport ondernemingen.

Op de Intertraffic beurs hebben we deze foto's gemaakt: Op de A12 bij Woerden ligt al een vast weegpunt die volautomatisch werkt.
Dus tijdens het rijden wordt de vrachtwagencombinatie gewogen. Ook hier wordt de asdruk gemeten, en zelfs de snelheid wordt dmv de lussen in het wegdek gezien. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Tot zover deze controle op de A7 bij Marum die hier regelmatig gehouden wordt. Weer eens wat anders dan een snelheidscontrole.


Tekst en foto's: Harold


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht