Algemene Verkeerscontrole op de A7

Door Egeltjes


Datum van foto's: zaterdag 30 september 2006
Tijdstip: 09:30 uur t/m 15:00 uur


Deze algemene verkeerscontrole was al een week vantevoren hier aangekondigd. Voor mij een reden om er weer eens een kijkje te nemen. Mijn laatste keer was al 3 jaar geleden, dus ik was wel nieuwsgierig wat er deze keer anders gedaan werd.


Langs dit stuk A7 ligt een parallelweg, wat voordelen biedt. Je kan halverwege je wagen keren, zodat je niet door hoeft te rijden naar Den Oever (De snelweg tussen Den Oever en Wieringerwerf is ongeveer 10km lang). En op interessante lokaties kan je je auto er legaal parkeren om de tijdelijke bebordingen en berm-voorwerpen goed op de foto te zetten.


De politie had de samenwerking gevraagd aan Rijkswaterstaat (tijdelijke bebordingen en wagens), de ANWB (voor snelle reparaties), belastingdienst (rode diesel) en de Inspectie Verkeer en Waterstaat (rij & rust tijden).


Dat men speciaal voor dit parkeerterrein kiest heeft enkele voordelen. Aan de overzijde liggen zowel een motel (voor rust) en het politie-bureau van Wieringerwerf voor de afhandeling van enkele zaken (zoals de tweede alcoholanalyse).

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Kom je net de Afsluitdijk af, dan is bij hmp64.5 de laatste afslag om de controle nog te missen. Afrit 14, Den Oever. Je zal dan wel binnendoor naar Wieringerwerf toe moeten, om daar de A7 (na hmp55.x, afrit 13) weer op te gaan.
Okee, je heb de afrit gemist, maar je heb zee-en van tijd. Dan kan je hier op dit tank-station nog de controle ontwijken. Hoewel een pauze tot 16:00 uur wel erg lang duurt. Maar je hebt geen alcohol gedronken, je voertuig is helemaal in orde, je rijdt niet te snel en je heb de nodige rust genoten. Dus, doorrijden maar. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De parallelweg gaat twee keer over de A7 heen. Zo'n viaduct is een uitstekende lokatie voor overzichtfoto's van de snelweg (hier richting het Wieringerwerf). De eerste kilometers is de A7 recht, dus menigeen trapt hier het gaspedaal diep in. Jammer voor hen, want onder de blauwe pijl staat een radar op statief om de snelheid te controleren.
De wagen die bij het statief hoorde, stond op de parallelweg geparkeerd, deze keer de donker-blauwe Opel-Astra van Noord-Holland Noord. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De voorzijde van deze bekende wagen met kenteken 09-HS-GF
Het statief staat keurig achter de bosjes opgesteld. Het betreft een analoge radarset, maar de radarbesturing was met lange kabels bij de wagen neergezet. Hoewel ik zelf hier niet de snelweg opgeweest ben, hoorde ik van een motorrijder dat deze nog net het statief kon zien. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De radarbesturing was keurig in januari van dit jaar ge-ijkt. Tevens stond hij ingesteld op 108/128km/uur. 108km/uur voor vrachtwagens? Het blijkt dat als twee wagens kort op elkaar rijden, dat deze gezien worden als een vrachtwagen. Op deze manier wordt enigzins voorkomen dat veel nutteloze foto's gemaakt worden.


De BOA moest er bij blijven om te blijven controleren en om meteen ongewone zaken door te geven naar verderop. Tevens werden enkele excessen (206km/uur, 177km/uur, 171km/uur) direct doorgegeven, zodat deze bestuurders meteen "afgehandeld" konden worden.


Later in de middag ben ik weer naar deze Opel gegaan. Er zat een andere BOA bij dan die ochtend-shift draaide. Op het moment van opbreken (het was 15:00 uur) stond de score op 3570 gedetecteerde voertuigen, waarvan er 415 op de foto gingen.


Het media-bericht meldt echter dat er 3640 voertuigen voorbij kwamen. Mijn conclusie is dat er diverse keren 2 of 3 voertuigen als 1 vrachtwagen gezien werden en dat het eind-aantal kwam van de belasting-controle verderop.

Verderop bij hmp57.2 stond een wagen van de motorrijtuigenbelasting. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Met het verkeer inmiddels op 1 rijstrook kon deze BOA alles voorbij zien komen en eventuele onvolkomenheden ook doorgeven naar verderop. Met 3640 langskomende voertuigen zal de kenteken-herkenning wel geautomatiseerd zijn. Ik kon er echter geen aparte kamera voor ontdekken, behalve die voor de binnenspiegel.
Deze overzichtsfoto is richting Den Oever en laat diverse mobiele matrix-borden boven de snelweg zien. Naast het belastingvoertuig zijn op de linkerstrook de ribbels te zien die op het laatst nog automobilisten moet waarschuwen voor de naderende versperring op deze strook. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Want hoe leidt je twee stroken snelweg verkeer naar 1 parkeerplaats? Door vroeg te beginnen om alle verkeer naar 1 rijstrook te leiden.

  • hmp58.7: Een vooraankondiging met een bord (Verboden Inhalen).

  • hmp57.8: Matrix-borden met [Pijl-Rechts] en een A1-bord (90) MET een rode rand.

  • hmp57.2: Matrix-borden met een [Rood-Kruis] en een A1-bord (70) MET rode rand.

  • hmp57.0: Een grote pijl op de linkerstrook, gevolgd door oranje pionnetjes.

  • hmp56.6: Dan heb je alle voertuigen op 1 rijstrook.

  • hmp56.4: Die worden weer met een grote pijl naar het parkeervak geleid, welke ligt tegenover het Motel Wieringerwerf.

  • vervolg van deze repo


    Tekst en foto's: Egeltjes


    De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

    Flitsservice.nl wordt gehost door:

    Prolocation banner



    Terug naar het reportage overzicht