Algemene Verkeerscontrole op de A7 (deel 2)

Door: Egeltjes


Datum van foto's: zaterdag 30 september 2006
Tijdstip: 09:30 uur t/m 15:00 uur


Klik hier om naar deel 1 van deze repo te gaan.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Op de parkeerplaats was het een drukte van belang met diverse zuurstok-wagens, agenten (m&v) plus gewone burgers met hun wagens.


Uiteraard werd er gecontroleerd op papieren (zoals rijbewijs en groene kaart). Bij twijfel werd er navraag gedaan bij het mobiele KLPD-kantoor.


Daarna werd er gecontroleerd op alcohol-gebruik. Het aantal drank-rijders viel mee. Een BOA vertelde dat het er maar 3 geweest zijn die ochtend, die daarna nog even naar het (in de buurt gelegen) bureau van Wieringerwerf werden gebracht voor de wettelijke tweede analyse. Er was echter 1 "drank-rijder" met gevorderd rijbewijs, die net onder de grens zat, maar wel op weg was naar een feestje. Deze bestuurder kreeg wel de tip mee om dat de volgende keer niet meer te doen.


Er was ook een auto bij die veel kleine scheurtjes in zijn voorraam had, maar die te kort waren voor een boete. Ook deze bestuurder kreeg een tip: Laat het raam zo snel mogelijk vervangen. Het kost wat geld, maar een leven is kostbaarder.


Ook de werking van de verlichting werd gecontroleerd. Werd er bij 1 van de eerste controles hier nog voor elke kapotte lamp een boete uitgeschreven, nu bleef het vaak bij een waarschuwing, mits ... men verderop bij de ANWB dit na liet kijken.

In een korte tijd van auto-luwte stonden deze agenten (m&v) op voertuigen te wachten. Maar er waren ook momenten dat er zoveel voertuigen aan kwamen rijden (met een tijdelijke file van bijna 3km), dat ook menig voertuig gewoon door mocht rijden. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Het mobiele KLPD-kantoor. Deze heeft geen adem-analyse apparaat, maar wel ANPR (Autmatic Number Plate Reconizer).
Er was een mobiele weegbrug meegenomen (de platen die hier rechtop tegen deze Mercedes Sprinter staan) om bij twijfel auto's en aanhangers te kunnen wegen.


Tevens stonden er heel veel kratjes (hier blauw en verderop zwart) op de parkeerplaats met blaaspijpjes en BOB-sleutel-hangers erin (zie inzet).

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Twee bekende radarwagens waren hier ook aanwezig. De zwarte Seat Toledo met kenteken 53-HR-NG en de zilveren Ford Mondeo met kenteken 29-HT-XD. Hier waren ze gebruikt als agenten-vervoer wagen, dus konden ze niet elders in Noord Holland Noord ingezet worden.
Op de snelweg zag ik regelmatig motoragenten voorbij rijden. Maar ook deze BMW VROS-motor werd gebruikt. Verderop staat weer een (zwarte) kratje met blaaspijpjes. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Zoals eerder gemeld, stond de ANWB er. Ze stonden er met twee van deze busjes. Een lampje vervangen, een aanhanger stekker repareren, dat soort reparaties die ze normaliter ook onderweg doen. Let op de lasbril, die om het oranje pionnetje hangt of te wel, indien nodig werd er gelast.
Een ANWB-er zei me dat ik van hen foto's moest maken terwijl ze aan het werk waren. Bij deze. Hier monteren ze de los-breek remkabel aan een wagen, zoals het wel hoorde. Want, wat ik begrepen heb, had de betreffende automobilist volledig op zijn dealer vertrouwd, waar het de trekhaak betreft en de extra veiligheid van een losbreek remkabel. Helaas had de dealer het niet helemaal correct gedaan, of uitgelegd aan de automobilist. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De Inspectie Verkeer en Waterstaat stond met 3 voertuigen (waarvan hier twee op de foto) aan het eind van het parkeerterrein. Hun doel was vrachtwagen-chauffeurs te controleren op rij & rusttijden.


Was dit niet in orde, dan kon de chauffeur eventueel aan de overkant bij het motel een extra koffie-pauze nemen of een kamer huren om de slaap in te halen.

Op het gras stond deze toerenteller (zie inzet linksboven). Wat men hiermee controleerde, is mij niet bekend. Maar het had een ijksticker en is nog geldig tot juli 2007. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na de controle zal het parkeerterrein er weer rustig uitzien, zoals hier.
Voor degene die van tweeling voertuigen houdt, ik heb twee stelletjes bij deze controle gezien. Zelfde ogende voertuigen, met maar 1 letter verschil in het kenteken.

  • Boven: [62-NT-XR] en [63-NT-XR]
  • Onder: [72-RJ-VH] en [73-RJ-VH]
  • klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
    klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

    De eind-resultaten zijn inmiddels op de Politie-site van NHN (eerste bericht) gepubliceerd.


    Conclusie:
    Mijn vorige keer bij zo'n soort algemene verkeerscontrole stond ik er negatief over. Maar in de afgelopen 3 jaar heb ik meer gelezen over ergenissen en over oorzaken van ongevallen. Veel hebben niets te maken met snelheid als primaire oorzaak, maar ligt in voertuig-gesteldheid, niet-werkende verlichting, vermoeidheid en alcohol-gebruik. Zaken die hier wel gecontroleerd werden.

    Plus het feit dat men tips gaf (scheurtjes in voorruit, alcohol net onder de grens, ANWB erbij), maakt deze controle in mijn ogen positief. Dat ik niet de enige met deze conclusie ben, blijkt uit de volgende:

  • een fietser die ik tijdens het fotograferen op een viaduct tegen kwam vertelde mij : "Volgens mij is dat soms best wel nodig"

  • een BOA vertelde mij dat hij het jammer vond dat dit soort controles niet vaker gehouden kunnen worden.


    Tekst en foto's: Egeltjes


    De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

    Flitsservice.nl wordt gehost door:

    Prolocation banner



    Terug naar het reportage overzicht