Gecontroleerde vliegen, een lift en een nieuwe controlestek langs de A27

Door: Peter R 307CC


Datum van foto's: maandag 16 oktober 2006
Tijdstip: 14:00 uur


Na een lang weekend weg te zijn geweest was het weer eens tijd om een repo te gaan maken. Op mijn verlanglijstje stond eigenlijk de A2 ter hoogte van Vinkeveen (deze weken bijna dagelijks gemeld) maar aangezien ik daar maandag niet in de buurt was ben ik maar gaan kijken wat er nog meer gemeld stond. Daarbij vielen mij de volgende meldingen op:

radar fl a27 almere ri hilversum thv hmp 106.6 direct na de stichtsebrug

radar nh a27 hilversum ri almere thv hmp 106.3 voor de stichtsebrug


Aangezien ik afgelopen weekeinde bij toeval mede-forummer Umpire was tegen gekomen en we het erover hadden gehad hoe bij de controle op de A2 te komen, kwam in dat gesprek ook de A27 langs en bleek ook deze goed te bereiken zijn. Dus heb ik een camera gepakt en ben ik in de auto gestapt naar de A27.



klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Vanuit Hilversum komend nam ik de afslag Huizen om vervolgens de parallelweg van de A27 op te duiken. Na een paar honderd meter kwam ik bij de parkeerplaats van het strand aan en stond er een bord dat ik niet verder mocht met de auto. Aangezien ik ter hoogte van hmp 106.3 mijn auto parkeerde, hoopte ik binnen een paar honderd meter de controle te bereiken. Eerst maar even een foto gemaakt van de controle aan de overkant in de richting van Almere die bij hmp 106.3 stond.
Toen ben ik maar ter voet verder gegaan richting de controle die gemeld stond richting Hilversum. Eénmaal bij 106.6 aangekomen was er niets te bekennen. Ik besloot de gok te wagen dat hij nog wat verderop stond dus liep nog even verder. Na een paar honderd meter zag ik in de verte een blauwe bus tevoorschijn komen. Niet bij 106.6 maar bij 107.5 stond de controle dus. Ik vermoed dat ze bij het verwerken van de melding de standaardlocatie erin hebben gegooid en niet hadden verwacht dat ze ook op dit punt konden staan. Of het moet zo zijn dat de melding gewoon verkeerd is doorgegeven, alleen dan heeft de melder zich ruim 900 meter vergist. Je zal er als automobilist maar van uit zijn gegaan dat je nog wel even gas kon geven en dan ineens ter hoogte van 107.5 de radar al ziet staan.. ja dan heb je goede remmen nodig.
Maar aangezien de radar open vizier stond en de meeste mensen al wat afremmen als ze weten dat er ergens wordt gecontroleerd, denk ik dat de meeste hem toch nog wel op tijd hebben zien staan. Eénmaal bij de bus aangekomen was dit het plaatje wat ik had, links op de parallelweg de Volkswagen Transporter van het steunpunt Driebergen en rechts behoorlijk open vizier de Multanova met Catch-Ken.

Aangezien de controleur mij al van verre zag komen aanlopen opende hij de deur met ‘’Goedemiddag flitsserver’’ alsof het op mijn voorhoofd geschreven stond. De voor mij nieuwe agent (wat niet verwonderlijk is aangezien ik alleen nog maar regionale controles op de foto heb gezet) had kennelijk behoefte aan een praatje en foto’s maken was dan ook absoluut geen probleem.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Zoals te zien is op de foto zijn de ijkstickers nog prima in orde en hoeft deze set pas volgend jaar juni weer gekeurd te worden.
Zoals al eerder gemeld, stond ook de Catch-Ken opgesteld vandaag. Er werd overigens niet veel mee gedaan aangezien er geen politie in de buurt rondreed om ze eventueel op te pikken. Af en toe kwam er een melding door maar dat ging dan vaak om geschorste auto’s of motoren. Dit wordt overigens wel in het bestand opgeslagen zodat men kan zien dat de betreffende auto of motor al langer geschorst rondrijdt bij een eventuele latere aanhouding. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Naast de flitser lag ook nog een kastje waarop handmatig de snelheid kon worden afgelezen plus eventueel de scores.
Nog een foto met het hectometerpaaltje erbij, waarop duidelijk te zien is dat de controle bij 107.5 stond. Ter hoogte van de rode pijl is hmp 106.6, de plek waar hij op de site gemeld stond. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Bent u hier geflitst en vraagt u de foto op, dan ziet die er ongeveer zo uit.
En voor het totaalplaatje nog even het setje van de voorkant met bijbehorende stroomvoorziening.

Na wat foto’s te hebben gemaakt, ben ik nog even verder gaan praten met de agent. Dit ‘’even verder praten’’ werd uiteindelijk ruim 1.5 uur. Aangezien het toen tijd was voor de agent om het setje op te ruimen, ben ik daar ook nog maar even bijgebleven om dat te kunnen vastleggen.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Zodra de achterklep opengaat, komen daar aardig wat kastjes en haspels tevoorschijn. Die zorgen ervoor dat alles netjes opgeruimd in de auto past.
Nadat de radar bij de vangrail was weggehaald, kwam er een beeld voor mijn camera dat ik (en met mij vele anderen) maar wat graag vaker zou willen zien. Een Multanova F6 gericht op de natuur, waarschijnlijk de snelheid metend van elke willekeurige vlieg die met veel te hoge snelheid voorbij de radar ‘vliegt’ en waarschijnlijk over een aantal dagen post ontvangt uit Leeuwarden. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na alles te hebben afgekoppeld, past elk los stuk van de radar in een daarvoor bestemde doos/koffer.

Nadat alles was opgeruimd vroeg de agent of ik mee terug wilde rijden naar de parkeerplaats. Aangezien dit toch bijna een kilometer lopen was, nam ik dat aanbod graag aan. Ja het kan raar lopen, zo kom je eigenlijk alleen om wat foto’s te maken van een controle, zo praat je 1.5 uur lang en zo zit je naast de agent in de auto mee te liften naar de parkeerplaats..

Eindscores waren:

Aantal gecontroleerde: 5540

Aantal geflitst: 230

Hoogste scores: Een auto met 155 km/uur en een auto met aanhanger met 120 km/uur.



Al met al geen echte hoge scores en snelheden. Dit is ook redelijk simpel te verklaren omdat de controle gewoon ook erg 'open vizier' stond opgesteld en van veraf goed te zien was.

Aangezien ik zolang bij deze controle had gestaan, had ik geen tijd meer om de andere kant richting Almere te bezoeken. En omdat ik wist dat het veel tijd zou kosten om die controle te bereiken bewaar ik die voor de volgende keer.
Excuses voor de soms wat mindere kwaliteit van de foto’s maar met heel veel tegenlicht en de verkeerde camera bij je wil het soms niet altijd lukken.


Tekst en foto's: Peter R 307CC


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht