Welteverstaan één procent rijdt te hard op de A2

Door Machiel en Peter R 307CC


Datum van foto's: donderdag 2 november 2006
Tijdstip: 13:00 uur


Al een tijdje is de A2 tussen Breukelen en Vinkeveen een projectweg. Na Machiel hierover op de Quick chat te hebben gesproken kwamen we tot de conclusie dat er maar eens een mini-meeting moest plaatsvinden. Probleem was alleen een datum te prikken dat we allebei konden. Donderdag 2 november kreeg ik vroeg in de ochtend een smsje van Machiel dat er gecontroleerd werd bij hmp 48.1. Na enig overleg besloten we het er maar op te wagen. Half 12 bij afslag Breukelen was de afspraak. Zo was de melding gemeld:

radar ut a2 amsterdam ri utrecht thv hmp 48.1 tegenover shell tankstation ruwiel

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Onderweg naar de locatie belde Machiel mij op met de mededeling dat er een file stond op de A2 en of ik even wilde kijken of de controle er nog wel stond. Aangezien ik vanaf de richting Vinkeveen kwam had ik die mogelijkheid. Overigens had ik ook de mogelijkheid een drive-by foto te maken. Ik zeg inderdaad ‘had’ de mogelijkheid, want op het moment dat ik een foto wilde maken ging iedereen vol in de remmen en ontstond er inderdaad een file t.h.v de controle. Gevolg was dat ik ook vol in de remmen moest en de drive-by foto niet echt gelukt is. Later bleek dat er verderop richting Utrecht vier auto’s op de linker baan aan het file parkeren waren wat de file veroorzaakte. De controle stond er nog, dus gauw naar de afgesproken plek. Op de foto staat bij de linker pijl de controle. Bij de rechter pijl zie je nog net de bovenkant van de bijbehorende VW-Transporter van het KLPD (steunpunt Driebergen).
Eenmaal aangekomen op de afgesproken plek zijn we snel opzoek gegaan naar een mogelijkheid om de controle te bereiken. Via het nabijgelegen dorpje Nieuwer ter Aa kwamen we uiteindelijk op een viaduct uit waarvandaan we de controle konden zien. Probleem was alleen hoe bij de controle te komen want de Transporter stond op een bouwterrein. Maar ja zoals wel vaker: `wie niet waagt, wie niet wint`, dus gokken maar dat de agent in een goede bui was. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na een stukje over het bouwterrein te zijn gelopen kwam de VW-Transporter in beeld.
Ja en dan komt het spannendste gedeelte wie je er aantreft en vooral wie in welke bui. We hadden geluk; na aangeklopt te hebben ging de deur open en een kort gesprek volgde. We hadden niet alleen geluk met wie we aantroffen, maar ook met het tijdstip dat we aankwamen. De BOA stond namelijk op het punt te gaan opbreken, omdat het al de hele ochtend erg druk was en het verkeer toch bijna niet te hard reed. De controle was rond 7 uur begonnen en zou rond 12 uur eindigen. Foto’s maken was geen probleem.

Vanaf de bus kon je precies het setje zien staan.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Helaas stond de zon behoorlijk laag en fel te schijnen en zorgt dit op sommige foto’s voor wat tegenlicht. Iets dichterbij gekomen was dit het beeld wat we hadden. Links de Multanova 6F met rechts de IR-flitser. Zoals te zien is hoeft het setje pas volgend jaar mei weer gekeurd te worden en kan het dus nog wel even mee.
En voor het totaalplaatje, zo zag de set er van de voorkant uit. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na een stukje terug te zijn gelopen kon er een foto gemaakt worden met zowel het setje als het hectometerpaaltje erop. Duidelijk te zien is dat die na hmp 48.1 en volledig open-vizier stond opgesteld. Op de achtergrond is het tankstation Ruwiel te zien wat ook in de melding genoemd werd.
Bent u hier vandaag geflitst zal de foto er ongeveer zo uit komen te zien. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na de gebruikelijke foto’s te hebben gemaakt hier ook nog wat overzichtsfoto’s.

Met de klok mee: 1. Foto van het verkeer vanuit de richting Amsterdam. 2. Het beeld wat het verkeer vanuit die richting had met links het setje en rechts de VW-Transporter die net boven de zandheuvel uitkwam. 3. Momenteel zijn ze bezig met het verbreden van de A2. Dit zal het nieuwe wegdek worden richting Utrecht . 4. De controle stond 100 meter na het bord afslag Breukelen/Kockengen.
Het was inmiddels 12 uur en de BOA stond op het punt om te gaan opruimen. Voor ons tijd om de BOA te bedanken en terug te lopen naar de auto’s met als laatste doel nog wat overzichtsfoto’s te maken vanaf het viaduct. Links bij het pijltje stond het setje, bij de rechter pijl staat de VW-Transporter. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ook de agent was inmiddels klaar en kwam teruggereden om met de alarm lichten aan in te voegen op de snelweg.
Tot slot om het af te sluiten een foto die aantoont dat zelfs vanuit een VW-Transporter van het KLPD het leven er mooi uit kan zien als de zon wat laag staat en mooi weerkaatst op het asfalt. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Door de drukte en het ongeluk verderop werd er vandaag niet hard gereden. Dit bleek ook uit de scores die bijzonder laag waren:
Aantal gecontroleerden: 10815
Aantal overschrijdingen: 492
Aantal Overtredingen: 128 (1,2%!)

Volgens de agent zal er op de A2 de komende tijd nog dagelijks gecontroleerd worden. Bij deze bent u gewaarschuwd!


Tekst en foto's: Machiel en Peter R 307CC


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht