Alcoholcontrole, Eindhoven - Boschdijk

Door de Nachtkoerier


Datum van foto's: vrijdag 22 februari 2002
Tijdstip: 24.00 uur


Op deze vrijdagavond en -nacht vond er een Flitsservice mini-meeting plaats in Eindhoven. Hierbij waren de Flitsservice grondleggers Martijn en Dave en tevens ook Tinusje, Daffodil31le en ondergetekende aanwezig. In eerste instantie zouden we elkaar bij mij thuis ontmoeten. Omdat ik een dik uur eerder zelf al bij een alcohol-controle niet al te ver van mijn huis was wezen kijken en Dave er ruimschoots als eerste was besloten we daar maar even polshoogte te gaan nemen. We troffen de controle echter niet meer aan.

Uiteindelijk hebben Dave en ik een hoop mogelijke locaties bekeken maar het leek wel of al het blauw het bureau in was gevlucht. Uiteindelijk hebben we op een parkeerplaats in het centrum van de stad maar even op de rest van de groep gewacht.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Toen we uiteindelijk compleet waren zijn we richting mijn huis gereden. Onderweg kwamen we echter een hoop blauwe zwaailichten tegen. Het bleek een dubbele alcoholcontrole te zijn. Hier werd eindelijk wel eens een actieve bijdrage geleverd aan de verkeersveiligheid.
Eenieder werd aan de kant gezet om te mogen blazen. Tinusje blies uiteraard een mooie "P" van prima. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Door middel van deze mooie rode lampen op het wegdek werd het verkeer in de juiste banen geleid. Zag er eigenlijk wel cool uit.
En ook hier geeft oom agent het verkeerde voorbeeld. Deze Volvo S40 mist toch overduidelijk een stadslicht. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Dat het hier niet om een parkeerlicht ging blijkt uit deze foto, beide achterlichten branden immers wel. We zijn er tegen de agenten maar niet over begonnen.
De voorraad blaastuitjes was ruim voldoende. Als Daffodil de vraag wordt gesteld of ie wil meewerken aan de blaastest antwoord hij steevast: "Ja hoor, onder een voorwaarde, dat ik het blaastuitje mag houden" In dit geval had Dafke niet hoeven te blazen maar was de agente toch zo schappelijk hem een nieuw exemplaar mee te geven. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ook de bestuurder van deze Volvo 440 mocht blazen. Een agente had ons nog gewaarschuwd dat hun reflecterende parka's erg zouden reflecteren op de foto, waarvan hier akte.
En dit is nu een apparaat dat in tegenstelling tot een Gatso of Multanova de verkeersveiligheid wel actief controleert, de zogenaamde "Dräger", vernoemd naar de fabrikant van de apparatuur. Met dank aan de vriendelijke agente voor de demonstratie. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De alcomobilist die dacht de controle op tijd door te hebben om vervolgens op tijd af te slaan of om te keren kwam bedrogen uit. Deze motoragent hield het verkeer in de gaten zodat dergelijke slimerikken er niet tussendoor glipten.

Na een leerzame rondgang langs beide alcoholcontroles (elke rijrichting een) dan uiteindelijk toch maar huiswaarts gekeerd. Noemenswaardig is nog wel dat een agent ter plaatse het bekeuren van alle fietsers zonder verlichting een "Verloren strijd" en "Dweilen met de kraan open" noemde. Nee, we snappen het wel hoor, de criminele automobilist die even niet op de teller let en 8 tot 10 kilometer rijdt pakken is veel gemakkelijker. Zijn commentaar was "Dat wordt opgelegd vanuit Justitie". Jammer dat de verhouding van andere controles ten opzichte van radarcontroles voor geen meter klopt. Als ik, zoals ik tijdens rijlessen geleerd heb, 55-60 rijdt om met het verkeer mee te komen is de kans op een prent vele malen hoger dan wanneer ik steevast iedere vrijdagmiddag met een paar pilsjes op na het werk naar huis rijd. Nee, de verkeersveiligheid is enorm belangrijk in Nederland zolang het maar geld opbrengt in plaats van kost.


Tekst: De Nachtkoerier - Foto's: Martijn, Dave en Tinusje


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht