Lasercontroles, wat doe je er tegen?

Door Raymond


Datum van foto's: woensdag 28 februari 2007
Tijdstip:


Naast de overbekende radarcontroles worden er ook regelmatig lasercontroles op onze site gemeld. Deze zijn wat stiekemer dan radarcontroles, want de snelheid van het voertuig wordt al op grote afstand gemeten, meestal ergens tussen de 300 en 800 meter.
Zie je een agent met een lasergun, dan is het vaak al te laat om nog wat aan je snelheid te doen.

Bij lasercontroles wordt men normaliter niet aan de kant gezet voor een overschrijding van 5 km/u. Men pikt de snellere gevallen er tussen uit, meestal vanaf zo'n 15 km/u te snel. Discretionaire bevoegdheid heet dat. Mooi woord voor iets wat veel geld kan kosten.

Daarom zijn er laserjammers of andere apparaten die de werking van een lasergun kunnen beinvloeden.
Volgens het Bureau VerkeersSnelheidshandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) zijn deze nutteloos geworden sinds men de nieuwe UltraLyte lasergun gebruikt. Deze supergun kan de snelheid al op 900 meter vaststellen, ipv de 400 die voor z'n oudere broertje de Jenoptik LaserPatrol gold. Tevens kan er veel sneller gemeten worden en is de lasergun minder gevoelig voor foutmeldingen, zo zegt het BVOM. Slecht nieuws zou je denken.
Of zitten ze daar wederom uit de nek te lullen?

Daarom onderstaande test. De Target LT400, de Laser Pro Park(LPP) en de Lidatek LE30 werden uitgebreid aan de tand gevoeld.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Kandidaat nummer 1. De Laser Pro Park. Eenmaal geinstalleerd zal dit apparaat werken als een parkeersensor. Hoe dichter men een object nadert, hoe sneller het zal gaan piepen. Dit werkt redelijk. Een en ander is afhankelijk van de reflectiviteit van het voorwerp voor je. We hebben er een klein filmpje van gemaakt.

Wij concentreren ons voorlopig even op zijn negatieve bijwerking; het bemoeilijken van een lasermeting.
Kandidaat 2. Naast de LPP transponder links op de foto zit de transponder van de Target LT-400. De beroemde garagedeur opener. Omdat er op onze testlocaties geen garagedeuren voor handen zijn, testen wij ook van dit model slechts de bijwerking. Het schijnt namelijk dat ook dit model een snelheidsmeting door een lasergun bemoeilijkt. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Kandidaat 3. Hier de transponder van een illegale eend in de bijt, de Lidatek LE-30. Geldt voor bovenstaande modellen nog dat ze legaal zijn vanwege hun hoofdfunctie als garagedeuropener of parkeerhulp, bij de LE-30 geldt geen enkel excuus voor gebruik ervan. Het heeft slechts een functie: het jammen van elke vorm van lasermeting.
Tegenstander nummer 1 in de test: De Jenoptik LaserPatrol lasergun. Hoewel dit type minder wordt gebruikt dan een paar jaar geleden, heeft het flink wat mensen hun rijbewijs gekost. De maximale meetafstand van deze gun is 400 meter, vandaar dat er tegenwoordig vaker wordt overgegaan op meten met een Ultralyte lasergun. Die mag namelijk tot 900 meter meten. En dan kun je je net wat beter verstoppen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En hier is-ie dan: Tegenstander nummer 2. De UltraLyte lasergun. De trots van het BVOM. Nog nooit was een lasergun zo makkelijk te bedienen, en nog nooit kon hij zo ver meten. Bovendien zou hij niet te storen zijn. Een ongelijke strijd?
Geprobeerd wordt de blauwe auto in de verte te meten. Deze auto is voorzien van de Lidatek LE-30 en de Laser Pro Park. Als je met een lasergun een stilstaand object aanstraalt, dan moet daaruit een snelheid rollen van 0 km/u.
Echter bij deze meting lukt het de lasergun niet om een snelheid vast te stellen. Hij blijft een algemene foutmelding geven. En de auto rijdt nog niet eens. Zou het zo makkelijk blijven? In de auto zit iemand met een portofoon om het geluid van de jammer weer te geven.

Film: LE30 vs Ultralyte


Gezien vanaf de lasergun. Geen snelheid te zien, hier de Laser Pro Park in actie op de UltraLyte

Film: :Laser Pro Park vs. Ultralyte

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Met de Jenoptik Laserpatrol ging het al niet veel beter. Hier heet het geen E01 maar E12. Het komt op hetzelfde neer; geen meting kunnen doen, graag nog een keer proberen.

Film: Laser Pro Park vs. Jenoptik LaserPatrol

Film: Lidatek LE30 vs. Jenoptik LaserPatrol
Deze auto heeft de LT400 en de LPP aan boord. Deze apparaten schakelen zichzelf uit na 8 seconden. Al deze tijd geeft de lasergun een algemene foutmelding. Het is daarom beter het apparaat zelf handmatig uit te zetten na een zo kort mogelijke tijd, om geen slapende honden wakker te maken.
Schakelt het apparaat zichzelf uit, dan is ogenblikkelijk de snelheid van het voertuig te meten. 0 km/u dus voor deze stilstaande auto.

Film: LT400 vs. Jenoptik LaserPatrol
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De stilstaande tests werden glansrijk gewonnen door de laserjammers. Tijd voor praktijksituaties met rijdende auto's.
Onze test bestond uit 3 verschillende metingen.
1) een lasermeting recht op de neus van de auto.
2) een lasermeting schuin van voren, door zo'n 10 meter van de weg af te gaan staan.
3) een lasermeting vanaf een viaduct.
Op de foto is een meting te zien waarbij we 10 meter van de weg staan, op het naastliggende fietspad.

Film: LT400 vs. UltraLyte
De lasermetingen recht voor de auto liepen slecht af voor de laserguns; er was geen doorkomen aan. Pas toen de transponders zichzelf uitschakelden werd het mogelijk de snelheid te meten.

De lasermetingen 10 meter van de weg af liepen echter minder goed af. Het is mogelijk bij grote hoekverschillen een meting te krijgen. Dit is eigenlijk een kwestie van toeval. Stelregel is wel: hoe verder weg, des te moeilijker om te meten. De transponder was in dit geval onder de kentekenplaat gemonteerd. Betere resultaten worden verkregen als de transponder boven de kentekenplaat wordt geplaatst, tussen de koplampen. Dit is echter niet bij elke auto mogelijk. Juiste plaatsing is echter essentieel!
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De Jenoptik Laserpatrol bleek ook bij deze metingen niet opgewassen tegen de laserjammers.
Tot slot de metingen vanaf een viaduct. Nadat we door passanten al waren uitgescholden voor agenten hebben we ons toegelegd op het serieuzere werk; prijsschieten op argeloze automobilisten. En op onze testwagens natuurlijk.
Hierbij kwam wederom naar voren dat de plaats van de transponder zeer belangrijk is. Onder de kentekenplaat geplaatst kan er via de koplamp van de auto onder de 150 meter afstand een geslaagde meting worden gedaan.
Plaats daarom de transponder boven de kentekenplaat, midden tussen de koplampen voor het beste resultaat.

De verschillen die we af en toe merkten kunnen het gevolg zijn van niet geheel juiste plaatsing. In de praktijk is het zeer onwenselijk om een stoorder langer dan 4 seconden te laten werken. Het plaatsen van de schakelaar onder handbereik is essentieel in deze. De LPP onderscheidt zich hiermee van de rest, omdat dit te programmeren valt. Door 4 seconden de mute-knop ingedrukt te houden, schakelt deze zich, na aangestraald te worden, na 4 seconden uit.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De eindconclusie:

Het spreekt voor zich dat het opzettelijk jammen van een lasergun strafbaar is. Maar een laserapparaat dat als bijwerking heeft dat het kan storen, dat is dan dikke pech voor de politie. Als de Officier van Justitie kan bewijzen dat je opzettelijk stoorde, heb je een flinke boete, inbeslagname en een strafblad aan je broek. Wees hier dus voorzichtig mee.

Voor wie?

Als je slechts 10 tot maximaal 20 km/u te hard gaat is een laserapparaat misschien niet nodig, maar gaat u veelvuldig over de 30km/u te hard, dan is het, in het kader van rijbewijs bescherming, misschien te adviseren om dergelijke hardware aan te schaffen. Denk eraan dat 2x meer dan 30 te hard al rijbewijs inbeslagname kan betekenen bij de rechter. Het is dus een puur een afweging hoeveel uw rijbewijs u waard is.

De keuze

Onze keuze zou uitgaan naar de Laser Pro Park. Dit apparaat schakelt zich standaard na 8 seconden vanzelf uit. Volgens de fabrikant is dit om te zetten naar 4 seconden door deze te programmeren. Je doet dit door na het opstarten van het apparaat de mute knop 8 seconden ingedrukt te houden. Dit is dus minder opvallend, in vergelijking met apparaten die pas na 8 seconden uit gaan. Verder laat het apparaat ook nog horen door welke lasergun je belaserd wordt. Een meting met een Ultralyte geeft een ander geluid dan met een LaserPatrol. En..het is een parkeersensor, dus dat is ook nog eens handig.

De LT400 is de tweede keus. Dit omdat voor het legale verhaal je wel een garagedeur moet hebben die je er ook nog eens mee opent. Hiervoor is extra apparatuur nodig. Het apparaat schakelt zich pas na 8 seconden uit, wat een oplettende diender kan merken en u eventueel alsnog kan laten stoppen om te kijken. Schakelaar onder handbereik houden dus!

De LE30 is werkelijk een perfecte jammer, schakelt zich ook nog eens uit na 5 seconden, maar heeft geen enkel legaal verhaal. Hiermee betrapt worden kan leiden tot strafmaatregelen.

Nou is de kans op betrapt worden vrij klein, mits u de jammer goed gebruikt.



Bij alle drie loopt u het risico op in beslagname en vervolging. Ze hebben dan zoiets van "dat mag de rechter mooi bepalen". Wees voorzichtig dus, als u dergelijke apparatuur aanschaft.

Waar aan te schaffen?

De Laser Pro Park is verkrijgbaar bij forummer Marcel. De website is Laser Pro Park.

De Target LT400 is verkrijgbaar via RadarShop.nl

De Lidatek LE30 is verkrijgbaar in Engeland via Mobilecentre.co.uk

Meer informatie is te vinden op diverse buitenlandse forums, zoals Radardetector.net. Heeft u vragen? Stel ze op ons forum







Tekst en foto's: Raymond


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht