Controle op de A50 bij 144.3

Door Wimmel van D


Datum van foto's: zaterdag 27 januari 2007
Tijdstip: 11.30 uur


Op een koude zaterdag ochtend had ik even een boodschap gedaan en mijn auto volgetankt. Op weg naar huis hoorde ik op Caz! dat er een flitser zou staan op de A50 Arnhem richting Oss thv hmp 143.9. Aangezien ik langs die snelweg woon ter hoogte van 144.3 was het makkelijk om even te kijken of hij daar stond. Dit is dus eigenlijk het stuk tussen knooppunt Ewijk en knooppunt Bankhoef ter hoogte van Hernen. De A50 maakt hier een flauwe bocht naar links toe waarna het weer in een rechte lijn verder loopt. (Dit is dan aan het einde van de bocht).

Hij stond alleen niet op de opgegeven locatie maar recht voor mijn deur, maar dan wel aan de andere kant van de snelweg (er ligt een geluidswal tussen, dus heel eenvoudig is het niet te zien). Dus nadat ik de wijziging van locatie had doorgegeven via de Quick Chat, heb ik de camera van mijn ouders gepakt en ben ik voor mijn eerste repo op pad gegaan.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Aangekomen bij de locatie had ik al gelijk een waarschuwing te pakken. Het hek waarachter de bus stond stond open, dus ik denk zal vriendelijk naar de bus lopen en vertellen dat ik graag even wil kijken en foto's voor Flitsservice wil maken. De BOA was gelukkig redelijk gehumeurd, want hij zei dat ik dat wel mocht, maar dat als ik van Flitsservice kwam ik ook wel moest weten dat je niet op dat stuk mag komen. Het is namelijk prive terrein van Rijkswaterstaat. Oeps...maar gelukkig geen bekeuring. Weer wat geleerd voor een volgende repo. Nou ja, na een kleine slik en verontschuldiging kreeg ik wat uitleg over hoe het werkte en dat hij inderdaad eerst onder het viaduct bij hmp 143.9 had gestaan, maar daar was de bodem te slecht waardoor hij sporen zou trekken en kon wegzakken.


Zo zag ik flitslocatie in eerste instantie.

In de verte is het viaduct te zien waar normaal gesproken de controle staat. Ook is goed het verloop van de weg te zien. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De (bekende) bus met kenteken 12-BZ-BL welke ook in de kentekenlijst staat was vandaag de pakezel voor de BOA en het setje.
Volgens de gegevens heeft deze bus een Multanova 6F en een Catchken aanboord. En deze waren inderdaad ook op de locatie aanwezig. Ze rammelden ook beiden behoorlijk tijdens mijn korte bezoek, kassa voor de staat dus... klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Nog het hele spul een keer op de foto, inclusief het hmp 144.3. Hier is goed te zien dat dit precies aan het einde van het geluidsscherm is.
De BOA vertelde mij dat dit een open vizier controle was, maar persoonlijk vind ik dat hij toch wel erg strak achter het hmp verscholen gaat. Tevens is de wagen ook niet te zien. Je moet dit plekje eigenlijk weten om te kunnen zien dat hier iets staat.


Nadeel als je komt aan rijden is namelijk dat de weg hier iets op loopt waardoor je schuin van onder tegen het hmp en de apparatuur kijkt. De dienstdoende BOA vertelde dat hij zelfs wel eens zijn politie jas over de apparatuur heeft gehangen en dat er dan nog steeds mensen te hard voorbij kwamen rijden. Blijkbaar let dan toch niet iedereen zo goed op.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na nog wat gekeken te hebben hoe de BOA zijn spullen continu moest bijstellen vanwege de zon die telkens verscheen en verdween, ben ik toch snel weer naar huis gegaan voor een lekker warme kop koffie! Nog even snel aan de overkant van de snelweg een overzichtsfotootje schieten. Zie hier ook hoe slecht je hem kunt zien voordat je hem voorbij bent gereden.
Nogmaals van afstand gezien, ditmaal vanuit een andere richting. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Deze plek lijkt de BOA wel goed bevallen te zijn, want 1 dag later was deze plek wederom door dezelfde wagen bezet. Ook toen werd de 143.9 als eerste doorgegeven, vermoedelijk omdat hij het daar toch als eerste weer heeft geprobeerd. Mogelijk heeft hij hier ook wel genoeg geld verdiend op zaterdag, want de apparatuur bleef tijdens mijn korte bezoek redelijk vaak te keer gaan. De hoogste gemeten snelheid tot dan toe was 153km/uur. Verdere informatie of foto's van de apparatuur heb ik niet.


Tekst en foto's: Wimmel van D


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht