Waterpas, wat is dat?

Door King-Leo


Datum van foto's: dinsdag 20 februari 2007
Tijdstip: 13:20 uur


Vandaag keek ik op Flitsservice.nl om te kijken of er ergens in de buurt een repo te scoren viel. De volgende melding stond op de site:

radar ge a2 utrecht ri den bosch thv hmp 100.7 voor zaltbommel 12:21:15

Normaal gesproken is dit een afstand waarvan ik denk “iets voor een ander” maar gezien ik sinds enkele dagen een nieuwe camera bezit ging ik voor test doeleinden toch maar op pad.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Vanuit de auto, tijdens het sturen een foto maken is best moeilijk. Op de heenweg de foto van de controle aan de andere zijde al gemist, en op de terugweg over de brug een slecht resultaat gezien het feit dat ik maar een hand vrij had voor de bediening. Op deze ruime driebaansweg geld een Vmax van 120 km/uur.
Ter hoogte van de opstelling (net na de brug) is het toch gelukt een plaatje te schieten van de camera die door een vluchtdeur in de metershoge geluidswal in het oog werd gehouden. Dus de volgende afslag “Zaltbommel – Rossum” was voor mij om de andere zijde van deze wal te bekijken. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Bij het naderen van de VW Transporter ging de schuifdeur dicht en had ik al een vermoeden dat het moeilijk zou gaan, niets bleek minder waar. Na het voorstellen en het doel (foto’s te maken voor Flitsservice) van mijn komst kon ik mijn gang gaan. Ook was er een vrouwelijke collega aan boord die koffie aan het drinken was. Op mijn vraag of de koffie al op was werd mij spontaan een kop koffie aangeboden.
Door de openstaande vluchtdeur was het zicht vanuit de auto op de camera voldoende. Ik mocht echter niet voorbij de deur gaan “om schrikreactie’s bij de automobilisten te voorkomen” en zodoende bleef het fotograferen beperkt tot deze resultaten.

Bij nadere informatie kreeg ik de volgende gegevens. De controle stond er vanaf 11:00 uur en omdat het op dat moment 13:20 was bleken er in deze 2 uur en 20 minuten toch nog ruim 400 overtredingen te zijn vastgelegd. De recordhouder van dat moment was een motorrijder die met 184 km/uur kwam langs geflitst.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Toch kon ik het niet laten om de zoom functie van mijn camera uit te testen en een close-up van de camera te maken. Hier is op de sticker te zien dat de ijk datum van januari 2007 is en deze dus nog wel even mee kan. Een tweede detail wat zichtbaar was is dat het waterpas stellen ietsje onnauwkeurig is uitgevoerd. Of dat nog ergens toe kan leiden als je CJIB post krijgt?
De achterzijde van het voertuig nog even in beeld gebracht en daarmee was de repo weer compleet. Deze Transporter staat trouwens op het fietspad wat langs deze wand loopt, mijn auto stond zo’n 100 meter verder geparkeerd. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Een niet verstopte Multanova die door het visueel ontbreken van het begeleidende voertuig toch nog goed bleek te scoren. Dat de berm een duidelijk meetellend gevaar oplevert mag hieruit wel weer blijken.


Tekst en foto's: King-Leo


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht