Testcase: Quintezz Radar Alerter

Door Jurjen


Datum van foto's: zaterdag 3 maart 2007
Tijdstip: 18:00 uur


Sinds kort ben ik in het bezit van een Quintez Radar Alert (QRA)

Een verslag over het hoe en wat van de QRA is daarom in deze repo te vinden. De reden voor dit verslag is om te kijken hoe het staat met de Traffic Message Channel (TMC) ontvangst in Noord Nederland, aangezien die niet voldoende zou zijn voor het doorgeven van mobiele controles. Daarover later in de repo meer.

De QRA wordt geleverd in een doosje met daarin alle onderdelen die nodig zijn om het apparaat werkend te maken.

Allereerst een korte beschrijving van de QRA.
De QRA is een apparaat dat je informatie geeft over je reis en waarschuwt voor gevaarlijke situaties. De functies van het apparaat zijn heel divers en het gaat niet alleen om het aangeven van snelheidscontroles. De functies op een rijtje:

- Kompas
- Reisafstand
- ODO-meter
- Datum (via satelliet)
- Tijd (via satelliet)
- Snelheidswaarschuwing bij ingestelde snelheidslimiet
- Batterijmeter
- Beltoon (geluid)
- Alarmfunctie

De meeste van de bovenstaande functies spreken natuurlijk voor zich. De belangrijkste reden om een QRA aan te schaffen is toch wel de functie van het doorgeven van snelheidscontroles, hetzij door een flitspaal (lussenpaal, radarpaal of RLC), door een mobiele controle of door een trajectcontrole. Het systeem is vrij uniek omdat het legaal mobiele controles doorgeeft. Dit is mogelijk door het TMC systeem. Dit is een systeem waarbij via de radio informatie wordt uitgezonden over het verkeer. Via dit systeem worden ook mobiele controles bij het apparaat bekend, zolang de controle staat aangemeld bij het TMC. Daarom is het naast controles melden bij Flitsservice ook belangrijk (en een kleine moeite) om de controles af te melden als deze er niet meer staan. De reden om dit bij Flitsservice aan- en af te melden, in plaats van bij een radiostation, is omdat zo meerdere radiostations de meldingen kunnen overnemen.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De QRA wordt geleverd in een doos waar alles inzit, je hoeft niets apart nog aan te schaffen.
Vervolgens het inbouwen in de auto. Dit is op zich niet zo moeilijk en kun je makkelijk zelf doen door middel van het goed lezen van de handleiding. Dus niet eerst proberen en als het niet wil de handleiding erbij pakken. Dit laatste heb ik ditmaal voor de verandering ook maar eens niet gedaan.

Allereerst de handleiding grondig doorgelezen en vervolgens gekeken op welk plekje ik de QRA het beste in de auto kon plaatsen.

Dit werd links naast het dashboard. Dashboard vervolgens ontvet en de QRA houder vastgeplakt.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De GPS antenne moet volgens de voorschriften 50 centimeter van de QRA geplaatst worden op een bijna horizontale wijze. Voor optimale ondersteuning hoort de GPS antenne ook nog een aan de buitenzijde gemonteerd te worden. Dit is niet beslist nodig, weet ik uit ervaringen. Dit heeft ook te maken met het soort glas wat in sommige auto's zit en welke straling tegenhouden.

De TMC antenne moet uiterst nauwkeurig worden geplaatst om een zo goed mogelijk ontvangst te krijgen. Dit is natuurlijk belangrijk, want je moet geen controles missen. In Nederland zijn er een aantal gebieden waar de TMC ontvangst simpelweg minder is dan in de Randstad. Deze gebieden zijn dan vooral Noord Nederland en Zuid Nederland. Daarom is het daar zo belangrijk om de TMC antenne zo gunstig mogelijk te plaatsen.

Het beeld: Linksboven de antennedraad van de TMC antenne. De GPS antenne en de TMC antenne liggen achter de QRA.
Vervolgens kijken of alles werkt! Auto starten en een stukje rijden. Het oppakken van een GPS signaal blijkt nogal lastig te zijn en ik besluit de GPS antenne bij het open raam te houden. Nu vangt de antenne wel een GPS signaal op. De GPS antenne weer binnenboord en maar weer verder testen.

Opstartmodus:
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En als de GPS antenne een signaal heeft ontvangen zal het scherm er zo uit gaan zien:
Dan het testen. De flitspalen worden keurig op tijd opgemerkt en alles werkt prima. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Dan de vraag of de TMC antenne zijn werk ook goed doet in Noord Nederland. Als ik een TMC ontvangst heb verschijnt er een "antenne symbool" in het beeld. Dit is te zien naast KMH.
Op de volgende foto is een andere handige functie te zien. Dit is namelijk de detail modus. Hierop kun je zien wat je ritafstand is, de reistijd, totaal aantal kilometers (is op nul te zetten), huidige snelheid, gemiddelde snelheid over de ritafstand, de ingestelde limiet, de datum en verder nog een kompas, de TMC antenne en de accuspanning. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Als je dan dus TMC ontvangst hebt en je rijdt op een weg waar een gemeldde controle staat, dan gaat de QRA in een cirkel van 5 kilometer waarschuwen. Het TMC signaal zendt namelijk geen GPS coordinaten mee, maar TMC objectcodes. Iedere afrit, oprit, parkeerplaats heeft zo'n code. Een controle kan zich dus tussen 2 objectcodes bevinden. Op snelwegen kan dat zo'n 10 kilomter zijn. Vandaar dus de 5 km waarschuwing.
Dit is dus op de A6. Nog 1 km en dan zou je een controle tegen gekomen moeten zijn. Dit kan dus ook bij 2 kilometer. Het is dus geen afteller tot de daadwerkelijke controleplek. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En wat staat er op de andere kant? Een "toevallige" auto met pech. Die wel uw centen afhandig wil maken, als u niet snel genoeg afremt.

De QRA is makkelijk up te daten via de website www.quintezz.com Hier staan vele updates en je kunt er terecht met problemen vragen en opmerkingen.

Conclusie en weetjes:

- De QRA geeft alleen mobiele controles door als deze bij Q-Music zijn gemeld. Meldingen gemeld bij Flitsservice.nl komen ook terecht bij Q Music.
-Alleen controles die op een A of N weg staan, waar een hectometer van bekend is en waar een TMC objectcode bij gevonden kan worden, worden via het TMC signaal meegestuurd. Dus controles binnen de bebouwde kom of op polderwegen die niet aan deze voorwaarde voldoen kunnen niet door de QRA gemeld worden.

De QRA dekt dus niet alles!

- De QRA is volledig legaal en derhalve niet strafbaar als zijnde een radardetector.
- De QRA kan bijgewerkt worden via de pc.
- De QRA heeft een goed TMC signaal in Friesland. Kijk op Q-Music.nl voor de dekking in uw buurt.

Lees hier een reactie van Koos Spee over de legaliteit van de QRA.
Bekijk hier een filmpje over de werking van de QRA.
download hier updates en nieuwe software voor je QRA.


Tekst en foto's: Jurjen


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht