Niet tanken en toch bonnetjes

Door King-Leo


Datum van foto's: zondag 4 maart 2007
Tijdstip: 14:30 uur


Vandaag was het goede weer van dien aard dat ik met mijn zoon besloot om de op Flitsservice gemelde controle op de A50 maar te gaan bezoeken. De melding was als volgt op de site te lezen:

radar ge a50 arnhem ri oss thv hmp 157.9 thv het texaco tankstation 12:56:08

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Een goede drive-by foto maken is toch nog steeds een lastige zaak als je tegelijkertijd moet sturen en fotograferen. Dat blijkt ook weer uit deze wazige foto, waarop echter wel de set en auto van de controle aan de andere zijde van de A50 afgebeeld staan.
Na een stukje doorgereden te zijn en de afslag Heteren genomen te hebben, gingen we terug de A50 op en ditmaal in de juiste richting. De uitrit 'Weerbroek' zou het doel van onze expeditie zijn, aangezien zich hier het Texaco tankstation bevindt waar de KLPD-hardware opgesteld staat. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De bekende VW Transporter van het KLPD Wolfheze stond (omdat ik de melding kende) goed in het zicht, de apparatuur is vanaf de weg nagenoeg niet te zien. Dus even de auto gaan parkeren en dan gewapend met fotocamera bij deze BOA op visite.
De dienstdoende BOA was een bekende van ons (van eerdere reportages) en deed ook niet moeilijk met het maken van deze repo. Hier de achterzijde van deze inmiddels overbekende Transporter met de bedrading naar de vangrail, waar de door hardrijders gewraakte camera zijn werk verrichtte. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De opstelling zelf was strategisch gekozen, op deze manier waren de camera en flitser aan het oog onttrokken door het hectometerpaaltje en de aanwezige Catchken door de elektrakast. Uiteraard klopte de melding op Flitsservice.nl tot op de centimeter. De opstelling stond hier vanaf 11:00 uur, terwijl de melding bijna twee uur later pas doorgegeven was.
Na het opstellen van mijn statief om een beter beeld van de (tot juni geldige) ijksticker te maken, kreeg ik nog les in het fotograferen en uitleg over de mogelijkheden van mijn camera, die ik nog niet geheel onder de knie heb. Aangezien er ook nog koffie aan te pas kwam, werd het nog een gezellig babbeltje met de BOA. Zodoende hebben wij er in totaal zo'n anderhalf uur doorgebracht. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ook toen de bemanning van de in de buurt rondrijdende Volvo op visite kwam, bleef het 'gezellig'. De Volvo kon assistentie verlenen indien hij zich op de juiste rijbaan bevond, een bestuurder had het geluk dat dit niet het geval was toen hij met 184 km/uur langs deze post reed.

In totaal werden er van de ongeveer 9000 passanten zo'n 600 plaatjes gemaakt. De eigenaren van deze voertuigen (bijna 7%) kunnen post van het CJIB verwachten. Op mijn vraag wat de bijdrage van de Catchken was, werd mij verteld dat een aantal voertuigeigenaren dat geen belasting betaald had, geregistreerd was. Een tweetal buitenlandse (D) auto's waarvan nog een boete openstond, hadden het geluk dat de Volvo op dat moment elders bezig was. Ook werden er bij dit tankstation regelmatig SMS-jes verstuurd door personen die melding wilden maken van deze controle.

Al met al een bezoek aan een controlepost die redelijk verdekt opgesteld stond en waar ik me met mijn aanwezigheid van zo'n anderhalf uur echt niet heb verveeld. Een dienstdoende BOA die totaal niet moeilijk deed, visite van collega's die zonder problemen in onze gespreksstof meededen, kortom een prettige manier van een reportage maken. Collega BOA's, zo kan het ook!


Tekst en foto's: King-Leo


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht