Honac demonstreert weer in Drenthe, laser in Hardenberg en een nieuwe Focus

Door Tento


Datum van foto's: dinsdag 27 maart 2007
Tijdstip: 12:00 - 14:25 uur


Ik weet niet hoe het kan maar op de 1 of andere manier kom ik de afgelopen dagen alleen maar “gekke zooi” onderweg tegen. Tja, dan jeukt het om het voor de bezoekers van Flitsservice vast te gaan leggen.

Afgelopen vrijdag de Micro DigiCam, zondag een nieuwe VROS in Drenthe en vandaag……. een demo van Honac in Drenthe met de reeds bekende digitale apparatuur van Gatso, een lasercontrole in een 30 km/zone en als klap op de vuurpijl: een nog niet eerder gespotte digitale Focus van waarschijnlijk het Team Subjectieve Verkeersonveiligheid IJsselland.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Rond een uur of 10 moesten een collega en ik richting Emmen. Altijd even uitkijken en jawel hoor, de eerste was een feit:

radar dr a37 emmen ri hoogeveen thv hmp 13.7 net voor het total tankstation (tento)

Verder kwamen we in en rond Emmen niets tegen. Daarop koers gezet naar Assen, waar collega’s op het station bezig waren. Komend vanaf de snelweg en rijdend over de Overcingellaan, zie ik op een bekend plekje een auto met de kofferbak open staan en een aantal mensen in de berm. Alarmbel 1. Toen ik er langs reed, zag ik dat het nagenoeg dezelfde personen als afgelopen vrijdag waren. Echter, nu niet met een gepimpte laser, maar met een digitale Gatso. Riep nog tegen m’n collega om zich vast te houden en zeilde zo de parkeerplaats op.

Na een kort praatje snel een paar foto’s genomen en de weg vervolgd. Wel even doorgegeven dat mocht deze locatie doorgegeven worden, dat het een testopstelling betrof.
Na de middag een ritje Hardenberg voor een camera-inspectie bij een restaurant. In Slagharen, geen kliko’s. Shit, staan ze daar niet, moet ik elders weer oppassen haha!!! Rijdend door Hardenberg op de Hessenweg zie ik opeens in de verte een opvallende jas. De gordels zaten zoals altijd om, daar kon het niet aan liggen. Dan bedenk ik dat het wel eens een controle op snelheid zou kunnen zijn en realiseer ik me dat ik niet weet wat de toegestane snelheid op dit stuk weg is. Gezien de weg, drempels, fietspad aan de weg, gelijkwaardige kruisingen en versmallingen, besluit ik de 30 aan te houden.

Dit was maar goed ook, een dubbele lasercontrole in de 30 km/zone. Maar eerst wachtte de klant. Daar aangekomen geen contactpersoon. Deze gaf na telefonisch contact aan dat hij een kwartier later zou komen. Ik keek m’n collega aan en we sprongen in de bus, hop, naar de lasercontrole. Rijdend vanuit het centrum richting het westen kom je over de Hessenweg/Vecht en rij je door deze straat.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Op de vorige foto mag je nog 50. Een eindje verder is het dan opeens 30 km/zone. Alhoewel, “opeens”….. links en rechts bordjes en een extra controle-waarschuwingsbord.
Weer een eindje verder zit een flauwe slecht overzichtelijke bocht. Vanwege dit feit heeft men er vermoed ik een vernauwing aangebracht, zodat men hier op dit smalle stuk de snelheid er uit heeft. Ook door de vele kruisende wegen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De locatie was dus de Hessenweg. Tijdens mijn eerste melding van deze controle kwam ik ogen te kort voor het verkeer en konden we geen goede locatie/weg doorgeven. Tijdens het lopen naar de lasergamers kon de juiste naam genoteerd worden en werd de melding:

laser ov in hardenberg op de hessenweg komende vanaf de brink (tento)

Na me voorgesteld te hebben was foto’s maken geen probleem en uitleg over de locatie ook niet.
Het Team Subjectieve Verkeersonveiligheid IJsselland stond hier vandaag een korte tijd te controleren, dit dus d.m.v. de lasergun. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Dit was het zicht richting het centrum. Uiteraard de tijd genomen voor een gesprek, de klant was er toch nog niet. Dit is al een tijdje een projectweg op verzoek van omwonenden. En eerlijk gezegd, de weg is mijns inziens redelijk goed tot 30 km/zone omgebouwd. Een aantal keren was gewoon te zien dat verkeer vanuit de zijstraten geen voorrang kreeg.

Tevens stond men op verzoek in opvallende kleding. Zou dat zijn omdat omwonenden vaak zelf op de foto gaan bij een controle in hun dorp/stad en men zo wil voorkomen dat men de laser zelf over het hoofd ziet???
En het zicht, komende vanuit het westen, richting de controle. Rechts is de persoon te zien welke opkomend verkeer vanuit het westen laserde. Het is hier krap, smal, fietsers, vrachtverkeer, van alles dus. Ik vind dit een terechte plek. Toen we op het punt stonden om te kijken of de klant er onderhand al was, kregen we nog een folder van het Team Subjectieve veiligheid in de hand gedrukt.

Onder andere staat er in: 95% van alle verkeersongevallen is het gevolg van menselijke fouten. U bent dus de belangrijkste factor in het verkeer.

Één en één is dan twee en op dit stukje weg geeft een hogere snelheid een grotere kans op een ongeval en een ernstiger afloop. Tja , eerlijk gezegd, op deze plek, met de weg zo ingericht, heb ik geen moeite met deze manier van controleren.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Dat bleek vooral toen we later bij de klant weg kwamen en je gewoon moeite had om de 40 hier te halen, dit door drukte en de vele wegen van rechts, welke hier voorrang hebben.

Het klapstuk kwam dus toen ik thuis zat en de repo wilde gaan typen. Had in Hardenberg nog het transportmiddel van vandaag op de foto gezet ( even niet op de schade letten ;-) ). Na deze plek vertrokken ze naar Nieuwleusen om daar ook nog te gaan posten op een projectweg.

Ik trok het kenteken na in de kentekenlijst en dit kenteken komt er nog niet eens in voor. Ik hou het op een auto van het Team Subjectieve Verkeersonveiligheid IJsselland, welke misschien bedoeld is om (digitaal) alleen op de projectwegen ingezet te worden?!?!?!?

Op de terugweg wederom geen kliko’s en in Hoogeveen besloten we via een “pino-route” terug te rijden en ja hoor, alsof we er nog niet genoeg gezien hadden, de volgende melding was een feit:

radar dr in hoogeveen op het haagje door een blauwe toyota corolla station (tento)

Vond het wel mooi zo voor vandaag. Op naar een volgende (onverwachte?) repo??



Tekst en foto's: Tento


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht